  • Data: 2002-05-26 13:48:14
    Temat: Wplywy z zagranicy z tytulu pracy bez umowy
    Od: "Pawel" <...@...com> szukaj wiadomości tego autora

    Znajomy zadal mi ostatnio nastepujace pytanie:

    Pracuje on w domu w Polsce, wykonujac prace zlecone dla swoich kolegow
    Niemcow (glownie tworzenie programow komputerowych).

    Calosc prac wysyla do Niemiec przez Internet. Oni z kolei wysylaja mu
    pieniadze przelewem na konto w Polsce. Nie ma zadnych umow ani innych
    papierow, poniewaz jest to taki kolezenski uklad.

    Pytanie brzmi: Jak sobie z tym poradzic od strony skarbowo-prawnej, tak zeby
    nikt sie nie przyczepil? To znaczy czy nalezy odprowadzac od tego podatek od
    darowizny, czy 19% jak od kazdej normalnej pracy?

    Czy przypadkiem za pisanie programow nie obowiazuje inna stawka, tak jak to
    ma miejsce w przypadku tlumaczen, gdzie 50% dochodu to "koszty", czyli de
    facto 90% kwoty brutto tlumacz dostaje na reke?

    Czy trzeba wypelniac co miesiac jakies deklaracje i co miesiac placic
    podatek, czy tylko raz na rok - wraz ze standardowym PIT-em?

    Nie mam pojecia, co mu powiedziec, bo sam jestem zielony w temacie.
    Pomozcie!