  • 1. Data: 2009-02-04 06:48:03
    Temat: Umowa o dzieło/zlecenie
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    Witam,

    dostałem właśnie do podpisania umowę z uczelnią państwową:

    ,,opracowanie materiałów do wykładów i do laboratorium oraz przeprowadzenie
    wykładów i laboratorium''

    I mam kilka wątpliwości:

    a) umowa jest o dzieło. Na pytanie, czy nie powinna być U-Z, napisali mi,
    że: ,,Prowadzenie zajec podchodzi pod prawo autorskie (materialy, same
    zejecia, etc.).'' Nie wiem jaki to ma związek z UoD/U-Z?

    b) Umowa jest na pełny ZUS, a ja pracuję i wydawało mi się, że wtedy UoD czy
    U-Z nie są ozusowane, ew. na U-Z pojawia się zdrowotne. Niestety uczelnia
    mówi, że ,,Tak niestety musi pozostac.''.

    Trochę jestem zdziwiony, bo uczelnia raczej się zna i wystawia mnóstwo umów,
    a jednocześnie to mi się jakoś kłóci z moją wiedzą.

    --
    Tristan

    Kupię płyty/kasety/mp3/cokolwiek z płyt Mydełko Fa i Mydełko Fa 2

  • 2. Data: 2009-02-04 09:25:55
    Temat: Re: Umowa o dzieło/zlecenie
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-02-04, Tristan <n...@s...pl> wrote:

    [...]

    > b) Umowa jest na pełny ZUS, a ja pracuję i wydawało mi się, że wtedy UoD czy
    > U-Z nie są ozusowane, ew. na U-Z pojawia się zdrowotne. Niestety uczelnia
    > mówi, że ,,Tak niestety musi pozostac.''.

    A pracujesz dla tej uczelni na umowę o pracę? Jeśli tak, to owa uczelnia
    musi dołożyć pełny ZUS do tej umowy.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2009-02-04 09:32:48
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 04 luty 2009 10:25
    (autor Wojciech Bancer
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <s...@p...org>):

    > [...]
    > A pracujesz dla tej uczelni na umowę o pracę? Jeśli tak, to owa uczelnia
    > musi dołożyć pełny ZUS do tej umowy.

    Nie, nie pracuję. Raz do roku mnie wynajmują na konkretne zajęcia, od
    których jestem specjalistą.

  • 4. Data: 2009-02-04 09:41:55
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 04-02-2009 o 10:32:48 Tristan <n...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    > wasz znak: <s...@p...org>):

    > Nie, nie pracuję. Raz do roku mnie wynajmują na konkretne zajęcia, od

    No to UoD nie jest ozusowane w takim przypadku, a jeśli masz już
    inny tutuł ubezpieczeń ZUS na co najmniej minimalną płacę
    to także zlecenie nie powinno być oZUSowane.

    Na marginesie powiem Ci że mam znajomego który był doktorantem
    i zna jedną uczelnie od środka - zdziwiłbys się ilu tam jest przestępców
    pospolitych - fałszowanie rachunków, fikcyjne umowy, kreatywna księgowość.
    Także niekoniecznie musza się znać na przepisach, mogą się znać na kręceniu
    bo wiedzą że i tak żadna kontroll do nich nie zawita.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-02-04 10:01:31
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 04 luty 2009 10:41
    (autor Tomek
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <op.uotmj5kol60ql1@unk>):

    > No to UoD nie jest ozusowane w takim przypadku, a jeśli masz już
    > inny tutuł ubezpieczeń ZUS na co najmniej minimalną płacę
    > to także zlecenie nie powinno być oZUSowane.

    Ale co z tym zrobić? Się uparli. Coś mi grozi za nadmierne ozusowanie?

> [...]
    > Także niekoniecznie musza się znać na przepisach, mogą się znać na
    > kręceniu bo wiedzą że i tak żadna kontroll do nich nie zawita.

    Hm... No ale tu jakby nadmiernie się nakręcają.

  • 6. Data: 2009-02-04 10:05:51
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 04-02-2009 o 11:01:31 Tristan <n...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    > wasz znak: <op.uotmj5kol60ql1@unk>):

    > Ale co z tym zrobić? Się uparli. Coś mi grozi za nadmierne ozusowanie?

    IMVHO nie grozi nic, bo niby co, skoro to oni załatwiają sami.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2009-02-04 10:07:30
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 04 luty 2009 11:05
    (autor Tomek
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <op.uotnn1yal60ql1@unk>):
    > IMVHO nie grozi nic, bo niby co, skoro to oni załatwiają sami.

    No załatwiają, ale oficjalnie rachunek wystawiam JA. A że akurat praktykuje
    się, że to zleceniodawca generuje druczek do podpisania, to jest inksza
    inkszość. Ale ja podpisuję takie rachunek i to mi zdejmą z wypłaty ZUS.

  • 8. Data: 2009-02-04 10:08:19
    Od: "Nixe" <n...@o...eu>

    "Tristan" <n...@s...pl> napisał

> [...]
    > że: ,,Prowadzenie zajec podchodzi pod prawo autorskie (materialy, same
    > zejecia, etc.).'' Nie wiem jaki to ma związek z UoD/U-Z?

    Racja. Wykłady, szkolenia, kursy itp. mogą bez problemu podchodzić pod
    dzieło z 50% KUP.
    Poza tym w umowie jest "przeprowadzenie" a nie "prowadzenie" a to różnica :)
    Oczywiście, że jak ktoś się uprze, to może z tego zrobić U-Z, ale po co?

> [...]
    > U-Z nie są ozusowane, ew. na U-Z pojawia się zdrowotne. Niestety uczelnia
    > mówi, że ,,Tak niestety musi pozostac.''.

    Bzdura na resorach.
    UoD są ozusowane jedynie w przypadku, gdy pracujesz w tym miejscu na etacie.
    Zażądaj nowej umowy i tyle.

    Pozdrawiam
    Nixe

  • 9. Data: 2009-02-04 10:17:29
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 04 luty 2009 11:08
    (autor Nixe
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <gmbpej$o2e$1@news.onet.pl>):

    No ale czy dziełem może być czynność?

  • 10. Data: 2009-02-04 10:35:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Feb 2009, Tristan wrote:

    > a) umowa jest o dzieło. Na pytanie, czy nie powinna być U-Z, napisali mi,
    > że: ,,Prowadzenie zajec podchodzi pod prawo autorskie (materialy, same
    > zejecia, etc.).'' Nie wiem jaki to ma związek z UoD/U-Z?

    Ano taki, że wynagrodzenie z praw majątkowych, w tym praw autorskich,
    to jest inne źródło przychodu, niż umowy wykonywane osobiście (o dzieło
    i zlecenia).
    A przecież dany przychód może podlegać pod kilka zapisów *naraz*,
    i wtedy albo zapisy szczegółowe[1] albo zasady ogólne[2] określają
    do którego (źródła) zaliczyć dany przychód.
    Przypadkiem jest tak, że przychód z praw majątkowych nie różni się
    od przychodu z umowy o dzieło, stąd stawiana raz czy drugi teza
    jakoby "autorskie były dzieła". Przecież nieprawda :), ale z drugiej
    strony Twoja dywagacja (o zleceniu) *też* nie ma zastosowania.
    Dla porządku zastrzeżenie: nie mam zamiaru utknąć w ustawie
    o SUS, więc *nie* wtykam się do rozważań jak ma się mieć ZUS
    do przychodu "autorskiego" z umowy zlecenia.

    [1] taki przykład nie związany z tematem, dla DG: art.14.2 UoPDoOF,
    jasno określający iż sprzedaż prywatnego majątku zalicza się do
    DG, o ile ten majątek był w DG
    [2] "przepis późniejszy uchyla przepis wcześniejszy i przepis
    szczegółowy uchyla przepis ogólny".
    Przepisy zapisane *dalej* w tekście uznaje się za szczegółowe wobec
    zapisanych *poprzednio* na tym samym poziomie (artykułu, ustępu,
    paragrafu...), więc jak coś pasuje jednocześnie do art.13
    oraz art.18, to oczywiście zalicza się do art.18.

    Ale jako że *opodatkowanie* jest takie samo, to USy się nie czepiają
    niezależnie czy przychód zostanie wykazany w poz. 74 PIT-37 (przykładowo)
    czy w poz.79, więc niektórzy sobie tak tłumaczą j.w. :), zamiast
    przeczytać KC i PA.

    > Trochę jestem zdziwiony, bo uczelnia raczej się zna

    Pewien jesteś? ;)
    Wystawiają pewnie mnóstwo umów dla własnych pracowników a niewykluczone
    że i takich co to mają u nich "jedyne źrodło" niepracowników.
    A tu taki dziwak przychodzi, co już jest ubezpieczony ;P

    pzdr, Gotfryd