  • Data: 2006-08-16 09:03:46
    Temat: Re: NIP-3 osobisty rachunek bankowy a podstawa prawna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 15 Aug 2006, Jarosław Lech wrote:

    > Aktualizując dane przy okazji składania deklaracji rocznej, wpisałem
    > teściowej w NIP-3 swój nr rachunku bankowego, żeby nie pomniejszano jej
    > zwrotu o koszty przekazu. Przyszło mi się więc kopać z US, bo urzędniczka
    > domaga się określenia, czy teściowa jest "właścicielką lub współwłaścicielką"
    > (sic!) tego rachunku.

    Na mój gust co do "właściciela" masz kawałek racji, a nie tylko minister
    powinien odpowiedzieć za nieprzestrzeganie ustawy o języku polskim.
    "Adres miejsca zamieszkania"... o żesz ty.
    I tak jest w ustawie o zasadach ewidencji podatników!
    Wrrrr.... a myslałem że tylko z matematyki nie trzeba zdawać matury :>

    > Poprosiłem (formułując treść za teściową) o podanie
    > podstawy prawnej takiego żądania

    Przecież podstawę prawną masz przed nosem.
    Formularz NIP-3 jest załącznikiem do rozporządzenia, stanowi jego
    część! Treść formularza to część treści rozporządzenia.

    Jedyne w czym być może masz rację, to konstytucyjność owego formularza:
    nie wolno ograniczać wolności obywateli rozporządzeniem, więc nakaz
    musiałby wynikać z ustawy. Żeby jasność była: ustawa nie może cedować
    na ministra prawa do ograniczania wolności, ale jeśli z ustawy takie
    ograniczenie wynika to minister może określić "jak".

    Patrzę i nie widzę - o ile ustawa jakieś regulacje wobec podatników
    prowadzących DG wobec ich rachunków bankowych zawiera, to dla
    podatników "fizcznych nieDG" nie widzę.

    Ale jak było kiedyś na .prawo (o przypadkach niezgodności rozporządzenia
    z Konstytucją lub ustawą):
    - przepis urządnika OBOWIĄZUJE
    - skoro obywatel miałby rację to sąd powinien mu przyznać rację i chyba
    skierować sprawę do TK - o ile pamiętam NSA niekiedy orzekał sam nie
    czekając na to co TK zrobi.

    > i napisałem, że "przywołana przez Państwa
    > ustawa z dnia 29-08-1997 r. Ordynacja podatkowa w art. 77b §1 p. 2) daje mi
    > prawo bezwarunkowego żądania zwrotu nadpłaty podatku na rachunek bankowy, bez
    > precyzowania jakichkolwiek innych warunków takiej czynności

    Mi wychodzi że masz rację ale urzędnik też ją ma :>

    > Ręce opadają. Najchętniej odpisałbym, że nie ma prawnej możliwości, aby
    > jakakolwiek osoba fizyczna była właścicielem rachunku bankowego

    Pretensje (słuszne) do ministra :(

    > urzędniczka jako podstawę prawną po prostu przepisała mi treść
    > rubryki z NIP-3.

    ...i IMO miała rację.
    To *JEST* postawa prawna jak wyżej!

    > Zanim będę sę dalej kopał, chciałbym się upewnić: czy istnieje podtawa
    > prawna do żądania, by w rozdziale B.7 formularza NIP-3 zamieszczać wyłącznie
    > nr takiego rachunku, którego jest się co najmniej współposiadaczem?

    Ja bym zmienił pytanie: czy podstawa prawna w postaci formularza NIP-3
    została wydana zgodnie z Konstytucją....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)