    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT za Samochód ciężarowy w 2002 r
    Date: Sat, 19 Jun 2004 23:24:40 +0200

    On Sat, 19 Jun 2004, tester wrote:
    > + Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > + > On Sat, 19 Jun 2004, tester wrote:
    > + > > + Musiał zapłacic PCC - inaczej wydział komunikacji by nie zarejestrował
    [...]
    > + Nie za bardzo łapie kontekst twojej wypowiedzi - "jaka praktyka"?

    Domagania się czegokolwiek potwierdzonego przez US przy rejestracji
    pojazdu. Owszem, są takie przypadki że urzędnik (lub pełniący
    z mocu ustawy tę rolę notariusz) ma prawo i obowiązek "pilnowania
    podatku" - ale jak widziałem przy rejestracji takiego przepisu nie
    ma i wydział komunikacji nie ma prawa żądać takiego dokumentu.
    Można przedstawić podpisaną przez obie strony np. umowę i tyle.

    Oczywiście to nie znaczy że UM nie ma prawa *powiadomić* US
    o transakcji - tego mu zabronić nie można :), ale nie ma prawa
    żądać *zbędnych* papierków czy stempli żeby mu nabywca coś
    przynosił na biurko !

    > + Chodzi o to że firma ktora wczesniej kupila homologowany samochod w celu
    > + odliczenia VATu, sprzedała go na umowe cywilnoprawna osobie prywatnej w
    > + 2002r.

    ...ja się w całej rozciągłości zgadzam że owa firma mogła popełnić
    przekręt. Ale protestowałem przeciwko twojemu zdaniu że "nie
    zarejestrują" - o ile dobrze zrozumiałem prawnicze wywody (a starałem
    się :)) to MUSZĄ zarejestrować - a dopiero PÓŹNIEJ mogą nabywcę wsadzić
    do paki za przestępstwo skarbowe ;>

    > + Co sie stało z VATem przy takiej transakcji skoro nie ma
    > + rachunku/faktury VAT

    Maddy pisała o jak najbardziej prawidłowym rozwiązaniu: jeśli
    wartość samochodu była < 40 000 zł i byłaby to jedyna sprzedaż
    owej firmy dla osoby fizycznej bez DG to MOGŁABY być to sprzedaż
    nieewidencjonowana, wpisana do "papierów" bez danych osobowych
    - LUB sprzedaż (już bez limitów !) na paragon fiskalny.
    Może ci się to wydawać śmieszne, ale nie ma różnicy (dla OF)
    czy kupi na fakturę czy na paragon: z punktu widzenia takiej
    osoby dowodem wpłaty może być np. przelew bankowy a podstawą
    przelewu - umowa. Osoba fizyczna nie potrzebuje dowodu księgowego,
    wystarczy jak "w razie czego" wykaże jak i skąd ma pojazd oraz
    że za niego zapłaciła: ani do kupna gazety ani samochodu IMHO
    (do użytku "osobistego") faktury NIE TRZEBA.

    > + a towar jest przecież środek trwały, tylko jest umowa
    > + cywilnoprawna z nabywca na której przecież nie ma pozycji wartość netto
    > + brutto i VAT.

    A po co mu aż trzy ? ;) Przecież jego interesuje brutto i tylko
    brutto.

    > + Możesz sprecyzować?

    Kiedy nie wiem co mam precyzować :)

    > + Co można zrobić nabywcy (osobie prywatnej)jeśli np firma teraz nie istnieje ,
    > + a VATu na fakturze nie widać bo faktury nie ma(samochód jest nadal
    > + zarejestrowany na ciężarowy).

    Hm... JEŚLIBY od samochodu nie odprowadzono VATu (a tego nie wiemy !):
    ++++
    Art. 112. § 1. Nabywca:
    [...]
    3) składników majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą
    [...]
    - odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do
    dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością
    gospodarczą.
    [...]
    § 3. Zakres odpowiedzialności nabywcy jest ograniczony do wartości
    nabytego przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub składników
    majątku.
    ----

    To oczywiście z Ordynacji !

    I fakt wystawienia faktury nic tu nie zmieni: jakby sprzedawca
    wystawił fakturę i oryginał zniszczył....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)