    From: "BaLab" <b...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura importowa - wymogi?
    Date: Wed, 5 Mar 2003 00:17:50 +0100

    Użytkownik "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    news:b42tho$h81$1@druid.ceti.com.pl...
    > Nie wiem czy to ma znaczenie - towar bede przywozil
    > osobiscie (autem).

    Mi się od czasu do czasu do czegoś przyczepiają. Ostatnio:
    a) waluta na fakturze było "EU", a powinno być "EUR".
    b) była tylko nazwa własna produktu, a nie opis (coś w rodzaju "Toyota"
    zamiast "samochód Toyota")
    c) koszty transportu zawarte na fakturze nie określały jakiego odcinka trasy
    dotyczą.

    Większość tych "błędów" da się załatwić za pomocą faksu od exportera.
    Pamietaj, ze zagraniczny dokument nie jest "faktura" w rozumieniu polskiego
    prawa i nie musi spelniac wymagan rozporzadzenia o VAT dot. faktur VAT (np.
    NIP nie jest potrzebny).

    Tak wogóle (wychodzac poza Twoje pytanie) to radzę:
    a) nie kupować za granicą jeśli można w Polsce,
    b) jeśli kupować to "prywatnie" a nie na firmę i uniknąc procedur celnych
    c) jeśli trzeba na firmę - skorzystac z posrednictwa spedytora
    d) jesli clić to z kumatą Agencją Celną; jesli tego dotychczas nie robiles,
    to bardzo watpie, czy uda Ci sie samemu wypelnic poprawnie SAD, deklaracje
    wartosci celnej itp. (jesli chcesz sie doksztalcic poczytaj Kodeks celny
    plus taryfe celna plus rozporzadzenie w sprawie SAD wraz z instrukcja)
    e) jechać przez takie przejscie graniczne gdzie robią odprawę ostateczną (i
    liczyć, ze sie na nia zgodza). Inaczej zrobią Ci "tranzyt" - poniesiesz
    koszty oplombowania towaru, dwukrotnego wypelniania papierkow i stracisz 2
    dni w Urzedzie Celnym wewnetrznym,
    f) pamietaj, ze odprawa towarów nie na wszystkich przejsciach odbywa sie we
    wszystkie dni tygodnia przez 24 godziny; na przejsciu musisz podjechac na na
    tzw. terminal, a czasami wrecz ustawic sie w kolejce za tirami
    g) pamietaj o wszystkich dokumentach - nip, regon, wpis do ewidencji, kasa
    na zabezpieczenie naleznosci celnyco - podatkowych.

    W sumie makabreska, jaką przechodzę na granicy gdy chcę zaoszczedzic i sam
    wiozę towar stanowi dla mnie jeden z niewielu argumentow na rzecz UE.

    Pozdrawiam,
    BaLab