    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odliczenie VAT
    Date: Thu, 7 Jul 2005 10:58:30 +0200

    On Thu, 7 Jul 2005, MK wrote:

    > + Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > +
    > + > Ja mam pytanie: jak wydedukowałeś wobec tego że przysługuje ci
    > + > "odliczenie pełnego VAT" ? Z negocjacji z naczelnikiem US ?
    > +
    > + Nie bardzo rozumiem Twoje pytanie... Możę pomijam coś istotnego?

    Owszem, pomijasz twój tekst: "jestem w momencie zakładania firmy
    i akurat kupuję samochód"

    Pytam:
    Jak ustaliłeś proporcję sprzedaży - przecież w zeszłym roku NIE
    miałeś sprzedaży, a od maja 2004 podstawą rozliczenia proporcji
    (a tym samym określenia JAKĄ CZĘŚĆ VATu można "na bieżąco" odliczać)
    nie jest *bieżąca* sprzedaż (której RÓWNIEŻ nie masz !!) ale sprzedaż
    "zeszłoroczna".
    Tłumacząc po polsku:
    - jak sprzedajesz wyłącznie z podatkiem VAT to przysługuje prawo
    do odliczenia całego VAT
    - jak sprzedajesz towary i usługi zwolnione z VAT to prawo do
    odliczenia VAT *nie przysługuje* - i nie ma to nic wspólnego
    z byciem VATowcem lub nie !
    - jak masz sprzedaż mieszaną to odliczasz CZĘŚĆ VATu.

    No i hint:
    - na jakiej podstawie przyjąłeś że przysługuje ci odliczenie
    "pełnego VATu" - skoro NIE MIAŁEŚ i NIE MASZ sprzedaży ?

    Ustawa o VAT ten przypadek reguluje i moja sugestia to niemal
    cytat z ustawy... - zajrzyj:
    http://podatki.pl/bap1.php/ra110304.htm

    > + Sorki, z rachunkowości miałem jedynie podstawy...

    ...to nie ma nic wspólnego z rachunkowością !!
    Przez rachunkowość rozumiem "rachunkowość właściwą", czyli to
    co uprawia się w ramach PK (z bilansowaniem, podziałem na
    konta i innymi takimi wynalazkami).

    > + Jak dla mnie jak auto jest jeszcze z odliczeniem pełnych 22% (spełnia Lisaka,
    > + kupuję teraz) i kupuję je na firmę to moge go odliczyć, tak?

    Nie.
    "Mało danych".
    Musisz podać powód dla którego uważasz że masz prawo odliczyć VAT.
    Samo kupno samochodu którego specyfikacja NIE ZABRANIA odliczenia
    VATu to mało :)

    > + Nie wiem natomiast jak to dokładnie działa z wykorzystaniem tego odliczenia,
    > + stąd moje pytanie - czy przed 22 sierpnia muszę praktycznie odliczyć VAT od
    > + tego co powinienem zapłacić (ale nie mam żadnego ruchu, więc nie mam co
    > + płacić)

    Nie.
    Na deklaracji VAT jest stosowna rubryczka do "VATu którego nie było
    od czego odliczyć". Dodatkowo - jest możliwość zwrotu VAT, czyli że
    US weźmie i wpłaci na konto VAT wydany na ST :)
    *ALE*... ale właśnie.
    Nie ma tak dobrze jak ktoś już pisał w swoim koncepcie - że "założy
    DG która nic nie robi byleby odliczyć VAT od auta" :)
    Odliczenie VAT przysługuje tylko w pewnych przypadkach.
    I owo zastrzeżenie jest NIEZALEŻNE od tego, że odliczenie VAT *nie
    przysługuje* (lub nie przysługiwało) przy niektórych zakupach
    samochodów: z faktu że samochód nie podpadnie pod zakaz odliczenia
    VAT jeszcze NIE wynika że VAT odliczysz.

    Najpierw prosimy o powód dla którego miałbyś mieć prawo do odliczenia...

    > + czy np. jak nagle we wrześniu będę musiał zapłacić VATu załóżmy
    > + 3000PLN, to wtedy będę mógł wpisać, że nabyłem samochód z odliczeniem i nie
    > + płacić tych 3000PLN ??

    Taka możliwość może mieć miejce (jest kilka miesięcy bez sprzedaży
    kiedy VAT może "wisieć" - później PRZEPADNIE !).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)