    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT za Internet - dawniej VS dziś
    Date: Fri, 17 Sep 2004 09:46:20 +0200

    On Thu, 16 Sep 2004, TEMPVS wrote:
    [...]
    >+ Okazalo sie jednak, ze vat nie wzrosl do 22% a zostal zlikwidowany, tzn.
    >+ zwolniony - wiec analogicznie powinienem dostac pieniadze za ten vat co
    >+ nienaleznie sobie przywlaszczyl dostawca prawda? skoro w jedna strone jak
    >+ rosnie do 22% to doplacam i w druga jak vatu nie ma - to dostaje spowrotem
    >+ pieniadze...

    Primo: weź ty i poczytaj dyskusje na .prawo i tu (groups.google.pl
    i ->zaawansowane polecam). To NIE JEST tak, że *zwolnienie* z VAT
    powoduje efektywne obniżenie ceny usługi - tak by było przy obłożeniu
    VAT 0% ! Przy "zw" ktoś musi pokryć cały VAT zawarty w zakupionych
    usługach i sprzęcie - bo NIE WOLNO GO ODLICZAĆ.
    Secundo... "właściwa" umowa była pisemna tak ? No to pozostaje ci
    przyjąć do wiadomości:
    ++++ Kodeks Cywilny +++++
    Art. 77. § 1. Uzupełnienie lub zmiana umowy wymaga zachowania takiej
    formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia.
    -------------------------

    Umowa pisemna - dalsze ustalenia pisemne....

    >+ Starsza pani wsekretariacie powiedziala, ze nie dostane zadnych pieniedzy bo
    >+ cena nie ulegla zmianie i nic mi sie nie nalezy... Jak dopytywalem sie
    >+ bardziej dlaczego, to szanowna pani zmienila zdanie i stwierdzila, ze jednak
    >+ nastapila podwyzka cen, tylko ze tej podwyzki nie widac...

    Ma rację, przykro mi :(
    Tak działa zwolnienie z VAT...

    >+ z drugiej strony zaplacilem za duzo o te 7% (wtedy byl to vat, teraz [od
    >+ maja] zostalo to nazwane podwyzka)
    >+ a jak zaznaczylem podwyzka mnie nie powinna dotyczyc,

    Sam napisałeś że zastrzegali na wypadek jakby nastąpiła *podwyżka
    VAT*; aczkolwiek 7% -> "zw" nie jest w tej samej skali co ->22%,
    *raczej* jest to w okolicy braku podwyżki :) (od płac, ZUSu itp.
    i tak się VATu nie odlicza bo się go nie płaci :)) i NIE zmieniono
    ci ceny względem 7% - to IMHO jest to OK nie tylko formalnoprawnie
    ale również "po sprawiedliwości".
    Jakby Internet był *objęty 0% VAT* a *NIE* "zwolniony" - to pewnie
    w sądzie racji byś nie wywalczył, ale "po sprawiedliwości" miałbyś
    prawo czuć się oszukany.

    >+ to nawet jesli zaplacilem ten vat, to zostal on nieslusznie naliczony zatem
    >+ powinien on zostac mi zwrocony

    Jak wyżej - nie.

    >+ pewnie ta firma sobie ten vat odzyskala z urzędu

    Mylisz się.
    Przy VAT "zw" firma NIE MOŻE sobie nic odzyskać - i tyle.
    Zupełnie inna sprawa, że jak zapłaciłeś "z góry" to odprowadzili
    VAT od wtedy obowiązującej stawki. W sumie... pewnie mniej więcej
    na jedno wychodzi :]

    >+ kto ma racje? czy powinienem odzyskac swoje pieniadze, czy mam do tego
    >+ podstawy prawne?

    IMO z przyczyn formalnych podstaw nie masz.
    A "po sprawiedliwości" (nie mylić z prawem :>) - też...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)