    From: "t...@o...pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Poniesienie a potrącenie, było: Koszty w dacie faktury
    Date: Tue, 02 Oct 2007 11:45:13 +0200

    Dnia 02-10-2007 o 11:07:09 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > Przy kasie wystarczy określić wyłącznie datę poniesienia kosztu,
    > nie ma potrzeby "wyodrębnienia", przy memoriale data poniesienia
    > nie jest tożsama z datą potrącenia - dlatego trzeba "wyodrębnić"
    > (zarówno koszty poniesione a nie potrącone jak i potrącone a nie
    > poniesione).

    > Zgoda.

    > W żadnym wypadku :)
    > 22.5 dotyczy TYLKO tych, którzy się łapią z mocy 22.6
    > Z kolei 5a..5d stanowią jednostki redakcyjne 5, więc dotyczą tylko
    > tych, którzy są wymienieni w .5 *lub* są jawnie wskazani odesłaniem.

    Masz rację, przedobrzyłem

    > Dla 22.5-5c różnica żadna - tak czy siak obowiązują tylko tych KPiR
    > którzy stosują memoriał.
    > Za to dla 22.6b różnica jest kapitalna.
    > Jeśliby przyjąć drugie wyjaśnienie (że 22.6 opisuje grupę KPiR
    > która stosuje memoriał) to 22.6b dotyczy TYLKO TEJ GRUPY!
    > Czyli stosujących zasady kasowe wg 22.4 zapis 22.6b by
    > *nie* dotyczył!

    Jak na razie wszytskie intepretacje obstawiają, że 22.6b dotyczy
    wszystkich KPiRowiczów. Tak więc raczej nieprędko się doczekamy wyroku,
    bo wszytskim takie coś jest na rękę.

    > Tylko, jeśli ktoś NIE stosuje 22.6 w wersji "nie chcę", co przekłada
    > się na stosowanie 22.4!
    > Jak ktoś stosuje 22.6 w wersji "chcę" to wszędzie tam, gdzie MOŻNA
    > zastosować 22.5-5c stosuje się właśnie te przepisy, jako przepisy
    > szczególne!

    Zgadza się, piszę o dwudziestodwuczwórkowcach :)

    > To prawda, nie mozna potrącić niekosztu :)

    > Nieprawda. Jeśli ktoś zastosował 22.6 w wersji wyboru 22.5!

    j.w. :)

    > Ależ nie.
    > Wystarczy zastosować 22.5, i koszt poniesiony w roku x przypisany
    > do przychodu roku x+1 zostaje potrącony w roku x+1
    > A na stosowanie 22.5 przy KPiR pozwala 22.6

    To zrób tak z materiałem/towarem handlowym ;)
    I napisz jak było [po kontroli] :)

    > Zdecydowanie ustawa wyjaśnia:
    > - *zasadniczo* do kosztów stosuje się zasady kasowe, czyli 22.4, czyli
    > z datą poniesienia
    > - *ale* dla księgowości stosuje się memoriał, w którym zasadą jest dla
    > odmiany "przypisanie kosztu do przychodu"
    > - ta sama zasada dotyczy KPiR, *o ile* stosuje się 22.6
    > - dla KPiR i księgowości są wyłącznie opisane w 22.5a-c :)
    > - zasady memoriałowe stosuje się również w *innych* wyjątkowych
    > przypadkach, przykładem jest sprzedaż rzeczy (nie stanowiących
    > majątku w DG), kiedy do kosztu zalicza się wartość zakupu

    Zgadzam się, trochę namieszałem

    > Wiem, ale to zostawiłem na boku ;)

    > Głównie dlatego, że są to koszty ogólne dotyczące krótkiego okresu,
    > więc
    > zarówno zastosowanie 22.4 jak i 22.5c daje ten sam skutek.

    > IMO tak.

    > IMO nie.

    IMO tak samo, doradca mi tak samo w opinii napisał, ale np. na PIT.PL w
    e-poradach
    konsekwentnie datę wyciągu polecają, nie wiem czy dlatego że mają jakiś
    cynk,
    czy po prostu dostosowali się poziomem do niektórych innych swoich
    wskazówek :)

    > A nad czym to myślisz?
    > Jak masz np. fakturę, to datą o której mowa w art. 22.6b jest data
    > *wystawienia* czy data *otrzymania*?

    Rzecz jasna wystawienia

    > Popatrzmy tak: czy bankowy dowód poniesienia kosztu jest fakturą?
    > IMO nie jest, nie jest rachunkiem, więc nie jest fakturą również
    > na mocy rozp. o f-rach.
    >
    > IMO napis "duplikat" na kwitkach z Inteligo, acz był powodem różnych
    > rozważań, jednak wiele wyjaśnia :)
    > Acz trzeba przyznać, że wzbudza kolejne pytania.

    A dokładnie takie czy może liczy się wtenczas data wystawienia duplikatu :)

    > Ale myślę że to wyjaśnimy - spytam tak: załóżmy, że ujmujesz koszt
    > z f-ry w którymś tam miesiącu.
    > Fakturę gubisz.
    > Zdobywasz duplikat.
    > Czy uważasz, że powinieneś skorygować pierwotny wpis poprzez skreślenie
    > oryginalnego dowodu, a wprowadzenie duplikatu z datą duplikatu?
    > Nie?
    > To dlaczego ma być inaczej przy wyciągu bankowym? :)
    >
    > Trzeba zastrzec: warunek "daty wystawienia" w 22.6b dotyczy *wyłącznie*
    > faktur!
    > Zna ktoś prepis nakazujący traktować wyciąg jak f-rę? Ja nie :)

    :)

    "Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników,
    o których mowa w ust. 6, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku)
    lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia)
    kosztu."

    Czytając od lewa do prawa ten dzień wystawienia tyczy się też tych innych
    dowodów.
    Z tym że dobrze prawisz - to co się dostaje na maila albo w kopercie to są
    jakieś tam duplikaty czy jak to nazwać, można tego nadrukować sobie całą
    teczkę
    i głupio by było gdyby data poniesienia kosztu mogłaby być losowana z
    kapelusza(dosłownie:))

> [...]
    > następnego roku.
    > I stosowałeś "kasę".
    > Do którego roku zaliczałbyś wymienione przypadki przy stosowaniu metody
    > kasowej? - o to szedł spór :)
    >
    > Teraz jest ZDECYDOWANIE prościej - liczy się "data faktury" i już.
    >
    > I żeby była jasność: dyskusje o tym, że memoriał NIE sprowadza się
    > do "ujmowania z datą dokumentu" TEŻ były na grupie.
    > Sam twierdziłem, że np. kosztów usług podwykonawców dla usług nie
    > zakończonych w danym roku w zadnym razie nie należy ujmować w pozycji
    > kosztów KPiR, jeśli prowadzi się memoriał.

    I git :)