    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: DG, umowa o dzieło a ZUS
    Date: Mon, 8 Jan 2007 11:22:06 +0100

    On Sat, 6 Jan 2007, ebrom wrote:

    > Od tygodnia nic nie robię tylko walczę z poprawnym zinterpretowaniem
    > nowych przepisów, może ktoś z forumowiczów pomoże mi zrozumieć
    > kilka kwestii...

    Ktoś z forumowiczów ma nienajlepsze zdanie nt. owych "koncepcji".
    Błąd jest w systemie i usiłuje być łatany metodą ktora w Twoim
    przypadku prowadzi do paranoi :(

    > - jakie składki ZUS firma X będzie musiała (i czy w ogóle będzie
    > musiała) odprowadzić, jeżeli będzie to umowa o dzieło, a ja dalej
    > będę pełnym płatnikiem ZUS jako DG

    Na szczęście to jest jasne - żadnych.
    Z tym zastrzeżeniem, że IMO nie jest oczywiste "dzieło" przy edukacji.
    Podstawowym zastrzeżeniem jest niemożność wzięcia odpowiedzialności
    za wynik - o ile się orientuję umowa że "dostaniesz zapłatę pod
    warunkiem że edukowani dostaną ocenę co najmniej 3,8 średnio"
    do czegoś nie bedzie przystawała :)
    A umowa o "staranne prowadzenie" to jest umowa zlecenia.
    Niemniej - tak czy siak, IMO ZUSu nie będzie :)

    > - co z kosztami działalności DG przy tych umowach o dzieło,

    Albo "ryczałtowe" (20%?) albo "wg poniesionych wydatków".
    Nie ma tylko możliwości zaliczenia w koszty amortyzacji, resztę
    kosztów "przypisanych do przychodu" (znaczy konkretnych wydatków)
    można przecież rozliczać na rachunku! (trzymając dowody wydatków
    i oczywiście nie OPRÓCZ ryczałtowego 20"% KUP, ale ZAMIAST).

    Tak podejrzewam że w Twoim przypadku USowi mogłoby się nie
    sposobać takie rozliczanie - pod zarzutem ujmowania ryczałtowych
    kosztów do których na DG nie ma prawa na przykład :>
    Tylko nie krzycz po mnie, to nie ja nowelizowałem ustawę :|

    > zakładając, że moje główne źródło przychodów to firma X, ale
    > przecież mam współpracę DG z firmą Y - płacę ZUS,

    ZUS nie musi być przecież zaliczany w koszty!
    A przy odliczaniu od dochodu (*DOCHODU*, już policzonego jako
    przychody-koszty) ZUS wolno "przenosić" miedzy źródłami dochodu
    podlegającymi pod ZUS.
    Inaczej mówiąc, ktoś prowadzący DG OF opodatkowane wg zasad ogólnych,
    z udziałami w S.C. na ryczałcie ewid. oraz osiągający przychody
    z umów osobistych, może zapłacony ZUS odliczyć w dowolny sposób
    od poszczególnych "źródeł"!
    Weź ustawy w garść i sprawdź.

    > generuję
    > koszty, ale wtedy z samego DG wyszłaby mi zapewne strata
    >
    > Jak widać pytań i wątpliwości sporo

    IMO niedopuszczalność traktowania części czynności, ktore są takie
    jak w DG, za DG, to już horror.
    A brak prawa do rozliczania amortyzacji na umowach osobistych przy
    jednoczesnym przymusie (tychże "osobistych") to już...szkoda gadać.
    Ale Sejm tak chciał. W ramach "ułatwiania rozwoju małych
    podatników" oczywiście.

    pzdr, Gotfryd