    From: Marek Krukowski <k...@u...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: PIT-8/C - co zrobic?
    Date: Tue, 11 Mar 2003 19:35:51 +0100

    Myślałem że jestem twardzielem i sobie poradzę sam, ale mnie załatwili i
    zmiękłem.
    Przysłali mi PIT-8/C.

    Idzie o "wynagrodzenie za zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku zgodnie z
    art. 81 ust.1 ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych". Od wypłaconej
    mi kwoty nie został potrącony podatek.
    Wedle mojego rozumienia prawo do dysponowania własnym wizerunkiem - jako
    występujące w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych - jest prawem
    pokrewnym prawu autorskiemu i w związku z tym należy do praw majątkowych.
    Wobec tego w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskałem
    przychód opisany w art.10 ust.1 pkt.7. Tymczasem płatnik potraktował to
    wynagrodzenie jako podlegające pod art.10 ust.1 pkt.9 i zastosował do niego
    art.20 ust.1, w związku z czym wysłał mi ów nieszczęsny PIT-8/C.
    Problem w tym, że jeśli prawo do własnego wizerunku jest prawem majątkowym,
    to powinienem dostać PIT-8/B, podatek powinien zostać opłacony przez płatnika.
    Co powinienem zrobić?
    Potraktować PIT-8/C jako pomyłkę płatnika i wypełnić PIT-37 dodając ów
    przychód do innych otrzymanych z tytułu praw majątkowych?
    Czy może uznać, że PIT to PIT i skoro przyszedł 8/C a podatek nie został
    wpłacony to muszę wypełnić PIT-36, a przychód policzyć jako osobny?
    I o dalej jeśli PIT-36?
    Jak policzyć koszty uzyskania przychodu? Czy tak jak przy prawach autorskich
    na 50% czy jakoś inaczej? Ale jak i na jakiej podstawie?

    Czy ktoś rozumie z tego cokolwiek?

    Dziękuję za każdą ewentualną pomoc

    Marek Krukowski