    From: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wplywy z zagranicy z tytulu pracy bez umowy
    Date: Sun, 26 May 2002 22:40:57 +0200

    Użytkownik Pawel <...@...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:acqp30$hm$...@n...tpi.pl...
> [...]
    >
    > Pracuje on w domu w Polsce, wykonujac prace zlecone dla swoich kolegow
    > Niemcow (glownie tworzenie programow komputerowych).
    >
    > Calosc prac wysyla do Niemiec przez Internet. Oni z kolei wysylaja mu
    > pieniadze przelewem na konto w Polsce. Nie ma zadnych umow ani innych
    > papierow, poniewaz jest to taki kolezenski uklad.
    >
    > Pytanie brzmi: Jak sobie z tym poradzic od strony skarbowo-prawnej, tak
    zeby
    > nikt sie nie przyczepil? To znaczy czy nalezy odprowadzac od tego podatek
    od
    > darowizny, czy 19% jak od kazdej normalnej pracy?

    Jeżeli ci niemcy mają normalną, legalną firmę to najlepiej jest jak go
    zatrudnią i zapłacą od tego podatek w Niemczech. Jak że z Niemcami mamy
    umowę o "niepodwójnym" opodatkowaniu tutaj tylko wykaże dochód w rocznym
    PIT.
    Inne rozwiązanie to kolega otworzy działalnośc gospodarczą i będzie im
    wystawiał faktury. Zapłaci wtedy podatek w Polsce (przeliczając wynag. na
    złótówki) ogólnie mówiąc 19%. Oczywiście musi prowadzić wszystkie konieczne
    papiery i płacić ZUS (ok 500zł/miesięcznie-chyba że gdzieś pracuje na umowę
    o pracę).

    > Czy przypadkiem za pisanie programow nie obowiazuje inna stawka, tak jak
    > ma miejsce w przypadku tlumaczen, gdzie 50% dochodu to "koszty", czyli de
    > facto 90% kwoty brutto tlumacz dostaje na reke?

    To zalezy od umowy pomiędzy stronami. Koszt uzyskania 50% jest przy
    przychodach z tytułu praw autorskich. Na pisanie programów to rzecz
    najbardziej odpowiednia, np umowa licencyjna. Bo kolega tworzy program i
    przekazuje go wraz z prawem do uzytkowania, kopiowania itp. powinien
    podpisać z nimi umowę licencyjną. Ale w tym wypadku nie wiem jak to wygląda
    jezeli wynagrodzenie przekazują Niemcy. Wydaje mi się że oni wtedy tez płacą
    u siebie podatek i składaja deklaracje do niemieckiego US. Na koniec roku
    kolega wrzuca to do PITa polskiego.

    > Czy trzeba wypelniac co miesiac jakies deklaracje i co miesiac placic
    > podatek, czy tylko raz na rok - wraz ze standardowym PIT-em?

    Przy Działalności G. trzeba co miesiąc PIT-5. W Niemczech nie wiem.
    W Polsce od praw autorskich, pit się składa za miesiąc w którym wystąpił
    przychód. Jak kasa co miesiąc to pit co miesiąc. Ale jak mówiłem wydaje mi
    się że wszystko spada na stronę niemiecką.

    > Nie mam pojecia, co mu powiedziec, bo sam jestem zielony w temacie.
    > Pomozcie!

    Na tyle ile potrafię......
    WS