    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: 10000 EURO przychodu i VAT
    Date: Wed, 7 Jul 2004 00:47:44 +0200

    On Tue, 6 Jul 2004, r@v wrote:
    [...]
    >+ > A jak zapatrujesz się na sławetne "więzy prawne" ?
    >+
    >+ Mam nadzieję, że to schorzenie u mnie nie występuje ;)
    >+ A pisząc poważnie. Nie mam umowy o pracę z żadnym z tych podmiotów.

    Ależ "więzy prawne" są w punkcie *nie* zwiazanym z umową o pracę:
    z umowy o pracy zwalnia art.15.1.3.2 zaś "z więzów" zwalnia osobno
    wymieniony art.15.1.3.3 !

    >+ Wykonuję
    >+ dla nich pracę (dzieło=oprogramowanie) zawsze na zamówienie - czyli mają
    >+ wpływ i nadzór nad procesem powstawania i kształtem dzieła. Nie kupują
    >+ niczego gotowego.

    Znaczy: "więzy są" :)

    >+ Interpretuje to więc tak, iż sam fakt wykonywania takiej
    >+ pracy na rzecz moich klientów [ czy też pracodawców - jak kto woli ;) ]

    ...ja zdecydowanie nie. Pracodawcami nie są !

    >+ nie czyni mnie płatnikiem VAT.
    >+ Niestety nie mam 100% pewności że dobrze to rozumiem, ale przecież nie będe
    >+ z rachunkami czekał aż US wyprodukuje jakieś interpretacje, bo ucierpi na
    >+ tym wzrost gospodarczy! ;)

    Acha. Znaczy: chcesz wystawiać faktury ?
    Ciekawe czy jak interpretacja pójdzie "w drugą stronę" to czy zamawiający
    nie będzie cię ścigał o odszkodowanie za niesłusznie odliczony (z twojej
    faktury) VAT, a dokładniej - karę za to... odpowiedzialność za *prawidłowe
    ściągnięcie* zaliczki podatku dochodowego ustawa (PDOF) zwala na
    zamawiającego. Ale ustawa o VAT nie - czyli przed zamawiającym ty
    odpowiadasz za prawidłowe wypełnienie f-ry (i ew. szkody za
    nieprawidłowość !), IMHO...
    Na pocieszenie: sam nie jestem mądrzejszy :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)