  • Data: 2009-10-17 07:26:21
    Temat: Re: Re: No i "wykrakałeś", Gotfryd ;-)
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > Co, podatek VAT jest paranoją? Możemy się zgodzić :D
    > Przecież podatek VAT właśnie tak działa: każda "konsumpcja", czyli
    > użycie w celach osobistych (a ściślej: niegospodarczych) skutkuje
    > obowiązkiem zapłacenia VAT. Oczywiście "każde" to uproszczenie,
    > bo są zwolnienia (różne), ale skoro firma jest podatnikiem, to
    > właśnie w ten sposób musi *zwrócić* VAT, który odliczyła, oraz
    > *doliczyć* VAT do świadczenia, które "dała" (tak samo, jakby
    > je sprzedała - dla uproszczenia przyjmij, że płaci pracownikowi
    > pieniądze, a później każe mu nimi zapłacić za wynajęcie samochodu).

    Paranoją jest dla mnie wymóg płacenia VAT od bezpłatnych usług czy towarów
    wydanych za darmo (zdaje się facet, co kiedyś chleb rozdawał też został
    uraczony tym przepisem). VAT ma tę specyfikę, że firmy są jedynie
    pośrednikiem w jego opłacaniu, bo de facto podatek płaci odbiorca końcowy
    łańcucha sprzedaży. Tutaj nie ma takiej sytuacji, bo klient (pracownik),
    który pożycza za darmo auto, nie zwraca firmie równowartości podatku (tak,
    jakby zwrócił, gdyby była wystawiona normalna faktura).