    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Osoba fiz prowadzaca DG a favt na imie i nazwisko
    Date: Wed, 28 Sep 2005 22:40:11 +0200

    On Wed, 28 Sep 2005, Rafal M wrote:

    > Użytkownik "marcin" <b...@p...onet.pl> napisał
    >> a jest NIP ?
    >>
    > Jest :)
    >
    > Czyli problemu nie bedzie?

    Zeznaję iż ja dość często aplikuję jakieś pesymistyczne wersje
    wydarzeń - więc weź to pod uwagę :)
    Niemniej... skoro kilka razy wcześniej zgłaszałem zastrzeżenie
    to dlaczego by nie teraz ? ;)

    Spytam tak: a czy owa faktura dokumentuje koszt ?

    Proponuję najpierw odpowiedzić - a dopiero później sprawdzić
    czego się czepiam :)

    [OBJAŚNIENIE]
    Wg ustawy o podatku dochodowym KUP mogą być wyłącznie wydatki
    poniesione *w celu* uzyskania przychodu !
    Dla przypadku ogólnego nie ma przepisu pozwalającego uznać
    za KUP wydatki PRZEZNACZONE w celu DG (ale przeznaczone PO
    nabyciu !).
    Oczywiście taka interpretacja sprzeczna jest ze zdrowym
    rozsądkiem - ale co poradzić, zgodna jest z przepisem.
    Jak coś się kupi "dla siebie, dla domu lub małżonka i dzieci"
    a następnie ZUŻYJE na cele firmowe - to albo trzeba wskazać
    przepis szczególny pozwalający zaliczyć ów wydatek za KUP
    (przykładowo przepisy z rozp. o KPiR pozwalające wystawić
    DW na część wydatków "za wodę prąd gaz ogrzewanie") albo
    mamy problem. Jak coś kupi *pracownik* - to może mu przysługiwać
    zwrot kosztów, ale to też inna sprawa i przepis się znajdzie.
    Czyli jak coś kupiono "nie dla firmy" i następnie PRZEZNACZONO
    na cele DG - to mamy przypadek o którym piszę.

    Dalej:
    Niewątpliwym dowodem iż wydatek został "poniesiony w celu
    DG" jest wykazanie jako nabywcy owej DG właśnie.

    IMVHO brak określenia (firmy) na fakturze nie musi stanowić
    dowodu że wydatek "nie był w celu" - ale nie znam przypadku
    rozstrzygania tego problemu w postaci interpretacji IS
    albo wyroku WSA/NSA, jak ktoś zna proszę się pochwalić :)
    Zapis jest wredny... co poradzić.
    Byż może wykładnia celowościowa broniłaby podatnika - no ale
    do tego potrzeby byłb wyrok albo chociaż glosa...

    Jeśli jednak zakup "nie na firmę" może zostać uznany
    za nKUP (czyli NIE koszt) - to oczywiście prawa do odliczenia
    VATu nie ma co wynika z ustawy o VAT.

    Chciałbym mocno podkreślić iż powyższe rozważania NIE dotyczą
    żadnych przypadków kiedy przepisy szczegółowe pozwalają
    w dowolny sposób "obejść" wymóg ogólnej zasady uznawania
    za koszt wyrażonej w art. 22.1 !
    W szczególności np. nie dotyczą środków trwałych - bo przy
    ST *nie ma* wymogu "poniesienia wydatku w celu uzyskania
    przychodu", podstawą zaliczanie amortyzacji w KUP jest
    "własność, współwłasność" i inne takie wymienione w art
    22a i innych artykułach (w tym leasing) oraz *wykorzystywanie*
    w DG.
    Czyli nieważne po co kupiono - ale jeśli się *wykorzystuje*
    w DG coś co wpisano do EST to jest to droga do uznania za
    KUP. Ale nie ma takiego przepisu (o "wykorzystywaniu") dla
    kosztów ogólnych. Ma być "nabyte w celu" i już.
    IMO powoduje to paradoks: z faktury zakupu czegoś co
    jest ST lub posłużyło do stworzenia lub rozbudowy ST
    (czyli w ramach wyliczania lub podwyższania WP) na pewno
    VAT odliczyć można (o ile inny przepis nie zabrania :)).
    Zakładając oczywiście że NIP jest :)

    Bo wyroki NSA stwierdzające że wtedy (przy zakupie
    ST) VAT można odliczyć nawet jak f-ra była wystawiona
    na małżonka (!) gdzieś mam.
    No ale to nie dotyczy IMHO "zwykłych kosztów" :(

    ...ktoś skomentuje ?
    (no ja wiem, Rafał skomentuje: "czy musiałeś zepsuć mi
    samopoczucie" :])

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)