    From: du hast mich gefragt <d...@k...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT od sam.os.
    Date: Thu, 06 Jan 2005 11:43:58 +0100
    <Pine.WNT.4.61.0412300013070.768@athlon> <cr0f3n$101$1@news.onet.pl>
    <cr0f9m$6s3$4@galaxy.uci.agh.edu.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0412301305210.2044@athlon>
    <cr0sn1$pl1$1@galaxy.uci.agh.edu.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0412301356300.2044@athlon>
    <crbei4$ee2$1@galaxy.uci.agh.edu.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501040036080.1552@athlon>
    <cre3m6$be$1@galaxy.uci.agh.edu.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501041800510.1440@athlon>
    <crgp67$8t8$2@galaxy.uci.agh.edu.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501060002450.1252@athlon>
    <crj1l8$ko8$3@galaxy.uci.agh.edu.pl>

    Dnia 1/6/2005 10:50 AM, Użytkownik bo napisał:

    > Wybacz, ale na starosc cos u mnie z oczami chyba...
    >
    > Co korygowac ?
    > (jesli jest ta sama proporcja)

    Konieczność korekty wynika z zasady ogólnej, ewentualna proporcja
    pojawia się później. Przypominam zasadę ogólną: naliczony od towarów
    służących sprzedaży opod. odlicza się w całości, służący sprzedaży
    zwolnionej nie odlicza się w całości, a służący tej i tej odlicza się
    proporcją.
    Załóżmy, że firma ma dwie działalności usługi opodatkowane i sprzedaż
    towarów zwolnionych. Jeżeli kupisz samochód na potrzeby obu działalności
    to podatek naliczony rozliczasz proporcją i dalej przez pięć lat
    korygujesz naliczony na postawie proporcji. Jeżeli kupisz samochód na
    potrzeby świadczonych usług to odliczasz cały VAT i proporcja cię nie
    interesuje (dla uproszczenia pomijam kwestie 50%). Wiadomo. Jednak nie
    oznacza to że zapominasz o corocznych korektach VAT. Jeżeli przez te 5
    lat samochód był wykorzystywany w działalności opodatkowanej to w
    praktyce nic z VAT naliczonym nie robisz. Jednak, jeżeli w tym czasie
    nastąpiła sprzedaż to zgodnie z art.91 ust. 6 pkt 2 przyjmuje się, że
    towar od tego momentu jest wykorzystywany w sprzedaży zwolnionej i
    trzeba dokonać korekty VAT naliczonego za okres pozostały do końca
    5-letniego okresu użytkowania jednak bez korzystania z proporcji:
    korygujesz 100% z 1/5 VATu naliczonego razy ilość lat pozostałych do
    końca okresu 5 letniego.
    Prawie identyczna sytuacja jest z samochodem wykorzystywanym do obu
    działalności w przypadku kiedy proporcja przez cały okres jest taka
    sama: dopóki samochód jest używany nic się nie koryguje, jednak sprzedaż
    powoduje konieczność korekty podatku naliczonego jednak tym razem
    koryguje się 1/5 VAT razy ilość pozostałych lat *z uwzględnieniem
    proporcji*
    Oczywiście jeżeli sprzedaż nastąpiła przed upływem 6 miesięcy, czyli nie
    ma podstaw do zastosowania stawki zw. to w grę wchodzi art. 91 ust 6
    pkt 1 i korekt podatku naliczonego dokonuje się "w drugą stronę"

    --
    gefragt