  • Data: 2009-12-20 18:11:37
    Temat: Osoba fizyczna - usługi - podatek
    Od: beezle <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Witam Wszystkich,

    Planuję w niedalekiej przyszłości świadczenie usług (drobne związane z
    fotografią lub informatyką). Zgodnie z Ustawą o działalności gospodarczej,
    działalność gospodarcza to:

    "(...) zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz
    poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także
    działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły(...)"

    i dalej:

    "(...) działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły,
    prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której
    uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł
    wymienionych w dalszej części tej ustawy (...)"

    Działalność gospodarcza wymaga, by to co robię, odbywało się w sposób
    zorganizowany i ciągły. Przez zorganizowanie rozumiem prowadzenie biura, a
    ciągłość oznacza tu regularność, nieprzerwane działanie.

    Oczywiście między mną i osobą fizyczną, dla której wykonam usługę,
    podpisana będzie umowa cywilno-prawna (osoba fizyczna z osobą fizyczną
    umowy o dzieło/zlecenia nie podpiszą - [1])

    Teraz chcę odprowadzić od zarobionych pieniędzy podatek, tak aby US nie
    doczepił się. Ja rozliczam się za pomocą PIT-37. Chciałbym się jednak
    upewnić - rozumiem, że należy je uwzględnić w C-1 punkt 3 lub 5
    (DOCHODY I STRATY PODATNIKA / Przychód, Koszty uzyskania przychodów)?

    Co wówczas pisać w kolumnie "Koszt uzyskania przychodów"?
    Koszty poniesione na materiały użyte w trakcie wykonania usługi
    (zakup)?

    Co, gdyby przychody wynikały z wykonywanej działalności artystycznej
    (np. fotografia ślubna, okolicznościowa itp (zgodnie z art 13 ustawy
    o podatku dochodowym osób fizycznych)

    Proszę o wyrozumiałość - jestem młodą osobą i dopiero zaczynam zagłębiać
    się w tematykę.

    Pozdrawiam

    [1] http://tinyurl.com/yzu7wbf