  • 1. Data: 2005-07-05 08:12:28
    Temat: Odliczenie VAT
    Od: MK <m...@i...pl>

    Cześć,
    jestem w momencie zakładania firmy i akurat kupuję samochód. Przysługuje
    mi odliczenie pełnego VAT. Pytanie jest takie - w tym momencie nie mam
    jeszcze żadnego zysku (nic nie sprzedałem, nic nie zarobiłem) i nie wiem
    kiedy coś zarobię.

    Pytanie jest takie - przez jak długi okres po zakupie samochodu będę
    mógł odliczać VAT - np. zyski pojawią się dopiero po 6 miesiącach i
    wtedy muszę zapłacić VAT. Czy będę mógł wówczas go odliczyć na poczet
    samochodu?

    Pozdrawiam i dziękuję za podpowiedzi,
    Michał

  • 2. Data: 2005-07-06 10:01:24
    Temat: Re: Odliczenie VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Jul 2005, MK wrote:

> [...]
    > + żadnego zysku (nic nie sprzedałem, nic nie zarobiłem) i nie wiem kiedy coś

    Ja mam pytanie: jak wydedukowałeś wobec tego że przysługuje ci
    "odliczenie pełnego VAT" ? Z negocjacji z naczelnikiem US ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-07-07 07:36:24
    Od: MK <m...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ja mam pytanie: jak wydedukowałeś wobec tego że przysługuje ci
    > "odliczenie pełnego VAT" ? Z negocjacji z naczelnikiem US ?

    Nie bardzo rozumiem Twoje pytanie... Możę pomijam coś istotnego? Sorki,
    z rachunkowości miałem jedynie podstawy...

    Jak dla mnie jak auto jest jeszcze z odliczeniem pełnych 22% (spełnia
    Lisaka, kupuję teraz) i kupuję je na firmę to moge go odliczyć, tak?

    Nie wiem natomiast jak to dokładnie działa z wykorzystaniem tego
    odliczenia, stąd moje pytanie - czy przed 22 sierpnia muszę praktycznie
    odliczyć VAT od tego co powinienem zapłacić (ale nie mam żadnego ruchu,
    więc nie mam co płacić) czy np. jak nagle we wrześniu będę musiał
    zapłacić VATu załóżmy 3000PLN, to wtedy będę mógł wpisać, że nabyłem
    samochód z odliczeniem i nie płacić tych 3000PLN ??

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 4. Data: 2005-07-07 08:17:32
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Ja mam pytanie: jak wydedukowałeś wobec tego że przysługuje ci
    > "odliczenie pełnego VAT" ? Z negocjacji z naczelnikiem US ?

    Widocznie zamierza wykonywać wyłącznie czynności opodatkowane, vide; "W
    stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do
    wykonywania
    czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku
    należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie
    przysługuje,..." lub zakupiony samochód tylko w takim celu będzie
    wykorzystywał. Protokół z naczelnikiem US podpisuje się tylko wtedy jak
    rozpoczynając działalność wiemy, że część sprzedaży będzie zwolniona.

    pzdr

    Tomek

    Na randke, na randke, na randke... >>> http://link.interia.pl/f189c

  • 5. Data: 2005-07-07 08:58:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Jul 2005, MK wrote:

> [...]
    > +
    > + Nie bardzo rozumiem Twoje pytanie... Możę pomijam coś istotnego?

    Owszem, pomijasz twój tekst: "jestem w momencie zakładania firmy
    i akurat kupuję samochód"

    Pytam:
    Jak ustaliłeś proporcję sprzedaży - przecież w zeszłym roku NIE
    miałeś sprzedaży, a od maja 2004 podstawą rozliczenia proporcji
    (a tym samym określenia JAKĄ CZĘŚĆ VATu można "na bieżąco" odliczać)
    nie jest *bieżąca* sprzedaż (której RÓWNIEŻ nie masz !!) ale sprzedaż
    "zeszłoroczna".
    Tłumacząc po polsku:
    - jak sprzedajesz wyłącznie z podatkiem VAT to przysługuje prawo
    do odliczenia całego VAT
    - jak sprzedajesz towary i usługi zwolnione z VAT to prawo do
    odliczenia VAT *nie przysługuje* - i nie ma to nic wspólnego
    z byciem VATowcem lub nie !
    - jak masz sprzedaż mieszaną to odliczasz CZĘŚĆ VATu.

    No i hint:
    - na jakiej podstawie przyjąłeś że przysługuje ci odliczenie
    "pełnego VATu" - skoro NIE MIAŁEŚ i NIE MASZ sprzedaży ?

    Ustawa o VAT ten przypadek reguluje i moja sugestia to niemal
    cytat z ustawy... - zajrzyj:
    http://podatki.pl/bap1.php/ra110304.htm

    > + Sorki, z rachunkowości miałem jedynie podstawy...

    ...to nie ma nic wspólnego z rachunkowością !!
    Przez rachunkowość rozumiem "rachunkowość właściwą", czyli to
    co uprawia się w ramach PK (z bilansowaniem, podziałem na
    konta i innymi takimi wynalazkami).

    > + Jak dla mnie jak auto jest jeszcze z odliczeniem pełnych 22% (spełnia Lisaka,
    > + kupuję teraz) i kupuję je na firmę to moge go odliczyć, tak?

    Nie.
    "Mało danych".
    Musisz podać powód dla którego uważasz że masz prawo odliczyć VAT.
    Samo kupno samochodu którego specyfikacja NIE ZABRANIA odliczenia
    VATu to mało :)

> [...]
    > + tego co powinienem zapłacić (ale nie mam żadnego ruchu, więc nie mam co

    Nie.
    Na deklaracji VAT jest stosowna rubryczka do "VATu którego nie było
    od czego odliczyć". Dodatkowo - jest możliwość zwrotu VAT, czyli że
    US weźmie i wpłaci na konto VAT wydany na ST :)
    *ALE*... ale właśnie.
    Nie ma tak dobrze jak ktoś już pisał w swoim koncepcie - że "założy
    DG która nic nie robi byleby odliczyć VAT od auta" :)
    Odliczenie VAT przysługuje tylko w pewnych przypadkach.
    I owo zastrzeżenie jest NIEZALEŻNE od tego, że odliczenie VAT *nie
    przysługuje* (lub nie przysługiwało) przy niektórych zakupach
    samochodów: z faktu że samochód nie podpadnie pod zakaz odliczenia
    VAT jeszcze NIE wynika że VAT odliczysz.

    Najpierw prosimy o powód dla którego miałbyś mieć prawo do odliczenia...

    > + czy np. jak nagle we wrześniu będę musiał zapłacić VATu załóżmy
    > + 3000PLN, to wtedy będę mógł wpisać, że nabyłem samochód z odliczeniem i nie
    > + płacić tych 3000PLN ??

    Taka możliwość może mieć miejce (jest kilka miesięcy bez sprzedaży
    kiedy VAT może "wisieć" - później PRZEPADNIE !).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-07-07 10:20:05
    Od: MK <m...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    ciach

    Powoli...

    1) Zarejestrowałem firmę - sp. z o.o. Firma ma już wszystkie numery i
    jest porejestrowana we wszystkich urzędach, ma kapitał. Firma będzie
    sprzedawać towary objęte podatkiem VAT.

    2) Zanim będzie miała jakiekolwiek przychody musi zainwestować:
    - kupić samochody, żeby móc pojechać do klienta, czy załatwiać wszelkie
    sprawy;
    - wynająć biuro, żeby mieć gdzie pracować;
    - etc.

    3) Kupuję samochód jako pierwszą inwestycję. Dla konkretnego modelu
    można odliczyć jeszcze pełny VAT (Skodzina z homologacją ciężarową).

    Będę chciał sobie oczywiście później ten VAT odjąć - jak piszesz w
    przeciągu kilku miesięcy może wisieć, tak?

    Jeśli chodzi o powód, to to, że inwestuje kasę w auto, będę używał go do
    celów firmy i będę w przyszłości płacił VAT nie wystarczy??

    Czy jeszcze coś pomijam???

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 7. Data: 2005-07-09 08:46:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Jul 2005, Tomasz Staszewski wrote:

> [...]
    > + stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do
    > + wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo

    Wolno mu zamierzać, nie przeczę.

    [...]
    > + przysługuje,..." lub zakupiony samochód tylko w takim celu będzie
    > + wykorzystywał. Protokół z naczelnikiem US podpisuje się tylko wtedy jak
    > + rozpoczynając działalność wiemy, że część sprzedaży będzie zwolniona.

    Hm...
    Możesz wskazać miejsce z którego wynika że sam "zamiar" jest
    wystarczający ?
    Mam na myśli fakt że ani w art. 90.8 ani 90.3 nie ma odwołania się
    do "zamiaru podatnika" - jedynie do zdarzeń zaszłych.
    Zaś art. 86 odwołuje się do pojęcia "są wykorzystywane do wykonywania
    czynności opodatkowanych" - jak się odwołać do czynności opodatkowanych
    jeśli ich *nie ma* ?
    IMO powołanie się w odniesieniu do art. 86 na "zamiar" nie jest
    przekonujące, skoro użyta tam jest forma czasu teraźniejszego.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-07-09 08:56:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Jul 2005, MK wrote:
    [...]
    > + Będę chciał sobie oczywiście później ten VAT odjąć - jak piszesz w przeciągu
    > + kilku miesięcy może wisieć, tak?

    Upewnij się sam w ustawie - jest limit czasu po którym z braku przychodów
    opodatkowanych podatnik musi przymusowo rozliczyć VAT tak jakby zaprzestał
    działalności.

    > + Jeśli chodzi o powód, to to, że inwestuje kasę w auto, będę używał go do
    > + celów firmy i będę w przyszłości płacił VAT nie wystarczy??

    Zajrzyj do posta obok.
    Wygląda to tak, że przed przystąpieniem do UE VAT rozliczało się na
    podstawie bieżącej proporcji sprzedaży: na czym polega proporcja
    już jak mniemam wiesz.
    Więc sprzedając 100% oVATowanego była podstawa odliczenia VAT, przy
    czym dla ST stosowany był algorytm uśredniania po czasie.

    Teraz jest inaczej: podstawą zaliczkowego (!) rozliczenia proporcji są
    przeszłe (zeszłoroczne) przychody.
    Dodatkowo jest zapis że jeśli podatnik nie miał przychodów - to
    proporcję negocjuje z naczelnikiem US.
    Po prawdzie JEST zapis o tym iż VAT od kosztów związanych wyłącznie
    ze sprzedażą opodatkowaną przysługuje odliczenie VAT (czytaj:
    w 100%), ale jak na mój gust dotyczy to wyłącznie tych wydatków
    które związane są "bezpośrednio" - np. zakup towarów handlowych
    bez wątpienia.
    Ale samochód... przecież ty możesz sobie gadać jedno a zrobić
    drugie - np. działalność prowadzić jak najbardziej, ale ze
    sprzedażą zwolnioną. Albo mieszaną.
    IMO dlatego zapisy art. 90 będą miały zastosowanie...

    Jak na mój gust najbezpieczniej byłoby mieć wynegocjowane z naczelnikiem
    US oświadczenie o prawie do odliczania 100% VAT lub pisemną interpretację
    że wolno tak odliczyć na podstawie "przewidywań podatnika"; jeśli taka
    interpretacja jest to może nie zaszkodziłoby podać namiaru na grupę !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-07-09 14:14:21
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

> [...]
    > IMO powołanie się w odniesieniu do art. 86 na "zamiar" nie jest
    > przekonujące, skoro użyta tam jest forma czasu teraźniejszego.

    Wiesz, rozumiem, że żyjąc i prowadząc działalność gospodarczą w Polsce
    nauczyłeś się być (przesadnie) wyczulony na absurdy podatkowo-urzędnicze.
    Poza tym odwołam się do twojego przykładu: kupiłem 10 ha gruntu, buduję
    na nim fabrykę samochodów, kupuję maszyny etc. Pierwszy samochód
    wyprodukuję i sprzedam jak dobrze pójdzie za dwa lata. Mam lecieć do
    naczelnika US, żeby mi podpisał, że mogę odliczać 100% VAT od zakupów?
    Ja bym nie poszedł...
    Sam zostałem w listopadzie 04 podatnikiem VAT (za doradztwo:-)) i
    żadnych protokołów z nikim nie podpisywałem. Faktem jest, że od razu w
    listopadzie miałem sprzedaż.

    pzdr

    Tomek

    Cos sie dzieje??? >>> http://link.interia.pl/f189f

  • 10. Data: 2005-07-09 20:44:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 9 Jul 2005, Tomasz Staszewski wrote:
    [...]
    > + Wiesz, rozumiem, że żyjąc i prowadząc działalność gospodarczą w Polsce
    > + nauczyłeś się być (przesadnie) wyczulony na absurdy podatkowo-urzędnicze.

    ...no niestety.
    W razie czego interpretacja przepisów jest literalna.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)