  • Data: 2003-01-27 16:52:30
    Temat: Re: Rozbudowa srodka trwalego a KPiR
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 27 Jan 2003, walfal wrote:

    >+ Dnia 27-01-2003 15:37, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    [...]
> [...]
    >+ > "podwyższenia wartości" ! IMHO zapis w poprzedniej wersji ustawy
    >+ > był wyraźniejszy ze względu na "słowa otaczające" :)), niemniej
    >+ > i dziś jest tam:
    >+ > +++
    >+ > Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków ...
    >+ > ... w danym roku podatkowym przekracza 3500
    >+ > ---
    >+ IMO to oznacza, że została ustalona granica wydatków w ciagu roku,
    >+ po której staje się obowiązkowe ulepszenie śr. trwałego - trzeba
    >+ zwiększyć wartość ewidencyjną. Poprzednio mogłeś ulepszać 10 razy 500 zł

    Tu zgoda.

    >+ I nie oznacza to , że nie wolno
    >+ podwyższyć wartości środka trawłego o sumę ulepszenia
    >+ mniejszą niż 3 500zł.

    No to się różnimy :) IMHO poniżej 3500 zł to zdaniem ustawy
    nie jest ulepszenie... !

    Pamiętając o "językowej wykładni" (za SN) - to w art.22g.17
    ewidentnie mamy:
    +++
    17. Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy,...
    ...wartość początkową tych środków...powiększa się o sumę wydatków...
    ...których cena nabycia przekracza 3500 zł....
    [i dalej] Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków
    poniesionych... w danym roku podatkowym przekracza 3500...
    ---
    Ja tam *nie widzę* możliwości uznania, że jeśli suma *nie
    przekracza* - to *można* uznać za "ulepszenie" !

    Dla porównania:
    W miejscu, gdzie jest o *zaliczeniu* do ŚT wyraźnie jest
    słowo "może" ("mogą", dla ścisłości, art.22g.1).
    W cytowanym przepisie nie ma że "może", tylko "uważa się"
    - niezależnie co my uważamy, to ustawa uważa że... ;)
    Nie ma 3500 ? - no to "się nie uważa"...
    Prawnicy to określają "a contrario" czy jakoś tak.

    >+ > Prawdę mówiąc - nie mam pojęcia jak prawidłowo postąpić jeśli
    >+ > kupujesz "za 1000zł" ale *wiesz* że przekroczysz 3500zł w "rozbudowie",
    >+ > bo jak zwykle "przepis ściśle nie reguluje"...
    >+ Do czasu przekroczenia 3 500zł można bezpośrednio w koszty, po przekroczeniu
    >+ granicy "wycofujesz" kwotę łączną ulepszenia i zwieksza się wartośc
    >+ ewidencyjna śr.trwałego.

    Pytanie: czy wchodzi w rachubę algorytm art. 22e. (odsetki)
    Literalnie art.22e tego przypadku nie dotyczy. Jednak to nie
    znaczy, że nie należy tak zrobić - skoro ustawa milczy na
    temat jak należy zrobić :(

    >+ Ewentualnie powyższać wartość śr. trw.
    >+ o kolejne kwoty ulepszeń.

    Ale tu mi *literalnie* przepis się nie chce zgodzić :( !

    pzdr, Gotfryd