    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaż samochodu firmowego
    Date: Tue, 8 Sep 2009 02:16:59 +0200

    On Mon, 7 Sep 2009, DaNsOuNd wrote:

    > Witam,
    >
    > Mam następujące pytanie:
    > Samochód dostawczy (Vat-1)zakupiony w 2007 roku na umowę K/P po czym został
    > zgłoszony w US do działalności.

    Intrygujące: jak? (w jakiej formie *zgłoszony* *w US* *do działalności*,
    bo nie mam pojęcia co możesz mieć na myśli, o ile można zrozumieć
    pośrednio "zgłoszenie" w roli deklaracji PCC, to "na DG"... nijak,
    przecież obowiazku prowadzenia ewidencji PCC już nie ma! - a nawet
    jak była, to AFAIR nie było obowiązku *zgłaszania* jej do US)

    > Obecnie chcę go sprzedać. W jaki sposób
    > powinienem go sprzedać? faktura czy umowa?

    To są rzeczy nieporównywalne. Umowa to jedno i nie ma nic wspólnego
    z dokumentem księgowym (rachunkiem lub fakturą).
    Na pytanie czy "na fakturę" (w zakresie DG) czy "na rachunek" (wystawiany
    do umowy *poza* DG) odpowiedź zależy od aktualnego statusu samochodu.
    A "zgłoszenie do US" jest co najwyżej operacją dziwną, nie ma jednak
    nic do tego np. czy i jak został on zaliczony do majątku ujetego
    w DG.
    Czy jest ewidencjonowany w WST, a jeśli był i został wykreślony - to ile
    lat upłynęło? W UoPDoOF jest wyraźna cezura: 6 lat, nie sprawdzałem
    nigdy jak to się "przenosi" na ryczałt, bo być może dla ryczałtu nie
    przewidziano możliwości wyjęcia z wykazu.

    > Cena brutto czy netto?

    To też jest dziwne pytanie, naprawdę :]
    Z definicji (w ustawie o cenach), o ile nie zastrzeże się wyraźnie
    inaczej i co wolno zrobić tylko wobec niekonsumenta (czyli
    przy sprzedaży "dla ludzi" tego robić *nie wolno*) "cena"
    oznacza cenę brutto.
    Czy może chciałeś spytać, czy cena będzie zawierała VAT, bo to
    zupełnie inne pytanie? ;)
    Nie - sprzedaż samochodów osobowych jest zwolniona, niedawno
    sprawdzałem, a jako że był kupowany "na rachunek" (czyli bez
    możliwości odliczenia VAT) to i korekta VAT (odliczonego) nie
    wchodzi w rachubę, czyli kwestię *kwoty* VAT można sobie
    odpuścić (niezależnie od statusu samochodu).

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT)