    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy mozna w koszty firmy wrzucic cegly ? :)
    Date: Wed, 22 Aug 2007 20:32:59 +0200

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 00:41:08 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    No to jeszcze ja, mogę? ;>

> [...]

    Tak na mój gust to ja myślę, że niekoniecznie nawet rozszerzać DG. Chyba,
    że te wszystkie pomieszczenia i utwardzenie placu byłyby przeznaczone
    tylko, bądź głównie pod wynajem, jeśli miałyby być wynajmowane niejako
    "przy okazji", to potraktowałabym to jako pozostały przychód w kpir, bądź
    pozostały przychód operacyjny w księgach handlowych, bo jeśli nie jest to
    główna działalność firmy, to po co? ;>
    Choć argumenty za, być może są takie same: a czemu nie? ;>

    1.000% racji!!!
    :))
    > Bynajmniej nie w celu prostowania wypowiedzi, a ew. prostowania sugestii
    > wynikłych z tez pytania - amortyzacja jest również możliwa "poza DG",
    > w ramach przychodu uzyskiwanego z najmu (dla PDoOF to jest odrębne
    > źródło przychodu).
    > Ani "dla zasady" ani dla VAT to wiele nie zmieni, idzie (mi) tylko
    > o zaakcentowanie, że nie jest konieczne "rozszerzenie DG".

    Moim zdaniem, Gotfryd, jak zwykle ;), ma rację. Tak też można by to
    potraktować, ale nie wiem, czy dla VAT nie byłoby tu różnicy.
    Bo popatrz, jeśli ja mam ten grunt poza działalnością i będę budowała sobie
    pomieszczenia, których nie chcę wznosić pod DG, to raczej VAT-u z
    materiałów i robocizny nie odliczę, prawda?
    Podatek dochodowy też ma w tym wypadku pewne ograniczenie, bo liniówka nie
    wchodzi w rachubę, więc chyba robienie tego "pod" działalnością ma pewne
    plusy. Chyba, że nie pojęłam: co autor ma na myśli, albo i gdzieś
    indziej... ;)

    > Um... amortyzować grunt??

    :))

    Ale plac utwardzony, to już znajdziemy chyba w budowlach, prawda? Choć może
    mi się majaczy...

    A tę drugą część działki koniecznie wynająć! No chyba, że użyczenie... (ja
    bym wolała nie ;) )
    I koszt jest z wynajmu i mniej kłopotów z ciągiem dalszym.

    [ciach]

    > ...żeby ktoś z czytaczy nie pomylił: wyżej piszę oczywiscie o *gruncie*
    > (działce), bez budynku. Ty to wiesz, ja to wiem, ale nie wiem czy dla
    > każdego jest oczywiste, że coś co KC (jak niżej piszesz) traktuje jako
    > nierozłączną całość, podatki traktują jako koniecznie rozłączne części :)

    > Apeluję o nietraktowanie jak "sprostowania", lecz raczej tezy do
    > dyskusji: czy w omawianym przypadku nie będzie to 50% amortyzacji
    > własnego ST oraz 50% amortyzacji inwestycji w obcym środku trwałym?

    A wiecie co? ja gdzieś czytałam o amortyzowaniu "nakładów na budynek",
    zdaje sie, że było to o takim budynku, który był zdatny do użytkowania, ale
    z przyczyn nie pamiętam jakich, ciągle nie był "odebrany", natomiast
    użytkowany i owszem.
    Szukałam tego, ale coś mi nie wychodzi (ratunku?) ;p
    Choć to już chyba poza tematem.

    Natomiast w takim przypadku, ta własność gruntu 50/50, to nie wiem, czy to
    rozwiązanie o amortyzacji 50% własnej i 50% w obcym środku trwałym, to tak
    do końca jest właściwe. Wątpliwość moją budzi obawa, że te 50% inwestycji w
    obcym środku trwałym ze względu na wysokość stawki amortyzacyjnej to może
    zaboleć US. Choć ból urzędnika nie może być wyznacznikiem prawidłowości...
    (a może: im większy, tym lepiej? ;>)

    Zresztą, dobrze by było wynająć tę pozostałą część gruntu i potem całość
    budynku przyjąć do własnych środków trwałych i amortyzować?

    Ładnie, jasno i bez wątpliwości :)

    Przekombinowałam? ;>

    --
    Pozdrawiam,