    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynajem mieszkania a VAT
    Date: Thu, 26 Oct 2006 18:14:20 +0200

    On Wed, 25 Oct 2006, joan wrote:

    > w ktorym osoba fizyczna prowadzaca dzialalnosc gospodarcza wynajmuje innej
    > osobie mieszkanie w celach mieszkalnych. Przedsiebiorca rozlicza sie na
    > zasadach ogolnych, jest zarejestrowany jako platnik VAT-u i dochod, ktory
    > otrzyma z wynajmu jest tylko malenka czescia jego calego dochodu. W EDG, po
    > zakupie mieszkania, wynajem tegoz mieszkania zostal dopisany do zakresu
    > wykonywanej dzialalnosci, zostal tam rowniez dopisany adres tegoz
    > mieszkania.

    IMO można.

    > Podobno takie potraktowanie wynajmu pozwala na rozliczanie sie z
    > US przy uwzglednieniu kosztow uzyskania przychodow w postaci remontu
    > mieszkania, amortyzacji, mebli, platnosci za administracje, media, odsetki
    > od kredytu itd.

    Poza amortyzacją (nie wiem, nie chce mi się szukać :)) reszta w sposób
    oczywisty jest kosztem również poza DG.
    Przepisy dotyczące kosztów dla tych przychodów, dla których nie ma
    wyłączeń szczególnych - są *wspólne*!

    Mi wychodzi: "w wysokości 'zwolnione'" :)

    > Aaa, to jeszcze musze sobie doczytac o tym rozliczeniu proporcji, dzieki za
    > zwrocenie uwagi na to. Oznacza to pewnie, ze koszty te moge rozliczac
    > dopiero po uzyskaniu przychodu z wynajmu i tylko do takiej wysokosci, na
    > jaka ta czesc przychodu pozwala?

    A nie nie. Idzie o VAT. Jak uzyska się np. 20 000 zł przychodu
    opodatkowanego i 10 000 zł przychodu zwolnionego, to od zakupów
    "ogólnych" można odliczyć tylko 1/3 VATu! - a że proporcja w ciągu
    roku się zmieni, to na koniec roku trzeba dokonać korekty.
    Jeszcze raz: idzie o *VAT*, nie o koszty.

    > Czyli nie mozna tych przychodow i kosztow
    > wrzucic do wspolnej puli i rozliczac wszystkie lacznie?

    IMO jeśli wynajem jest w zakresie DG - to można.

    > Moze bysmy to faktycznie rozwineli w nowym watku?

    Tylko jak się potrzeba pojawi :)

    > No niestety nie znam szczegolow tej rozmowy, tylko tyle, ze otrzymalam od
    > potencjalnego najemcy maila odmownego w sprawie wynajmu z powodu tegoz
    > VAT-u.

    Jeśli to był "najemca na cele mieszkaniowe" to dziwnie wyszło.

    [...]
    > Ok, nie krzycz, glowa boli:). Ryczaltem nie chce tego rozliczac, bo koszty
    > sa spore, przychod natomiast, na jaki licze, to okolo 2 tys. zl.

    No to IMO mamy jasność. Zrobisz jak zechcesz.

    > Sam artykul nie budzi we mnie jakichs szczegolnych watpliwosci, ale mam duzo
    > zaufania do wiedzy mojej znajomej ksiegowej, pomogla mi juz w wielu
    > sprawach. Moze najlepiej bedzie poprosic urzad skarbowy o interpretacje w
    > tej sprawie, chyba tak bedzie najbezpieczniej.

    Rozumiem że *na piśmie*. To po wszystkim zapodaj sygnaturę :)

    pzdr, Gotfryd