  • 1. Data: 2004-02-13 10:45:34
    Temat: Czy pozyczka udzialowcow...?
    Od: "Barbara" <b...@w...pl>

    Udzialowcy w sp.zo.o. udzielili tejze spolce pozyczki .Oplacono podatek do
    US .W umowie pozyczki zaznaczono ze jest ona nie oprocentowana ,ze zostanie
    splacona do jakiejs tam daty bez odsetek.
    Ostatnio jednak uslyszalam ze taka pozyczka musi byc oprocentowana nawet
    jezeli nie ma o tym mowy w umowie.US na kontroli obliczyl odsetki bankowe i
    potraktowal jako przychod .Czy moglby mi ktos pomoc w zwiazku z podobnym
    problemem ?

  • 2. Data: 2004-02-13 13:23:00
    Temat: Re: Czy pozyczka udzialowcow...?
    Od: "Damian Surdyn" <s...@i...pl>

> [...]
    > potraktowal jako przychod .Czy moglby mi ktos pomoc w zwiazku z podobnym

    Niestety US postąpił słusznie.

    Momentem powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o
    podatku dochodowym od osób prawnych, nie jest chwila otrzymania przez spółkę
    z ograniczoną odpowiedzialnością pieniędzy tytułem nieoprocentowanej
    pożyczki udzielonej przez udziałowców tej spółki, lecz fakt korzystania z
    tych pieniędzy przez Spółkę. W związku z tym, momentem powstania przychodu,
    Spółkę w roku 1996. I SA/Wr 2025/01

    należy czekać na decyzję US.

    pozdrawiam

    DS.

  • 3. Data: 2004-02-13 15:26:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Feb 2004, Barbara wrote:
    [...]
    >+ Ostatnio jednak uslyszalam ze taka pozyczka musi byc oprocentowana nawet
    >+ jezeli nie ma o tym mowy w umowie.

    Ciut inaczej to działa, choć efekt podobny: "ktoś" musi zapłacić
    podatek od odsetek :]

    >+ US na kontroli obliczyl odsetki bankowe i potraktowal jako przychod .

    Ano.
    Bo jest tak: przy "normalnej" pożyczce spółka zwraca wierzycielowi
    kwotę pożyczki *oraz* płaci odsetki. Wierzyciel ma przychód, płaci
    od niego podatek i jest OK.
    Teraz jeśli pożyczki udziela udziałowiec, to uważa się go za
    "podmiot powiązany" (szukać w obu ustawach o podatku dochodowym
    - PIT i CIT - co to za zwierz :)).
    I w tym momencie uznaje się, że jeśli jakaś operacja między
    takimi (powiązanymi) podmiotami ma miejsce, to ceny powinny być
    "rynkowe" - a jak nie są to US ma prawo jest "urynkowić" we
    własnym zakresie :>
    No a udziałowiec udziela pożyczki.
    Nieoprocentowanej.
    Więc US ma spółkę na talerzu: "rynkowo" to zapłacilibyście odsetki
    jakieś tam - plus mieli kłopot z "załatwieniem" zabezpieczenia
    na tę kwotę (może by hipoteki chcieli albo co).
    No to skoro NIE MUSIELIŚCIE zapłacić NALEŻNYCH odsetek - znaczy
    że macie przychód w tej wysokości. Opodatkować !
    A ponieważ wy tego nie zrobiliście - no to teraz US musi się
    napracować i "wycenić"...

    >+ Czy moglby mi ktos pomoc w zwiazku z podobnym problemem ?

    A jakiej pomocy oczekujesz ?
    Bo z mojej strony to tylko komentarz :), zastrzegam że pomocy
    w płaceniu podatku nie obiecuję ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-02-13 16:25:16
    Od: "Barbara" <b...@w...pl>

    > A jakiej pomocy oczekujesz ?
    > Bo z mojej strony to tylko komentarz :), zastrzegam że pomocy
    > w płaceniu podatku nie obiecuję ;) !
    >
    > --
    > pozdrowienia, Gotfryd

    Komentarz ! to jest to o co mi chodzilo ,oczywiscie!
    A serio ,skoro grupowicze potwierdzaja ,ze nawet nieoprocentowana pozyczka
    musi byc oprocentowana to musze z tego wybrnac bo taki balast mi wisi.Czy
    musze obliczyc odsetki od dnia udzielenia pozyczki i je wyplacic?Czy moga
    one byc nizsze niz bankowe w owym czasie? Tu mam problem ,musze to zrobic
    zanim bedzie "musial"to zrobic US.Narazie nie ma szansy aby ta pozyczke
    zwrocic.pozdrawiam

  • 5. Data: 2004-02-13 21:21:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ musi byc oprocentowana to musze z tego wybrnac bo taki balast mi wisi.Czy
    >+ musze obliczyc odsetki od dnia udzielenia pozyczki i je wyplacic?

    Chyba nie do końca przeczytałaś mój post :]
    MOŻESZ udzielić "pożyczki bez odsetek".
    Tylko wtedy MUSISZ uznać, że owe odsetki są *przychodem spółki*,
    bo jak tego nie zrobisz to zajmie się owym wyliczeniem US :]
    Oczywiście alternatywą jest ich wypłacenie. A to czy wypłacasz
    czy nie to chyba masz w umowie zapisane ;)

    >+ Czy moga one byc nizsze niz bankowe w owym czasie?

    Nie mam pojęcia. Jeśli istniały warunki do "rynkowej" pożyczki
    na lepszych warunkach to być może tak.
    Ale pewnie trudno to wykazać...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd