eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiDziałalnośc, budowa i pożyczka hipot. na osobe fizyczną › Re: Działalnośc, budowa i pożyczka hipot. na osobe fizyczną
  • Data: 2005-11-30 12:50:08
    Temat: Re: Działalnośc, budowa i pożyczka hipot. na osobe fizyczną
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 30 Nov 2005, [UTF-8] Marcin Żyła wrote:

    > 1. Pożyczka jest na imie nazwisko, nie firma imie nazwisko, jednak to nie ma
    > chyba znaczenia?

    [zastrzeżenie]
    Stanowiska w kwestii pożyczek wyrażam bardzo zachowawcze :)
    Często są głowy przeciwne, co bierz pod uwagę.
    [\zastrzeżenie]
    Do rozważenia jest czy wolno uznać że pożyczka została
    wzięta *w celu* gospodarczym. Bo tylko wydatki "poniesione
    w celu" mogą być KUP.
    Na pewno widzę problem jeśli byłaby to np. pożyczka na
    cele mieszkaniowe, konsumeckie albo inne cele osobiste.
    Kiedyś wyrażałem zastrzeżenie *w ogóle* jeśli pożyczka
    nie ma jasno określonego (w umowie) celu (że "na DG")
    acz zostałem zakrzyczany :)
    Znaczy powiadałem tak: jak 'wezmę sobie pożyczkę' (o tak
    sobie wezmę) to już ma *własne* środki (z tej pożyczki).
    Przekazanie ich na cele DG już nie powoduje powstania
    prawa do KUP. IMHO trzeba umieć udowodnić ów "cel".
    Może krzykiem w razie czego ? ;)

    > 3. Jak ten środek trwaly wprowadzić, gdyby się okazało, ze będzie budowa
    > etapami? Np 1/2 oddana do użytku i przynosi dochody, a z dochodów wykańczana
    > reszta.

    UWAGA: dywaguję.
    1. po oddaniu częsci "kompletnej i nadającej się do użytkowania"
    przyjęcie do EST i amortyzacja
    2. po oddaniu każdej dającej się uznać za "kompletną" część
    (i to nie tylko części w sensie gwometrycznym, czyli kolejnych
    pomieszczeń, ale również części w sensie funkcjonalnym - czyli
    np. instalacji do ogrzewania, odkurzania :) czy czegoś tam)
    stosownie do przepisu o "ulepszeniu" podwyższenie WP o wartość
    ulepszenia i dalsza amortyzacja (już z podwyższoną ratą).

    Nie wiem czy dobrze gdybam - ale tak mi wychodzi i inaczej
    nie chce :)

    > 4. Budowa sposobem gospodarczym przez ekipe. Będzie kwit umowy i rachunek,
    > ale bez FV. Coś tutaj może stanowic problem?

    Konieczność pilnowania jak w zegarku wpłat na PIT-4 ?? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)