  • Data: 2004-02-13 15:26:28
    Temat: Re: Czy pozyczka udzialowcow...?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 13 Feb 2004, Barbara wrote:
    [...]
    >+ Ostatnio jednak uslyszalam ze taka pozyczka musi byc oprocentowana nawet
    >+ jezeli nie ma o tym mowy w umowie.

    Ciut inaczej to działa, choć efekt podobny: "ktoś" musi zapłacić
    podatek od odsetek :]

    >+ US na kontroli obliczyl odsetki bankowe i potraktowal jako przychod .

    Ano.
    Bo jest tak: przy "normalnej" pożyczce spółka zwraca wierzycielowi
    kwotę pożyczki *oraz* płaci odsetki. Wierzyciel ma przychód, płaci
    od niego podatek i jest OK.
    Teraz jeśli pożyczki udziela udziałowiec, to uważa się go za
    "podmiot powiązany" (szukać w obu ustawach o podatku dochodowym
    - PIT i CIT - co to za zwierz :)).
    I w tym momencie uznaje się, że jeśli jakaś operacja między
    takimi (powiązanymi) podmiotami ma miejsce, to ceny powinny być
    "rynkowe" - a jak nie są to US ma prawo jest "urynkowić" we
    własnym zakresie :>
    No a udziałowiec udziela pożyczki.
    Nieoprocentowanej.
    Więc US ma spółkę na talerzu: "rynkowo" to zapłacilibyście odsetki
    jakieś tam - plus mieli kłopot z "załatwieniem" zabezpieczenia
    na tę kwotę (może by hipoteki chcieli albo co).
    No to skoro NIE MUSIELIŚCIE zapłacić NALEŻNYCH odsetek - znaczy
    że macie przychód w tej wysokości. Opodatkować !
    A ponieważ wy tego nie zrobiliście - no to teraz US musi się
    napracować i "wycenić"...

    >+ Czy moglby mi ktos pomoc w zwiazku z podobnym problemem ?

    A jakiej pomocy oczekujesz ?
    Bo z mojej strony to tylko komentarz :), zastrzegam że pomocy
    w płaceniu podatku nie obiecuję ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)