    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa o dzieło/zlecenie
    Date: Wed, 4 Feb 2009 11:35:45 +0100

    On Wed, 4 Feb 2009, Tristan wrote:

    > a) umowa jest o dzieło. Na pytanie, czy nie powinna być U-Z, napisali mi,
    > że: ,,Prowadzenie zajec podchodzi pod prawo autorskie (materialy, same
    > zejecia, etc.).'' Nie wiem jaki to ma związek z UoD/U-Z?

    Ano taki, że wynagrodzenie z praw majątkowych, w tym praw autorskich,
    to jest inne źródło przychodu, niż umowy wykonywane osobiście (o dzieło
    i zlecenia).
    A przecież dany przychód może podlegać pod kilka zapisów *naraz*,
    i wtedy albo zapisy szczegółowe[1] albo zasady ogólne[2] określają
    do którego (źródła) zaliczyć dany przychód.
    Przypadkiem jest tak, że przychód z praw majątkowych nie różni się
    od przychodu z umowy o dzieło, stąd stawiana raz czy drugi teza
    jakoby "autorskie były dzieła". Przecież nieprawda :), ale z drugiej
    strony Twoja dywagacja (o zleceniu) *też* nie ma zastosowania.
    Dla porządku zastrzeżenie: nie mam zamiaru utknąć w ustawie
    o SUS, więc *nie* wtykam się do rozważań jak ma się mieć ZUS
    do przychodu "autorskiego" z umowy zlecenia.

    [1] taki przykład nie związany z tematem, dla DG: art.14.2 UoPDoOF,
    jasno określający iż sprzedaż prywatnego majątku zalicza się do
    DG, o ile ten majątek był w DG
    [2] "przepis późniejszy uchyla przepis wcześniejszy i przepis
    szczegółowy uchyla przepis ogólny".
    Przepisy zapisane *dalej* w tekście uznaje się za szczegółowe wobec
    zapisanych *poprzednio* na tym samym poziomie (artykułu, ustępu,
    paragrafu...), więc jak coś pasuje jednocześnie do art.13
    oraz art.18, to oczywiście zalicza się do art.18.

    Ale jako że *opodatkowanie* jest takie samo, to USy się nie czepiają
    niezależnie czy przychód zostanie wykazany w poz. 74 PIT-37 (przykładowo)
    czy w poz.79, więc niektórzy sobie tak tłumaczą j.w. :), zamiast
    przeczytać KC i PA.

    > Trochę jestem zdziwiony, bo uczelnia raczej się zna

    Pewien jesteś? ;)
    Wystawiają pewnie mnóstwo umów dla własnych pracowników a niewykluczone
    że i takich co to mają u nich "jedyne źrodło" niepracowników.
    A tu taki dziwak przychodzi, co już jest ubezpieczony ;P

    pzdr, Gotfryd