  • Data: 2004-11-28 16:02:50
    Temat: Re: PIT, DG i straty z lat ubieglych
    Od: Marek Michalkiewicz <s...@a...gda.pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    > Nie wiem czy masz prawo "potrącić nadpłatę" - zdaje się że
    > w Ordynacji gdzieś jest że wolno, ale problem w tym iż
    > nie pamiętam czy do zwrotu nie jest potrzebna DECYZJA US.
    > A wtedy US najpierw musiałby ją "uznać"...

    Na razie w Ordynacji znalazłem co następuje:

    Art. 75. § 1. Nadpłaty podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległych
    oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają
    zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty
    w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

    Art. 79. § 1. Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez
    płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć żądanie
    stwierdzenia nadpłaty podatku.

    § 2. Uprawnienie określone w § 1 przysługuje również:

    1) podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób
    przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1, jeżeli:

    a) w zeznaniach (deklaracjach), o których mowa w art. 74 § 2, wykazali
    zobowiązanie podatkowe nienależne bądź w wysokości większej od należnej
    i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali kwotę nadpłaty w wysokości
    mniejszej od należnej,

    Art. 81. § 1. Podatnicy, których zobowiązanie podatkowe powstało
    w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1, korygują uprzednio złożoną
    deklarację w razie:

    2) wydania przez organ podatkowy decyzji na podstawie art. 79 § 1 lub 2.

    Czyli najpierw trzeba złożyć żądanie stwierdzenia nadpłaty, a dopiero
    po wydaniu decyzji można złożyć korektę? Tylko pewnie niedopłatę za
    lata późniejsze trzeba będzie zapłacić zaraz :( - może się przydać
    art. 48 § 1 (rozłożenie na raty ze względu na ważny interes podatnika),
    tylko czy ów "ważny interes" został gdzieś dokładniej zdefiniowany,
    czy jest to tylko sprawa uznaniowa?

    Nie jest dla mnie jasne: czy dla art. 75 § 1 nadpłata istnieje już
    teraz, czy też będzie istniała dopiero po tym, jak US ją stwierdzi?
    Znalazłem też, że nadpłaty podlegają oprocentowaniu, ale dopiero od
    dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty - więc nic to nie da.

    A co do tego, który US jest właściwy po 3 latach i przeprowadzce...

    Art. 79. § 3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, właściwość
    miejscową organów podatkowych w sprawach, o których mowa w § 1.

    tylko gdzie szukać tego rozporządzenia?

    Ech, szalony koniec roku jak zwykle - i do tego jeszcze to...
    W każdym razie dzięki za dotychczasowe podpowiedzi.

    pozdrawiam
    Marek