    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pytania nowiciusza o Vat.
    Date: Tue, 12 Sep 2006 22:56:21 +0200

    On Tue, 12 Sep 2006, Dr.Endriu wrote:

    > Jak to jest tym Vatem, parę pytań:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/VAT

    Ale i tak za skomplikowane, to musi doradca pisał :]

    Streszczenie: VAT płacą ci co nie są VATowcami *z tytułu czynności
    oVATowanej*. To znaczy że jak kupię sobie coś w Makro celem konsumpcji
    to płacę VAT jak każdy - mimo że jestem przedsiębiorcą.
    Natomiast VAT *odprowadzają* podatnicy VAT - i wygląda to tak, że
    zabierają go kupującym.
    Wszystkim, VATowcom i nieVATowcom.
    I odprowadzają do US.
    A jak VATowiec *sam* osiągnie przychód VAT, to może tę część VAT
    którą "zużył" na cele gospodarcze (czyli na przykład *zapłacił*
    fizycznie w Makro) *odliczyć* bądź też wystąpić o *zwrot* z US
    (fizycznie, o wypłatę pieniedzy na konto).
    Krótko mówiąc - Skarb Państwa z założenia ma zapłacone zawsze z góry
    a płatnicy VAT udzielają mu pożyczki. Ponieważ część dochodu zawsze muszą
    "przejeść" żeby nie zbankrutować i wydać na własną (lub pracowników)
    konsumpcję, ZUS itp - to te wydane na "cele nieVATowe" pieniadze
    faktycznie są obłożone VATem.

    > 1) Czy każdy posiadacz działalności gospodarczej

    Sprzeciw formalny: "posiada" się coś czym można skutecznie rozporządzać,
    na przykład można zbyć (sprzedać, podarować). Działalność gospodarcza
    jest "właściwością" - DG się "prowadzi" :)

    > może robć zakupy w Makro nie płacąc Vat-u?.

    No to Ci już wyjaśnili :>

    > 2) Czy w prawodawstwie polskim jest możliwość nie płacenia vatu?

    Tak. Na przykład przy eksporcie - jak kupuje Amerykanin to ten kto
    dokonuje fizycznie eksportu albo "odzyskuje" zapłacony VAT albo wcale
    go nie płaci (zależnie od formy wywozu).

    > 2) Kto może robić zakupy bez Vatu

    ....tak to tylko w "sklepie nie dla idiotów" :>

    > 3) Kto to jest "płatnik Vatu"

    Ktoś kto jest zobowiązany aby podatek zedrzeć od nabywcy o odprowadzić
    go do US. Dotyczy nie tylko VAT - np. płatnikiem PCC przy sprzedaży
    nieruchomości są notariusze, więc notariusz nie moze wydać "papierów"
    jak nie dostanie podatku do ręki.
    Podobnie płatnik VAT - jak wyda towat to sam sobie winien i musi VAT
    i tak odprowadzić do US, nawet jakby nie dostał zapłaty, bo przyjdzie
    poborca podatkowy.

    > i czy zasłuszane opinie o limitach dotyczących
    > vatu są prawdą.?

    Wiesz, my to nie wiemy o czym słyszałeś :]
    Ale owszem, są pewne limity VAT.

    Wiesz jaka jest moja "standardowa porada grupowa"?
    Wziąć i przeczytać na początek tak ze 3000 postów (trzy tysiące).
    Później będziesz już wiedział ... czego dalej szukać :> (w archiwum
    grupy, na stronach www, w przepisach prawnych).
    I nie piszczeć poproszę, bo sam do siebie zastosowałem (kilka lat
    temu :))więc taryfy ulgowej nie przewiduję, O!

    pzdr, Gotfryd