  • Data: 2007-02-19 13:44:28
    Temat: Re: Koszty początkowe - co i jak?
    Od: gonia <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Hm... mnie to nie przekunuje.
    > Fakt poniesienia kosztów *w celu* osiągnięcia przychodu, IMO uzasadnia
    > fakt ich zaliczenia.

    Problem widzę w innym miejscu. Zazwyczaj mowa jest nie o zaliczeniu
    kosztów do roku, w którym je poniesiono, ale o potrącalności kosztów. A
    trudno mówic o potrąceniu z "0". Chociaż był czas, że bardzo o to
    zabiegałam.

    A przecież uzyskanie lub nieuzyskanie *innych*
    > przychodów (z tego samego źródła) nie może rozstrzygać o prawie do
    > uznania konkretnego wydatku za koszt.

    mówimy o koszcie podatkowym, nie bilansowym

    > Przypomnę: zgadzam się przy przyjęciu zasady memoriałowej - skoro
    > zakłada ona iż koszt "zaliczymy" do przychodu.
    > Ale przecież rozliczenie kasowe takiego założenia NIE przyjmuje!

    rozliczenie kasowe mówi o tym, że koszty są potrącalene w roku
    poniesienia, a memoriałowe,że w roku uzyskania przychodu
    (niedopuszczalne jest stosowanie metody łącznej) - a skoro nie było
    przychodu, to j.w., nie było z czego potrącić

    > Ciekawym jakich rozstrzygnięć :)

    zrzoumiałam <ciekawym jakich> - dalsza część przez mój umysł nie została
    ogarnieta

    > Stwierdzenie, że poniesiony koszt jest "stratą" - nie w rozumieniu
    > różnicy między przychodem a wydatkami, lecz w rozumieniu "źle
    > zainwestowanych pieniędzy". Jeśli podatnik zamyka DG, to jasnym
    > jest iż w *tej* DG przychodu już nie będzie - *te* wydatki,
    > poniesione celem uzyskania przychodu, nie wypaliły i już.

    co akurat ni ema nic do rzeczy przy starcie podatkowej.Poza tym sam
    stwierdziłeś, że przy memoriałówce nie ma przychodu - nie ma straty,
    ale za chwile dodajesz, chyba, że......
    Nie znajduję podstawy do przyjęcia takiego rozwiązania.

    > Otóż to.

    > A niby DLACZEGO?
    > Koszt dotyczy konkretnego przychodu, prawda?
    > Dlaczego chcesz uzależniać prawo zaliczenia w KUP kosztu poniesionego
    > w celu uzyskania KONKRETNEGO przychodu z danego źródła, np. z DG od tego
    > czy został osiągnięty INNY przychód z tej DG (tego samego źródła)?

    Niezupełnie tak. Przychód z dz.g. jest tym samym przychodem, bez względu
    na profil. Jedynie straty w ST nie stanowią kup w takiej sytuacji, ale
    to inna bajka. I ja nie upierałam się, że przychód od zgromadzonych
    środków na r-ku bankowym <firmowym> nie jest wystarczającym, do uznania
    kosztó z tyt. remontu. Ale mówimy o sytuacji, w któej nie pojawił się
    ŻADEN przychód, czyli nie ma z czego potrącić kosztów (obojętnie z
    jakiego profilu dz.g. uzyskanych)

    > Nie zasugerowałaś się może np. zasadami dotyczącymi VAT?
    >
    > IMO jest istotna różnica w prawie do odliczenia VAT, uzależnionego
    > od *osiągnięcia* przychodu, a prawie do uznania za koszt, uzależnionego
    > od *celu* osiągnięcia przychodu!
    > W ustawie o VAT jest wyraźnie: "wykorzystywane do wykonywania czynno?ci
    > opodatkowanych" - jest czynność opodatkowana, jest prawo do odliczenia,
    > czynności nie ma - prawa też nie ma. W PDoOF tak nie zapisali!

    W dochodówce zapisali tak samo, tylko inny jest sposób rozliczenia.Nie
    można uznać, że cos nie stanowi kup w momecie zakupu, więc nie ma prawa
    do rozilczenia VAT - a w dochodówce można - np. zakup towaru, który
    zostanie wyrzucony na koniec roku do remanentu, ST, który będzie
    amortyzaowany za rok, jak całą linię sie poskłada czy zakup akcji,
    które kup się stana dopiero w momencie sprzedaży.

    Wrócmy do meritum - czy brak przychodu w danym roku podatkowym może
    stanowić o braku uznania poniesionych wydatków za koszt podatkowy, a nie
    uznanwania bądź nie poniesionych kosztów na cos, co nie przyniosło
    spodziewanych efektów.

    > Właśnie tym argumentuję!
    > Dla rozliczania kasowego nie ma powiązania miedzy datą przychodu
    > a datą wydatku.
    > Jeśli roliczamy "za rok", to niby dlaczego coś co jest KUP

    no bo w związku z brakiem przychodów nie stanowi to kup ;D

    > ...i wzajemnie :)

    moge Ci obiecać, że jak tylko cna coś natrafię, to wkleję

    > IMO sam fakt, że wyroki w przeszłości potwierdzały tezę iż "zachowanie
    > lub zabezpieczenie źródła przychodów" jest podstawą zaliczenia do KUP
    > wystarczy.

    ale weź pod uwagę fakt, że ja czepiam się konkretnego przypadku - nie
    ogólnie

    > Ja rozumiem, że chcesz dla podatnika dobrze (żeby mógł dopiero w roku
    > uzyskania przychodu zaliczyć KUP, a tym samym nie był ograniczony
    > rozliczaniem 50% w roku), ale ustawodawca tak dobrze chyba jednak
    > podatnikom nie robi :(

    niezupełnie tak - raczej staram się myśleć tak, żeby to, co wydano,
    stało się kup, nie poszło bay