    From: "/slawek" <w...@W...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Absurd czy ja czegoś nie rozumiem
    Date: Fri, 9 Jan 2004 13:55:46 +0100

    Użytkownik "MDK" <a...@m...com.pl> napisał w wiadomości
    news:btm3d3$4q$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Okazuje się ze jednak mam.
    > Czytam ze zrozuminiem po Polsku
    > Art 20 pkt 3 ustawi mówi wyraźnie że przy liczeniu strukturą
    > mnoży się przez współczynnki sp opodotk/sp całkowita
    > całą część podatku naliczonego a nie część jak nietórzy sugerują
    > A co z tego wynika że przy niekorzystnym układzie sprzedaż zwolniona
    > /sprzedaż opodatkowana
    > i dużych wartościach podatku naliczonego , podatnik może stracić
    absurdalnie
    > duże kwoty.
    > Mam rację czy nie ?

    A zwróciłeś uwagę, ze to jest artykuł szczególny? Zasadą jest rozliczanie
    proporcją podatku naliczonego dotyczącego *sprzedaży opodatkowanej i
    zwolnionej*. Dopiero jak nie ma możliwości wyodrębnienia tych kwot to
    bierzesz całość podatku naliczonego. Cóż to takiego jest to co uniemożliwia
    Ci wyodrębnienie tych kwot? Nie wiesz które to koszty? Maddy Ci napisała.

    > naliczonego

    > No tak teraz piszesz że nie zmienia "faktu".
    > Czyli co : jest ten fakt czy nie ma tego faktu ?
    > Problem chyba tkwi w tym że ty piszesz że się traci trochę
    > a ja uważam żę pomiędzy trochę a bardzo dużo

    Z Twojego przykładu to jest rzeczywiście dużo, ale szczerze mówiąc przykład
    jest kompletnie bez sensu: : zakupów za 100 tys, sprzedaż 100 zł plus 900 zł
    darowizny. No ale niech będzie. Wg Twoich wyliczanek tracisz 19.800 zł
    VAT'u. Ja bym to wyliczył inaczej, ale do tego potrzebuję dodatkowych
    założeń: z tych 100 tys. zł większość to koszty zakupu towarów, dajmy na to
    99 tys. zł, reszta to ogólne koszty firmy. W tym wypadku kwota podatku
    naliczonego do odliczenia to 99 tys x 22% = 21,78 tys zł plus 100/1000 * 1
    tys * 22 = 22 zł czyli w sumie 21802 zł. VAT naliczony "bezpowrotnie
    stracony" to kwota 198 zł, sto razy mniej niż u Ciebie. Oba sposoby są
    prawidłowe, jeżeli Ty wybierasz pierwszy - Twoja wola, ale nie mów, że
    przepis jest absurdalny.
    Gorzej, jeżeli w tych 100 tys. zł jest 99 tys. zł np. zakupów inwestycyjnych
    związanych z ogólnym działaniem firmy, wtedy faktycznie jedynie Twoje
    wyliczenie jest prawidłowe. Ale od tego jest głowa, żeby przesunąć
    rozliczenie podatku na następny miesiąc, chociaż akurat w przypadku środków
    trwałych trzeba brać strukturę z 6 miesięcy, ale w takim razie mądra głowa
    może wstrzymać się z darowizną do następnego miesiąca.

    Jeżeli uważasz, że ton tego postu jest mentorski, to proszę, nie odpowiadaj.