  • Data: 2009-10-16 22:55:20
    Temat: Re: No i "wykrakałeś", Gotfryd ;-)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 16 Oct 2009, Krzysztof wrote:

    > podatkowego. Jedna i druga sytuacja daje w rezultacie coraz mniejsze wpływy
    > do kasy państwa i pętla coraz bardziej się zaciska.

    Doskonale streściłeś opis konstrukcji, ktorą w teorii podatków nazywa
    się "krzywą Laffera". My wiemy, Ty wiesz (niezależnie od tego, czy
    nazwisko Laffera kiedyś słyszałeś czy nie), ale w rządzie oraz w Sejmie
    co rusz są osobnicy argumentujący "dołożymy x% podatku i wpływy budżetowe
    wzrosną o xxx mln zł".
    Może to z wyczulenia, może z przypadku, ale kilka razy zdarzyło mi się
    słyszeć z taką argumentacją (najczęściej przy "przeznaczaniu na cele"
    - różne), przy okazji debaty budżetowej, posłów PSL (acz nie tylko
    ich, dla porządku).

    Nie przetłumaczysz, że:
    - zmnieszenie CIT dało wzrost wpływów
    - kilka razy zwiększenie akcyz spowodowało spadek wpływów
    - zmniejszenie akcyzy na alkohole spowodowało wzrost wpływów
    - *zniesienie* niektórych podatków spowodowało ... wzrost
    wpływów :P (podatek "przewozowy", płacony przez firmy kurierskie,
    wg oszacowań wziętych za podstawę jego wycofania, pokrywał
    coś 1/4 do 1/3 kosztów jego poboru)

    Za trudne, najwyraźniej przeczy "zdrowemu rozumowi" :[

    pzdr, Gotfryd