    From: Marek Michalkiewicz <s...@a...gda.pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: PIT, DG i straty z lat ubieglych
    Date: Fri, 26 Nov 2004 19:02:25 +0100 (CET)

    Witam i przedstawiam problem... Urząd Skarbowy zaprosił mnie do
    złożenia wyjaśnień i korekty PIT-ów za lata 2002 i 2003. Jak się
    okazało, w polu "straty z lat ubiegłych" (odpowiednio poz. 142 i 143)
    były omyłkowo wpisane zbyt wysokie kwoty, większe niż zysk z DG
    (dodane po 1/3 strat z 3 lat wstecz - tak jak się to liczyło przed
    zmianami chyba z roku 2000), a (teraz już wiem...) odliczenia strat
    z lat ubiegłych dokonuje się do wysokości dochodu z TEGO SAMEGO
    źródła (nie można z pracy na pełny etat, dającej większe dochody niż
    DG). Efekt - ok. 3000 zł podatku do dopłacenia, pewnie z odsetkami -
    i oby nie jeszcze z jakąś karą :(

    Zacząłem wszystko sprawdzać dokładniej i okazało się, że błędną kwotę
    strat z lat ubiegłych mam też w PIT-36 za rok 2001 - tyle, że tam na
    swoją niekorzyść. W latach 1998-2000 działalność przynosiła straty,
    w 2001 był w końcu zysk, ale a do strat z lat ubiegłych wpisane tylko
    1/3 strat z 1998 + 1/3 strat z 1999. Można było dodać jeszcze 50%
    strat z roku 2000 (a reszta do rozliczenia w ciągu 5 lat - do 2005).
    Po takiej korekcie wychodzi, że w 2001 było zapłacone o około 1000 zł
    podatku za dużo - więc o tyle mniej (+ odsetki) byłoby do dopłacenia
    za 2002 i 2003.

    Nie miałem raczej dotychczas podobnych problemów - jak w praktyce
    to wygląda: czy US pozwala złożyć korektę 3 lata wstecz na korzyść
    podatnika, czy tylko w drugą stronę? Nie było zamiaru oszukania US,
    jedynie nadmierny pośpiech przy robieniu PIT-ów (za dużo innych
    spraw: praca na pełny etat, DG, procesowanie się z nie płacącym
    kontrahentem, budowa domu, przeprowadzka itp.). Jak to najlepiej
    przedstawić po zgłoszeniu się na wezwanie do US (w poniedziałek)?

    Aha, PIT za rok 2001 był składany w innej miejscowości (było to przed
    zmianą miejsca zamieszkania). Czy korektę 3 lata wstecz składa się do
    tego samego US co tamto zeznanie, czy już do aktualnie właściwego?

    Zamotane to jest... w razie pytań służę dalszymi wyjaśnieniami.
    Siedziałem nad tymi korektami pół nocy (całe szczęście, że nie licząc
    wszystkiego ręcznie, lecz oprogramowaniem z http://www.pity.pl/ ) -
    więc wybaczcie, jeśli jakiś szczegół pominąłem. Ratunku :)

    pozdrawiam
    Marek