  • Data: 2008-07-08 22:10:37
    Temat: Re: Umowa o dzieło - dziwna sprawa z podatkiem:(
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 8 Jul 2008, Andrzej Lawa wrote:

> [...]

    Taaa...
    Jak rozumiem zapodasz księgowemu link do dyskusji żeby się
    "samo jakoś uregulowało"? ;) (resztę opinii w wątku już czytałem :))

    Może najpierw zastrzeżenie: prawdopodobnie księgowy uważa, że taka
    forma przychodu (udzielenie licencji) łapie się pod art. 18
    ustawy PDoOF.
    Podobnie jak pozostali krytycy wyrażę wątpliwość - zbyt dobrze
    wypełnia znamiona art. 13 w zakresie "działalności artystycznej"...
    Oponenci (księgowy sztuk jedna? :D) mogą nam zarzucić krytykanctwo,
    ale IMVHO nie ma tak dobrze.
    Tym bardziej że umowa ma cechy "innej umowy o usługę" - co powoduje
    że "stosuje się przepisy dotyczące zlecenia" jak chce KC; albo lepiej
    już się nie wychylać i pozostać przy tym, że "do umów o prawach
    stosuje się przepisy dotyczące rzeczy" czy jakoś tak - piszę "z głowy
    czyli z niczego"; dzięki temu omijamy rozważania o ZUS (bo podpada
    pod "dzieło") :)

    Przyjmijmy postawę krytyczną, to teraz:

    [...]
    > Może spytaj się w urzędzie skarbowym? Tylko to może być wredne, bo oficjalne
    > zapytanie spowoduje kontrolę w takiej firmie i będą mieli przerąbane ;)

    ...jest jeszcze jedno: to on wystawił (i podpisał) nieprawidłowy r-k!
    :)

    To że księgowy miał obowiązek go sprawdzić i odrzucić :P to prawda.
    Ale świadomie sam starał się o niewykazanie podatku... i potwierdził
    to własnym podpisem. Świadomie, bo wystawiał wiele takich rachunków
    a nie o błąd w liczeniu chodzi lecz brak połowy rachunku.

    Chyba że w US zacznie od składania czynnego żalu? (ale wtedy w firmie
    NAPRAWDĘ mają przechlapane, bo chyba załapią się na "zmowę" :>)

    Nim zostanę zaatakowany w pełnym przekonaniu że *tylko* płatnik
    (znaczy w potocznym odbiorze - reprezentowany przez księgowego)
    ma obowiązki (bo takie przekonanie jest w narodzie, któremu zazwyczaj
    księgowy "robi dobrze" i podsuwa gotowy r-k pod nos), zapodam trzy
    przepisy:

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    +++
    Art. 3
    Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    9) działalnoœci gospodarczej - rozumie się przez to każdš działalnoœć
    zarobkowš w rozumieniu przepisów o swobodzie działalnoœci gospodarczej, w
    tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdš innš działalnoœć zarobkowš
    wykonywanš we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy
    inne ustawy nie zaliczajš tej działalnoœci do działalnoœci gospodarczej
    lub osoby wykonujšcej takš działalnoœć - do przedsiębiorców;
    Art. 87
    § 1.
    1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowiš inaczej, podatnicy prowadzšcy
    działalnoœć gospodarczš
    obowišzani sš na żšdanie kupujšcego lub
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzajšcy dokonanie sprzedaży
    lub wykonanie usługi.
    ---

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-karny-skarb
    owy-1_2_127.html
    +++
    Art. 62
    § 1. Kto wbrew obowišzkowi nie wystawia faktury lub rachunku
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    za wykonanie œwiadczenia,
    wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    podlega karze grzywny [...]
    ---

    Moim zdaniem oczywistym jest, iż przecinek w ostatnim przepisie należy
    czytać jako "logiczne lub".
    No to mamy komplet do załapania grzywny. Jak US będzie łaskawy to nie
    pośle do sądu i poprzestanie na mandacie, dobrze gadam? ;)
    Mandacie DLA WYSTAWCY RACHUNKU... sprawa z księgowym będzie później, jak
    się wyjaśni że rzeczywiście wykroczenie skarbowe było i przedsiębiorstwo
    nie pobrało obowiązkowej zaliczki (art. 78 KKS, już bez cytatu)
    Oczywiście max. kara dla płatnika jest 4x wyżej ceniona i można
    dostać 2 lata na deser. Ale i podatnik może zostać "nagrodzony".

    pzdr, Gotfryd