  • Data: 2004-02-12 09:19:39
    Temat: Re: Fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej
    Od: "m t" <a...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dzięki Marku za szybką odpowiedź.

    Marek <d...@p...com> napisał(a):
    > Wspólnota nie powinna zwracać wpłat na fundusz remontowy.
    > A właściciel domaga się zwrotu na jakiej podstawie?

    Właściciel wpłaca zaliczki na FR. UWL nakazuje rozliczać te zaliczki po
    każdym roku. Tutaj jest luka prawna uniemożliwiająca w ustawowym sposobie
    zarządu planowanie wieloroczne. Więcej, ustawa nie mówi nic nt. FR.

    > Chyba że wpłacił więcej niż to wynika z uchwały o wysokości stawek.

    No właśnie, wpłacił więcej niż wydano :). Dlatego chce zwrotu.

    > Co więcej, w chwili sprzedaży lokalu dotychczasowy właściciel nie jest już
    > właścicielem.

    > Wydatkowanie jakichkolwiek środków na jego rzecz rodzi skutki podatkowe dla
    > wspólnoty.
    >
    > UoPDOP
    > Art. 17. 1. Wolne od podatku są:
    > 4m) dochody wspólnot mieszkaniowych utworzonych zgodnie z odrębnymi
    > przepisami - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów
    > mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty,
    > Jeśli więc wspólnota wyda środki na rzecz byłego członka wspólnoty, zapłaci
> [...]

    OK, czyli musi my oddać (jeśli założymy że musi - chcę zebrać argumenty za
    tym że nie musi :) przed zbyciem lokalu bo wpadnie w podatek. A propos, to
    zwolnienie znika od 2005, stąd moje pytanie o te składniki przychodów i
    kosztów uzyskania p.

    > Można zwracać wpłaty na fundusz remontowy to tylko z powodu nadpłaty. Te
    > pieniądze były już opodatkowane podatkiem dochodowym osób fizycznych. A
    > odpisy za wpłaty na fundusz remontowy należałoby po prostu pomniejszyć do
    > wielkości faktycznie poniesionych.

    Były fak, przed wpłaceniem. Potem Kowalski odpisał sobie 19$ wpłat od
    podatku. Stąd też moje pytanie - zakładając że można zwracać, chociażby
    nadpłatę - jak urząd podejdzie do sprawy, w związku ze skorzystaniem przez
    podatnika w latach poprzednich z ulgi. Przecież w PIT-8C wspólnota musi
    wpisać chyba tytuł wypłaty, więc us dojdzie do tego. Co zrobi?

    > Chyba pomyliłeś przychód z dochodem. A co to jest podatkowy przychód?
    > Jaki to ma sens jeśli podatki płacimy od dochodów.

    Sens jest. W 2005 znika zwolnienie. I teraz jest pytanie - czy przychodem
    będą tylko pożytki? I będą opodatkowane od 2005. Chcąc uniknąć podatku
    należałoby rozszerzyć tytuły przychodów, po to by również mieć więcej kup.
    Jestem skłonny założyć,m że zaliczkja w koszty zarządu (ale bez części
    zaliczki na FR planowanej w przyszłych okresach bo tu jest zwolnienie w
    CITU) będzie przychodem. Wtedy w kup zmieścimy koszty utrzymania
    nieruchomości wspólnej, można więc będzie wyjść z dochodem na 0 odpowiednio
    zmniejszając zaliczkę na koszty zarządu gdy pożytki rosną. Ale jak pomylimy
    się (o co łatwo) i wyjdzie nam dochód? Niepodoba mi się to bo trzeba
    kombinować. Jestem skłonny traktować, że zaliczka w koszty zarządu to do
    czasu rozliczenia środki wspólnoty - bo to wspólnota o nich decyduje a nie
    Kowalski. Czyli należałoby uznać że zaliczka na kp jest przychodem. Do
    rozliczenia roku, kiedy trzeba będzie nadwyżkę oddać. I co teraz? Możemy
    uznać, że ta kasa z nadwyżki traci status środków wspólnoty więc nie może
    być dochodem wspólnopty?

    > Poza tym cała wspólnota jest własnością członków. Wspólnota jako osobny
    > podmiot nie ma żadnego majątku.
    > Wszystko zgodnie z udziałami należy do właścicieli lokali (członków
    > wspólnoty).

    No nie, zajrzyj do art. 33' KC, prawo zmieniło się we wrześniu 2003.

    > W art 17. 1. 4 m UoPDOP mamy zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego.
    > Wystarczy więc spełnić warunki zwolnienia.

    OK, tylko ja zastanawiam się co w 2005. Teraz jest zwolnienie i problem sam
    znika, ale co będzie jak zniknie zwolnienie?

    Pozdrawiam,
    Maciek Tertelis