  • Data: 2006-08-15 16:04:25
    Temat: NIP-3 osobisty rachunek bankowy a podstawa prawna
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Aktualizując dane przy okazji składania deklaracji rocznej, wpisałem
    teściowej w NIP-3 swój nr rachunku bankowego, żeby nie pomniejszano jej
    zwrotu o koszty przekazu. Przyszło mi się więc kopać z US, bo
    urzędniczka domaga się określenia, czy teściowa jest "właścicielką lub
    współwłaścicielką" (sic!) tego rachunku. Poprosiłem (formułując treść za
    teściową) o podanie podstawy prawnej takiego żądania i napisałem, że
    "przywołana przez Państwa ustawa z dnia 29-08-1997 r. Ordynacja
    podatkowa w art. 77b §1 p. 2) daje mi prawo bezwarunkowego żądania
    zwrotu nadpłaty podatku na rachunek bankowy, bez precyzowania
    jakichkolwiek innych warunków takiej czynności, co pozwala mi na
    wskazanie dowolnego rachunku bankowego, który uważam za stosowny do tego
    celu.". W odpowiedzi czytam:

    Ręce opadają. Najchętniej odpisałbym, że nie ma prawnej możliwości,
    aby jakakolwiek osoba fizyczna była właścicielem rachunku bankowego, ale
    przecież i tak tego nie pojmie. a pomijając zależność właściciel a
    posiadacz: urzędniczka jako podstawę prawną po prostu przepisała mi
    treść rubryki z NIP-3. A napisałem jej, że

    Zanim będę sę dalej kopał, chciałbym się upewnić: czy istnieje
    podtawa prawna do żądania, by w rozdziale B.7 formularza NIP-3
    zamieszczać wyłącznie nr takiego rachunku, którego jest się co najmniej
    współposiadaczem? Jeśli tak - jaki przepis jest podstawą (gdzie go
    szukać, po jakich słowach kluczowych)? Jeśli nie - czy pojawiło się
    stosowne wyjaśnienie na piśmie (np. w postaci interpretacji ministerstwa
    finansów) takie stwierdzenie? Bo jak pisze podatnik, to niech sobie
    pisze, a jak pisze minister, to podatnik nie ma racji, choćby ją miał
    :-(

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl