    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
    Date: Sat, 25 Jun 2005 12:57:42 +0200

    On Sat, 25 Jun 2005, Jacek Kosteral wrote:

    > + Przedstawię teraz swój punkt widzenia:
    > + 1. provider ma w ramach zawartej umowy wykoanąc dwie rzeczy:
    > + - dostarczać usługę dostępu do Internetu wg zawartej umowy
    > + - wystawić i dostarczyć poprawnie wystawioną fakturę za świadczoną usługę

    Pytanie brzmi:
    - za co należy się zapłata. Sugeruję jednoznacznie że w myśl polskich
    przepisów nie wolno pobierać opłat za wystawienie faktury...
    - czy w umowie jest wyraźny zapis że nieprawidłowość lub brak
    faktury uprawnia do niezapłacenia; IMO taka regulacja jest
    dopuszczalna, najprostszą formą regulacji byłby zapis w stylu
    "w xxx dni po otrzymaniu prawidłowej faktury".
    Jeśli takiego uzależnienie nia ma...

    > + 2. moim zadaniem jest uregulować należność za świadczone
    > + usługi na postawie dostarczonej prawidłowej faktury.

    Z czego to ma wynikać ?
    Zapłata należy się *za usługę*...

    Owszem, ja rozumiem twój punkt widzenia - ale nie podzielam.
    IM*H*O wystawienie faktury nie jest integralną czynnością realizacji
    umowy - jest to osobna czynność, nie można za nią pobrać zapłaty
    i należy się "jak psu buda". Tobie się należy. Ale ponieważ to
    *nie* jest "wykonania umowy" - brak podstaw uznania że wykonanie
    umowy nie miała miejsca.
    IMO można od owej czynności uzależnić inne czynności, również
    wchodzące w zakres umowy - np. zapłatę.

    Ale nie można uznać że nie było "świadczenia dostępu do internetu"
    dlatego że nie było faktury !!

    > + Błędnie wystawiona faktura - niezgodnie z umową - to jeden z elelmentów
    > + z których się nie wywiązał provider.

    To się zgadza. Ale *osobny* element. I (niestety ?) - nieodpłatny.

    Nie można powiedzieć że ma zrobić coś za co masz *zapłacić*.
    Możesz zapodać ów kawałek umowy *uzależniający* wypowiedzenia od
    wystawienia faktury ? Jak wyżej - uważam że byłoby to dopuszczalne.
    Ale fakt że płatność jest określona na termin bezwzględny oraz że
    *rozdzielnie* zapisano możliwość wypowiedzenia umowy z braku zapłaty
    oraz termin wystawienia faktury i płatności mi sugeruje brak takiej
    relacji...

    > + Ponadto to właśnie faktura (poprawna merytorycznie) daje mi możliwość
    > + wrzucenia jej w koszty prowadzonej działalności.

    Primo: nie napisałeś *co* było źle. Jeśli któraś kwota - to IMO wartości
    z faktury "skorygowane na niekorzyść" można było wpisać w KUP i odliczenie
    VAT, jeśli zaś *nie* kwota - mogłeś wystawić notę korygującą, czyli
    odliczyć by się dało. Chyba żeby faktura była "nie na ciebie" :)
    Secundo: "ale ten argument nikogo nie obchodzi"... Przecież sytuacja
    ciebie jako kogoś kto nie dostał prawidłowej f-ry niczym nie różni
    się od sytuacji kogoś kto wystawił f-rę i nie dostał zapłaty :(

    > + Nie chodzi mi o to że chcę w jakiś sposób uniknać płacenia za otrzymane
    > + usługi - chcę tylko mieć "bata" na usługodawcę by w sposób rzetelny świadczył
    > + swoje usługi z zawartej umowy w tym dostarczał prawidłowo
    > + wystawione faktury.

    Doceniam. Tyle że IMO posiadane "baty" są liche - odsetki za szkodę
    w postaci niemożności odliczenia VAT i KUP...
    *MOŻNA* taki "bat" zawrzeć w umowie - w postaci płacenia w terminie
    określonym *od dnia otrzymania poprawnej faktury*.
    Jakby cię kto pytał to moi klienci, duże firmy, z reguły domagają
    się takiego właśnie zapisu; oczywiście w relacji bardziej
    skomplikowanej (od podpisania protokołu, wystawienia faktury
    itp - "ale nie wcześniej niż 14 dni od otrzymania poprawnej
    faktury" na przykład).

    > + Takie jest moje zdanie zdroworozsądkowe.
    > +
    > + Czy to rozumowanie jest sprzeczne z obowiazujacym prawem ?

    IMO nie. O ile jest wyraźnie zapisane w umowie - zapis że można
    wypowiedzieć "przy braku zapłaty do końca miesiąca" a nie "przy
    braku zapłaty w 20 dni od otrzymania poprawnej faktury" świadczyłby
    że się tego "zdrowego rozsądku" nie domagałeś !

    > + Czy mam płacić za faktury które otrzymam za "TVN" cy "McDonalda" ????

    Moment. Ustalmy coś.
    Jeśli owe firmy *świadczyły ci usługi* (i mogą to wykazać) oraz
    ty te usługi *przyjąłeś* (skorzystałeś z nich) - to niby DLACZEGO NIE ??

    A tak na boku: provider zachował się oczywiście nierozsądnie.
    Niemniej... skoro powiadasz że jest zapis iż brak zapłaty do końca
    miesiąca pozwala umowę wypowiedzieć - to pozwala. Niezależnie
    od braku jakiejkolwiek logiki...
    Z ciekawości spytam: jaki horyzont czasowy ma (wg umowy) provider
    na skorzystanie z tego prawa ? Bo jeśli zapisu nie ma to IMO
    ma prawo wypowiedzieć w lipcu dlatego że dobrzebał się że ktoś
    styczniowej f-ry nie opłacił w lutym a dopiero 4 marca...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)