  • Data: 2007-06-30 13:59:25
    Temat: Re: Co ma zrobić?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0706300934490.2844@athlon64...

    > Robercie, coś mi świtało jak posyłałem poprzednią "paczkę" postów, tylko
    > nie umiałem zajarzyć gdzie dzwonią ;) - wyjaśnienie masz w poście Piotra.
    > Jak już to napisał, to nawet coś kojarzę dlaczego.
    > Otóż jest cyrk, w przypadku który wcale nie tak dawno był powszechny
    > (nie wiem jak to teraz wygląda) mianowicie kiedy nabywca i użytkownik
    > samochodu nie jest jego właścicielem, bo kupił go na kredyt i pojazd
    > przewłaszczony jest na bank.
    > Wpisany jest w DR bank czy "nabywca na kredyt" (posiadacz)?
    > Jakby był wpisany właściciel (bank) to nabywca musiałby z kolei
> [...]

    To jest takie trochę zakręcone. Teoretycznie w takiej sytuacji faktura
    powinna być wystawiana przez salon na bank, a nie na nabywcę. Dowód
    rejestracyjny jest wypisywany na podstawie faktury. W fakturze nie ma
    wspomnianego banku, więc nie wpisują go do dowodu rejestracyjnego. Gdyby
    ktoś chciał to analizować szczegółowo, to w dowód rejestracyjny na
    podstawie umowy przewłaszczenia powinny być wpisany bank. Dawniej wpisywali
    stosowne adnotacje. Teraz albo wpisany jest bank jako współwłaściciel albo
    nie ma żadnego wpisu.

    > A mi wychodzi, że jest możliwe że na podstawie DR może nie tylko
    > niesłusznie stwierdzić iż samochód nie jest jego (jak w wątku), ale
    > również niesłusznie stwierdzić że JEST jego (podczas kiedy jest tylko
    > wpisany jako posiadacz, nie właściciel).
    > Czy powyższe się zgadza?
    > :)

    Tak, ale to już nie jest sprawa urzędnika. Przecież może się zdarzyć, że
    ktoś sprzeda samochód. W dowodzie rejestracyjnym będzie poprzedni
    właściciel. Ale tu jest sprawa o tyle prosta, ze z reguły nabywca ma umowę.
    może wykazać, ze jest właścicielem samochodu, pomimo tego, że w dowodzie
    rejestracyjnym jest kto inny. Przyczyn takich rozbieżności pewnie można
    wymyślić więcej.

    Ale taki sposób nie zadziała w wypadku naszego pytającego. Chyba, że
    przedstawi umowę darowizny części samochodu przez małżonkę. Wówczas zajdzie
    sytuacja, jak przy sprzedaży. Ale taka umowa teoretycznie powinna być w
    terminie 30 dni zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym i Wydziale Komunikacji.
    Tak więc, jeśli nawet by przyniósł teraz, to nasuną się wątpliwości.

    > Zadawałem już kiedyś pytanie, czy na podstawie stanu FAKTYCZNEGO
    > (odmiennego niż w DR) któryś ubezpieczyciel może zacząć ścigać
    > przypadki kiedy to ubezpieczający popełniają nadużycia w postaci
    > ubezpieczania samochodu na osoby wpisane w DR, a nie osoby będące
    > właścicielami - aby uzyskać niższe składki oczywiście.
    > O ile wiem to się nie zdarza, a jest ciekawe dlaczego; przecież
    > poprzez poświadczenie nieprawdy mamy wyłudzenie (niższej składki).

    Zdarza się. Pytanie mi gdzieś umknęło. Niektóre komendy policji powoli
    zaczynają ten problem zauważać i ścigać sprawców za oszustwo. Najczęściej
    takie przypadki są ujawniane podczas kolizji drogowych. Wówczas poprzedni
    właściciel pojazdu nagle się dowiaduje, że stracił ulgę. Szybciutko biegnie
    i uprzejmie donosi, ze to nie on, a on samochód dawno temu sprzedał.