  • Data: 2008-07-25 22:08:58
    Temat: Re: "Wyprowadzenie" starego notebooka z firmy.
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > - jak sprzedawca nie zaksięguje a kupujący zaksięguje, to US ma taki
    > skuteczny bat o nazwie "kontrola krzyżowa" - przy różnej okazji,
    > przy kontroli czegokolwiek albo czynnościach sprawdzajacych lubią
    > sobie odnotować od niechcenia po kilka numerów f-r, i potem
    > pytają US "tamtego" podatnika czy się zgadza. Jak się NIE ZGADZA to
    > już wiesz co się dzieje. Jak to pewien pijak powiadał: "zaraz
    > się zacznie" ;)

    Wydaje mi się, że jak sprzedawca wystawia fakturę, to mało
    prawdopodobne jest, że jej sobie nie zaksięguje. Tutaj bardziej oszustwo
    będzie polegać na braku faktur, a wtedy...:

    > - jak sprzedawca nie zaksięguje i kupujący (będący firmą) nie
    > zaksięguje, to primo *w tym momencie* skarb państwa traci nic
    > albo niewiele (kupujący nie odliczy VAT ani nie zaliczy do
    > kosztów), a KTOŚ może podpaść pod inny bat: firma ma obowiązek
    > zaksięgować towary handlowe *i* materiały do produkcji
    > *w momencie przyjęcia*. Jak US stwierdzi że są towary
    > bez f-ry to taki stan jest "chwilowo" dopuszczalny, ale
    > patrz wyżej - "zaraz się zacznie".

    Stratą dla państwa (a zyskiem dla obywatela) będzie brak VATu i
    dochodowego odprowadzonego od sprzedawcy. Sposobem na materiały bez
    faktury jest szybkie przeprowadzenie operacji (zakup materiałów i szybka
    sprzedaż produktów - wszystko bez faktury). Nie mogę się zatem zgodzić,
    że tutaj straty są niewielkie.

    Prawidłowa odpowiedź jest taka, że US chce mieć fiskalny dowód
    transakcji: albo paragon, albo fakturę. Jak się sprzedaje firmie, to
    wystawia się fakturę, jak konsumentowi, to zazwyczaj paragon. Oczywiście
    można sprzedać firmie bez faktury, ale jest to niezgodne z przepisami i
    nie różni się niewiele od sprzedaży konsumentowi bez paragonu. Zatem
    pomiędzy obowiązkiem wystawienia faktury a paragonu nie ma jakiejś
    większej różnicy jeśli chodzi o kontrolę i możliwość wykrycia (i tu i tu
    najlepszym dowodem jest złapanie za rękę przy transakcji bez
    paragonu/faktury).

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz