    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Re: No i "wykrakałeś", Gotfryd ;-)
    Date: Sat, 17 Oct 2009 00:14:24 +0200

    On Fri, 16 Oct 2009, Krzysztof wrote:

    > "spp" <s...@o...pl> napisał

    > OK, ale jeśli on nie naliczy, to i tak ja będę odpowiadał za nieodprowadzony
    > podatek :(

    Wg dzisiejszych przepisów?
    IMVHO - "zależy".
    Jak pracodawca "dał do używania również w celach prywatnych", to IMVHO
    nie, bo pracodawca ma "wyliczyć wynagrodzenie", bo przecież prawo do
    korzystania z samochodu to jest *takie samo* wynagrodzenie jak
    pieniądze.
    Odpowiedzialność sprowadzi się do konieczności zapłacenia tego
    "niedoliczonego" podatku jak rozumiem (a chyba nie to miałeś na mysli?)

    Co innego, jak pracownik ma "zakaz" używania samochodu do celów innych
    niż służbowe, lecz używa.
    Wtedy może być śmiesznie - działania bezprawne pod podatek dochodowy
    *nie* podlegają (panstwo nie pobiera "dochodowego" od kradzieży :)),
    ale po ujawnieniu (dajmy na to - przez US), albo pracodawca
    wyekzekwuje (i do rozpatrzenia jest, czy ma podatek, pewnie tak,
    bo to "odszkodowanie związane z DG"), albo nie wyegzekwuje,
    i wtedy to pracownik ma przychód z "nieodpłatnego świadczenia"
    (w postaci niezapłaconego odszkodowania za bezprawne używanie
    samochodu).
    Tak mi wychodzi z dzisiejszej ustawy :D

    > Tyle, że KUP to są głównie faktury za paliwo, a tych przecież nie ma, bo
    > zakładamy, że za przejazdy prywatne pracownik zapłaci ze swojej kieszeni.

    Moment, moment.
    A wydatki na naprawy, ubezpieczenie i inne takie?

    Już objaśniam.
    Korzystania z samochodu przez pracownika do własnych celow osobistych
    stanowi jego przychód. Zgadza się?
    No to pytam: kto i kiedy skreślił art.8.2.1 oraz art.22.3?
    Z drugiej strony - bez bicia przyznaję, że można się próbować
    bronić art.22.3a i twierdzić, że się go właśnie "stosuje" :)

    Ale pozostańmy na chwilę przy wersji, że 22.3a "nie podejdzie".
    Wtedy oczywiście z owych wydatków część przeznaczoną "do jazd
    firmowych" idzie w koszty DG pracodawcy.
    Ale część przeznaczona "do jazd osobistych" idzie w koszty
    uzyskania pracownika, z tytułu umowy o pracę.
    A że pracownik wykorzystuje w 100% ryczałt i nie przewiduje się
    podwyższenia ryczałtu z okazji używania samochodu (w odróżnieniu,
    od biletów okresowych na zbiorkom), to koszty "pracowniczo osobiste"
    w 100% przepadają. Razem z VATem, który w f-rze wewnętrznej
    trzeba by zwrócić.

    Ktoś przeciw takim wnioskom? (i dlaczego) :D

    > Z kwitem owszem, ale tu przecież nie ma żadnego kwitu.

    Za brak kwitu, to panie można iść siedzieć ;)
    Poważniej - "brak kwitu", z okazji powiązania kwitu z przychodami,
    kwalifikuje się we wszystkich formach rozliczania do limitu
    "nierzetelności". 0,25% "nierzetelności" to jest gruba afera,
    skutkująca prawem US do wyznaczenia "domiaru".

    > Pracownik po
    > skończonej delegacji pojechał autem służbowym do rodziców, zapłacił za paliwo
    > ze swoich pieniędzy, oddał samochód do firmy. Owszem, użył go do celów
    > prywatnych, ale co konkretnie ma przedstawić pracodawcy, aby ten mógł mu
    > wyliczyć podstawę opodatkowania?

    IMO wykaz kilometrów.
    Do rozliczenia "proporcją" kosztów niebezpośrednich (zakładając, że
    prawdziwa jest teza o osobno kupionym paliwie, co może być wątpliwe).

    > W takim przypadku nie ma problemu, ale jeśli nie ma konkretnego wydatku,

    Ale "rozliczanie proporcją" od czasu do czasu ma miejsce i oparte
    jest o przepisy art.8 i art.22 o których wyżej.

    pzdr, Gotfryd