  • Data: 2006-07-28 07:06:31
    Temat: Re: Ryczalt a podnajem lokalu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 27 Jul 2006, Efreet wrote:

    > lokal jest wynajmowany od spoldzielni mieszkaniowej do celow
    > prowadzenia dzialalnosci gospodarczej (takie klitki na XI pietrze :)
    > wobec tego jak mniemam, nie jest czescia majatku DG..

    Acha.
    Na mój gust mamy dwie sprawy:
    - czy najemca ma prawo podnajmu (domyślnie *nie ma*, trzeba mieć
    zgodę właściciela) i to sprawa niepodatkowa
    - czy najem jest "na firmę" i to sprawa podatkowa.

    Przyznam że podnajmu bez ostrzeżenia się nie spodziewałem :) i zapis
    "jest w majątku" był na wyrost - zapisy brzmią w ustawach tak:

    +++
    1a. Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu,
    dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli
    umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności
    gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
    Art. 6. 1. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
    podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności
    gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym [...]
    [...]
    ---
    +++
    Art. 14. 1. Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1
    pkt 3 , uważa się [...]
    1e. Za przychody z tytułu umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów
    o podobnym charakterze, których przedmiotem są składniki majątku związane
    z działalnością gospodarczą, uważa się [...]
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    [...]
    11) przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych
    umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością
    gospodarczą,
    ---

    Jak widać używane jest pojęcie "związania z DG" (a nie "ujęcia
    w majątku" jak napisałem) i na mój gust jak coś zostało najęte
    na firmę to jest "związane z DG".

    > (kiedy najem moze byc na ryczalt ??)

    IMO zawsze o ile nie podpada pod nakaz PK (nie pamiętam, chyba
    800 000 euro przychodu rocznie).

    > nie jest VATowcem...
    > celem podnajmu lokalu jest zalozenie przeze mnie :P
    > w podnajetej czesci siedziby firmy...

    Niezależnie czy najem będzie zaklasyfikowany do DG (IMO tak,
    bo pewnie lokal jest najęty "na firmę" - nadal mało danych,
    wróżki szukasz :>) to liczyć się będzie do limitu VAT razem
    z przychodami (ichnimi) z DG.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)