    From: "Andrzej Poninski" <a...@g...pl.nospam>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Podatek dochodowy w projektach unijnych
    Date: Thu, 6 Apr 2006 11:03:50 +0200

    Witam serdecznie,
    przeszukałem archiwum, ale znalazłem tyko delikatnie pokrewne tematy.
    Instytucja realizująca (firma, urząd itp.) wystąpiła o dotację unijną na
    realizację pewnego projektu. Dostała dofinansowanie w 100% (75% z
    Europejskiego Funduszu Społecznego, 25% z budżetu państwa). W celu
    realizacji projektu, z instytucją realizującą kilka osób ma zawiązane umowy
    o pracę, są też firmy, które wykonują określone działania (najczęściej DG).
    Przeszukując różne zasoby oraz czytając dzisiejszą Wyborczą znalazłem
    informacje, że według jednych urzędów skarbowych podatek dochodowy należy w
    tych wypadkach odprowadzać, w innych nie. I tak na przykład dwie osoby
    pracujące przy jednym projekcie mają sytuację taką, że jedna ma pensję netto
    wyższą, bo jej US wydał taką interpretację, a inny inną. Znam także sytuację
    dwóch firm z Katowic, gdzie jedna podlegała pod jeden US a inna pod drugi i
    jedna płaciła ów podatek, inna nie. Słyszałem też o następującym
    rozróżnieniu: jeśli dana pensja / umowa opłacana jest z tych 75%
    pochodzących z dotacji unijnej, to zwolnienie się należy, a jeśli z 25% z
    budżetu, to już nie. Ale tego nie da się rozróżnić, gdyż ani w umowie o
    dofinansowanie projektu ani na przelewie transzy ani na wniosku o płatność
    nikt nigdy nie rozróżnia źródła finansowania między EFS czy inny fundusz a
    budżet państwa.
    Nie ukrywam, że korzystniejsza interpretacja jest taka, że podatku
    dochodowego odprowadzać nie należy. Pytanie moje jest takie: jak podejść
    urząd skarbowy, aby wydał taką decyzję/interpretację zarówno dla osób
    fizycznych jak i DG i czy skarbowemu może się kiedyś odwidzieć i uchylić tą
    decyzję wzywając jednocześnie do odprowadzenia w/w zaległych podatków. Jeśli
    tak: ile ma na to czasu? Czy można gdzieś znaleźć wzorce takich pism lub
    wydane już decyzje różnych urzędów skarbowych, na które można się powołać?

    Andrzej Poniński, Bielsko-Biała
    mx[małpa]irc[kropek]pl pl.misc.samochody