  • Data: 2007-01-08 20:54:00
    Temat: Re: DG, umowa o dzieło a ZUS
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 8 Jan 2007, ebrom wrote:

    > no właśnie!, zauważ, że w tym przypadku jest problem z
    > wyszczególnieniem odpowiedzialności za wykonywane zlecenie/dzieło...

    IMO dlatego to jest zlecenie. BEZWZGLĘDNIE.
    Nie mogę wskazać ścieżki prawnej (znaczy rzucić listą "z artxyz
    w powiązaniu z artuvw wynika...), ale AFAIK umowa "nauczę kursanta
    tak żeby zdał na 4" jest prawnie nieskuteczna (znaczy ograniczenie
    zapłaty jest nieskuteczne).

    > ponadto jeżeli już część odpowiedzialności byłaby po mojej
    > stronie,

    ...kiedy mam zastrzeżenia, czy TA część da się załatwić :)
    IMO - nie.

    > stąd dochodzimy do absurdu, polegającego na tym, że z firma Y mogę
    > współpracować i rozliczać się jako DG, a w odniesieniu do
    > współpracy z firmą X już nie! mimo tego, że to jest ten sam typ
    > działalności...

    Zgoda. Ale to nie ja kobinuję jak koń pod górkę, żeby "wyrzucić
    z DG" jakiegoś dorabiacza :(

    > no tak, wszak można go przecież rozliczyć dopiero w rozrachunku
    > rocznym jako składki poniesione osobiście

    Ależ... cały rok wolno odliczać!
    Przecież na PIT-5 i PIT-5L "od zawsze" były rubryki pozwalające
    odliczyć ZUS! Przepisy się nie zmieniły w tym zakresie.

    > no właśnie stąd moje i zapewne wielu innych osób rozterki...

    :(

    > a miesiąc wszak niedługo się skończy i jakieś rachunki wypadałoby
    > wystawić, pytanie tylko jakie...

    Może się nad umową zastanów, będziesz mieć więcej czasu ;)
    (hint: w ustawie jest nowy przepis, "nie rzadziej niż raz na rok",
    jasno regulujący prawo do umów długookresowych rozliczanych
    rzadziej niż okresy rozliczania podatkowego).
    Art.14.1e :)

    pzdr, Gotfryd