  • 1. Data: 2004-02-11 21:56:04
    Temat: Fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej
    Od: "m t" <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Czy zaliczki wpłacane przez właścicieli lokali na rachunek bankowy wspólnoty
    utrzymują status środków prywatnych tych właścicieli, czy też stają się
    własnością wspólnoty? Temat wraca gdy właściciel sprzedaje lokal i domaga
    się zwrotu niewykorzystanych zaliczek z FR. Czy wspólnota powinna mu zwrócić
    czy nie? A jak zwróci, to czy potraktujemy to jako dochody z innych źródeł
    (PIT-8C)? Czy urząd skarbowy nie będzie się jednak domagał odsetek bo
    właściciel skorzystał z ulgi remontowej a potem odebrał kasę?

    Ciekawe jest, że urząd zamówień publicznych ma tu opinię odmienną niż
    ministerstwo finansów (np. w odniesieniu do środków publicznych). MF uważa
    że środki publiczne tracą status takich środków jak wpłyną na konto
    wspólnoty, UZP wręcz przeciwnie. I każe wspólnotom udzielać zamówień
    publicznych.

    Temat ma znaczenie także gdy dojdziemy do przychodów wspólnoty w myśl ustawy
    o CIT. Czy zaliczki w poczet kosztów zarządu stanowią podatkowy przychód
    wspólnoty? Zaliczki na FR nie stanowią, bo służą pokryciu przyszłych kosztów
    (kolejnego okresu), zaliczki na media też nie stanowią - bo w tym przypadku
    uznaje się że te pieniądze bezwarunkowo pozostają własnością właścicieli
    lokali - ustawa o własności lokali ich nie dotyczy. Co w takim razie będzie
    przychodem do ujęcia w CIT-8? Pożytek? A co będzie kosztem uzyskania
    przychodów? Część urzędów skarbowych głosi, że przychodem będzie wszystko co
    wpływa na rachunek bankowy wspólnoty, ale przecież część tego co wpływa to
    własność nie wspólnoty ale jej członków!

    Ciekaw jestem Waszej opinii.

  • 2. Data: 2004-02-11 23:57:40
    Temat: Re: Fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Użytkownik "m t" <a...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > własnością wspólnoty? Temat wraca gdy właściciel sprzedaje lokal i domaga
    > się zwrotu niewykorzystanych zaliczek z FR. Czy wspólnota powinna mu

    Wspólnota nie powinna zwracać wpłat na fundusz remontowy.
    A właściciel domaga się zwrotu na jakiej podstawie?
    Chyba że wpłacił więcej niż to wynika z uchwały o wysokości stawek.

    UoWL
    Art. 13. 1. Właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu,
    jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać
    porządku domowego, *uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem
    nieruchomości wspólnej*, korzystać z niej w sposób nie utrudniający
    korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w
    ochronie wspólnego dobra.
    Art. 14. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w
    szczególności:
    1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
    Czyli wpłaty na fundusz remontowy stanowią koszty zarządu nieruchomością
    wpólną, a właściciel musi je ponosić!
    Co więcej, w chwili sprzedaży lokalu dotychczasowy właściciel nie jest już
    właścicielem.
    Wydatkowanie jakichkolwiek środków na jego rzecz rodzi skutki podatkowe dla
    wspólnoty.

    UoPDOP
    Art. 17. 1. Wolne od podatku są:
    4m) dochody wspólnot mieszkaniowych utworzonych zgodnie z odrębnymi
    przepisami - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów
    mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty,

    Jeśli więc wspólnota wyda środki na rzecz byłego członka wspólnoty, zapłaci
    od tego podatek.

    >A jak zwróci, to czy potraktujemy to jako dochody z innych źródeł
    > (PIT-8C)? Czy urząd skarbowy nie będzie się jednak domagał odsetek bo
    > właściciel skorzystał z ulgi remontowej a potem odebrał kasę?

    Można zwracać wpłaty na fundusz remontowy to tylko z powodu nadpłaty. Te
    pieniądze były już opodatkowane podatkiem dochodowym osób fizycznych. A
    odpisy za wpłaty na fundusz remontowy należałoby po prostu pomniejszyć do
    wielkości faktycznie poniesionych.

> [...]
    > wpływa na rachunek bankowy wspólnoty, ale przecież część tego co wpływa to
    > własność nie wspólnoty ale jej członków!

    Chyba pomyliłeś przychód z dochodem. A co to jest podatkowy przychód?
    Jaki to ma sens jeśli podatki płacimy od dochodów.
    Poza tym cała wspólnota jest własnością członków. Wspólnota jako osobny
    podmiot nie ma żadnego majątku.
    Wszystko zgodnie z udziałami należy do właścicieli lokali (członków
    wspólnoty).

    W art 17. 1. 4 m UoPDOP mamy zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego.
    Wystarczy więc spełnić warunki zwolnienia.

    Marek

  • 3. Data: 2004-02-12 09:19:39
    Od: "m t" <a...@W...gazeta.pl>

    Dzięki Marku za szybką odpowiedź.

    Marek <d...@p...com> napisał(a):
    > Wspólnota nie powinna zwracać wpłat na fundusz remontowy.
    > A właściciel domaga się zwrotu na jakiej podstawie?

    Właściciel wpłaca zaliczki na FR. UWL nakazuje rozliczać te zaliczki po
    każdym roku. Tutaj jest luka prawna uniemożliwiająca w ustawowym sposobie
    zarządu planowanie wieloroczne. Więcej, ustawa nie mówi nic nt. FR.

    > Chyba że wpłacił więcej niż to wynika z uchwały o wysokości stawek.

    No właśnie, wpłacił więcej niż wydano :). Dlatego chce zwrotu.

> [...]

    > mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty,
    > Jeśli więc wspólnota wyda środki na rzecz byłego członka wspólnoty, zapłaci

    OK, czyli musi my oddać (jeśli założymy że musi - chcę zebrać argumenty za
    tym że nie musi :) przed zbyciem lokalu bo wpadnie w podatek. A propos, to
    zwolnienie znika od 2005, stąd moje pytanie o te składniki przychodów i
    kosztów uzyskania p.

> [...]
    > pieniądze były już opodatkowane podatkiem dochodowym osób fizycznych. A
    > odpisy za wpłaty na fundusz remontowy należałoby po prostu pomniejszyć do

    Były fak, przed wpłaceniem. Potem Kowalski odpisał sobie 19$ wpłat od
    podatku. Stąd też moje pytanie - zakładając że można zwracać, chociażby
    nadpłatę - jak urząd podejdzie do sprawy, w związku ze skorzystaniem przez
    podatnika w latach poprzednich z ulgi. Przecież w PIT-8C wspólnota musi
    wpisać chyba tytuł wypłaty, więc us dojdzie do tego. Co zrobi?

    > Chyba pomyliłeś przychód z dochodem. A co to jest podatkowy przychód?
    > Jaki to ma sens jeśli podatki płacimy od dochodów.

    Sens jest. W 2005 znika zwolnienie. I teraz jest pytanie - czy przychodem
    będą tylko pożytki? I będą opodatkowane od 2005. Chcąc uniknąć podatku
    należałoby rozszerzyć tytuły przychodów, po to by również mieć więcej kup.
    Jestem skłonny założyć,m że zaliczkja w koszty zarządu (ale bez części
    zaliczki na FR planowanej w przyszłych okresach bo tu jest zwolnienie w
    CITU) będzie przychodem. Wtedy w kup zmieścimy koszty utrzymania
    nieruchomości wspólnej, można więc będzie wyjść z dochodem na 0 odpowiednio
    zmniejszając zaliczkę na koszty zarządu gdy pożytki rosną. Ale jak pomylimy
    się (o co łatwo) i wyjdzie nam dochód? Niepodoba mi się to bo trzeba
    kombinować. Jestem skłonny traktować, że zaliczka w koszty zarządu to do
    czasu rozliczenia środki wspólnoty - bo to wspólnota o nich decyduje a nie
    Kowalski. Czyli należałoby uznać że zaliczka na kp jest przychodem. Do
    rozliczenia roku, kiedy trzeba będzie nadwyżkę oddać. I co teraz? Możemy
    uznać, że ta kasa z nadwyżki traci status środków wspólnoty więc nie może
    być dochodem wspólnopty?

    > Poza tym cała wspólnota jest własnością członków. Wspólnota jako osobny
    > podmiot nie ma żadnego majątku.
    > Wszystko zgodnie z udziałami należy do właścicieli lokali (członków
    > wspólnoty).

    No nie, zajrzyj do art. 33' KC, prawo zmieniło się we wrześniu 2003.

    > W art 17. 1. 4 m UoPDOP mamy zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego.
    > Wystarczy więc spełnić warunki zwolnienia.

    OK, tylko ja zastanawiam się co w 2005. Teraz jest zwolnienie i problem sam
    znika, ale co będzie jak zniknie zwolnienie?

    Pozdrawiam,
    Maciek Tertelis

  • 4. Data: 2004-02-12 09:26:38
    Od: "m t" <a...@W...gazeta.pl>

    m t <a...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > Właściciel wpłaca zaliczki na FR. UWL nakazuje rozliczać te zaliczki po
    > każdym roku. Tutaj jest luka prawna uniemożliwiająca w ustawowym sposobie
    > zarządu planowanie wieloroczne. Więcej, ustawa nie mówi nic nt. FR.

    A, dopowiem jeszcze jedno - ustawowy sposób zarządu można zmienić uchwałą
    wspólnoty zaprotokołowaną przez notariusza. No więc gdy wspólnota w uchwale
    tyakiej przyjmie zapis statutu, w którym określi zasady planowania,
    naliczania, rozliczania FR możemy uciec od zasady rozliczania rocznego i
    przyjąć brak zwrotów dla właścicieli.

    Wtedy będziemy mieli haka na gminy, które często nie płacą na FR - ale płacą
    gdy wspólnota zrealizuje remont. Z drugiej strony nie dziwię się, że gmina
    nie płaci na FR - w uwl jest zasada kalkulacji zaliczki na podstawie kosztów
    obecnego roku. No więc jeżeli wspólnota zrobi sobie (bez zmiany ustawowego
    sposobu zarządu) budżet remontowy 5 letni i na jego podstawie skalkuluje
    zaliczke na FR - gmina moim zdaniem ma prawo krótko mówiąc olać tę uchwałę
    (bo jest z mocy uwl nieważna), choć za 5 lat jak dojdzie do remontu będzie
    musiała pokryć swój udział. Gminy nie mają impulsu w postaci ulgi
    remontowej. Zresztą, nawet taki Kowalski jak obraca kasą może również uznać,
    że jego dźwignia w inwestycjach jest lepsza niż ulga remontowa i również nie
    będzie wpłacxał zaliczek na FR bo nie dotyczą obecnego roku.

    Ciekaw jestem Twojej opinii na ww.

    Pozdrawiam,
    mt

  • 5. Data: 2004-02-12 13:49:20
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Użytkownik "m t" <a...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > każdym roku. Tutaj jest luka prawna uniemożliwiająca w ustawowym sposobie
    > zarządu planowanie wieloroczne. Więcej, ustawa nie mówi nic nt. FR.

    Ustawa wogóle nie mówi bezpośrednio o funduszu remontowym.
    W terści ustawy nie ma słowa fundusz.
    Są natomiast zaliczki na pokrycie kosztów zarządu.
    Z owych zaliczek pokrywa się m.in. koszty remontów.
    Natomiast fundusz remontowy powstał na potrzeby ustawy PDOF i nie tylko.
    Właśnie o to chodzi, żeby można było planować remonty na wiele lat. A nie
    tylko o odpisy z podatku.
    Skoro wspólnota tworzy taki fundusz to trzeba określić na jakich zasadach ma
    on funkcjonować.
    Jak już mamy określone zasady to może być tak, że rozliczać na koniec roku
    jak każe UWL nie znaczy zwracać.
    Jeśli coś zostanie na koniec roku to powiększa przychody roku przyszłego.
    [.....]

    > No nie, zajrzyj do art. 33' KC, prawo zmieniło się we wrześniu 2003.

    Tam jest "którym ustawa przyznaje zdolność prawną", a jaką zdolność
    prawną przypisuje ustawa wspólnotom?
    Czy to znaczy, że wspólnota może nabyć nieruchomość i być wpisana do KW jako
    właściciel? Dotychczas było to niemożliwe z uwagi na brak osobowości
    prawnej.

    UoWL Art. 6. Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej
    nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może
    nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

> [...]
    sam
    > znika, ale co będzie jak zniknie zwolnienie?

    Mam nadzieję, że zwolnienie nie zniknie:-). Na razie mamy projekt i możemy
    gdybać.

    Marek