  • Data: 2002-04-17 13:42:53
    Temat: Re: Firma na rodzicow
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 17 Apr 2002, escuola wrote:

    >+ Witajcie Szanowni,
    >+ Chcę zarejestrować DG jak najszybciej, ale wciąż prześladuje mnie po nocach
    >+ ZUS i fakt, że startując z małym kapitałem muszę na samo to odłożyć sporą

    Stały punkt programu :(
    Ale o emeryturze (jednak) pomyśl :]

    >+ pracującego rodzica. Wtedy podobno z tytulu DG płacę za niego tylko składkę
    >+ zdrowotną, bo ZUS opłaca mu zakład pracy.
    >+ Bajer polega na tym, że nie będę taty ani mamy ciągał nigdzie w sprawach
    >+ firmowych i chcę mieć DG na tatę, ale sam muszę być pełnomocnikiem i móc
    [...]
    >+ 1. Czy moge byc pelnomocnikiem na ww. warunkach i czy wiaze sie to z
    >+ automatycznym zatrudnieniem mnie w firmie (wtedy chyba idea unikniecia ZUS-u
    >+ pada :( )

    Pada. A słyszałeś o czymś takim jak ułamek etatu ?
    Pół, jedna trzecia, jedna piętnasta...
    A jak ładnie brzmi: etat 3000zł miesięcznie :)
    (a że 1/20 to już szczegół !) Oczywiście musisz
    później przestrzegać godzin pracy :>
    Jak zarobisz 100 zł to od tego zapłacisz ZUS; tylko
    "papierkologii pracowniczej" to ja bym się bał :>
    (rozglądałeś się już za biurami podatkowymi ?)
    Istnieją również umowy zlecenia, jak będziesz się starał
    (tj. żeby nie wykonywać "pod bezpośrednim nadzorem") -;) to
    to też jest jakaś droga. ZUS też się płaci ;)
    Nie wiem ile etatu zajmie ci "podbijanie pieczątek" (bo
    o innych rzeczach mowy *nie było* :))

    >+ 2. Czy zakład pracy rodzica może odmówić płacenia za niego składki ZUS
    >+ jeżeli zobaczy, że ich pracownik ma swoją DG?

    Nie, ZUS od UoP płaci się bez gadania.
    Jeśli DG nie wchodzi w zakres działania rodzica albo nie
    podpisywał zakazu konkurencji - to nie musi wręcz informować
    pracodawcy że ma DG; MOŻE - bo dzięki temu może odliczyć
    "kwotę wolną" (nie ma czegoś takiego, aczkolwiek istnieje ;>)
    od dochodu.

    >+ 3. Czy jeżeli np. za 6 mcy zwolnią rodzica lub "wygonia" na na zasiłek
    >+ przedemerytalny to beda klopoty i oplaty z przepisaniem firmy na mnie? (Nie
    >+ bedzie sie oplacac miec firme chyba przez tate, bo jako nibyemeryt bedzie
    >+ obciazony limitem zarobku <<hie hie, zalozylem ze bede niezle zarabiac na DG
    >+ :))) >>

    Ha, to po co ci kombinacje z ZUS -:)
    A 'ad rem' - to nie wiem jak (prosto) przejąć majątek
    obcej DG i nie zawikłać się w podatki :(
    Bo "przepisać" firmę to tak średnio - jak sama nazwa
    wskazuje jest to DG osoby FIZYCZNEJ, jej majątek będzie
    majątkiem twojego ojca.
    Chyba najprościej jakby nie miała majątku :]

    Pozdrowienia, Gotfryd