  • 1. Data: 2010-10-06 10:28:11
    Temat: Konto walutowe i PayPal
    Od: Mich <n...@n...pl>

    Witam,
    Problem dotyczy kont walutowych, konkretnie PayPala, zaś pytanie dotyczy
    tego czy przy takim koncie trzeba prowadzić jakąś powiązaną ewidencję w
    złotówkach.

    Na przykładzie - konto jest w USD i w ciągu miesiąca otrzymuję wpłaty:
    1) 1.wrz: 10$
    2) 10.wrz: 10$
    3) 20.wrz: 10$

    Zgodnie z ustawą księguję to wg. kursów NBP z ost. dnia roboczego przed
    wpłatą, np:
    wpłata 1) kurs 3,00 => 30zł
    wpłata 2) kurs 3,20 => 32zł
    wpłata 3) kurs 3,40 => 34zł
    Od ww. kwot (30 + 32 + 34zł = 96zł) płacę pod. dochodowy.

    I teraz problem: np. 10. pażdziernika przelewam te 30$ na moje konto
    złotówkowe i okazuje się że na koncie ląduje 105zł (kurs 3,50), a nie 96zł
    od których zapłaciłem podatek.

    Pytanie 1: Czy dodatkowe 9zł, muszę zaksięgować *na październik* jako
    dodatnie różnice kursowe?

    Pytanie 2: Czy z tego wynika, że dla kont w innej walucie trzeba pamiętać
    ile się już opodatkowało, żeby móc obliczyć różnice kursowe?

    Pytanie 3: Załóżmy że gdzieś po drodze kupię coś za 10$ - np. 30 września,
    po kursie NBP 3,50zł (więc wrzucam w koszty 35zł). Czy też to biorę pod
    uwagę? Czyli na 10. paź. będę miał: 20$, podatek zapłacony od
    96zł-35zł=61zł i wypłacam to po kursie 3,50zł czyli na koncie dostanę
    20$*3,50 czyli 70zł. Czyli też 9zł różnic kursowych.
    Dobrze rozumuję?

  • 2. Data: 2010-10-06 15:35:59
    Temat: Re: Konto walutowe i PayPal
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    usun saldo walutowe i zostaw pln
    wydaje mi się że tak będzie prościej

    będziesz otrzymywał złotówki od paypala
    oni w automacie przeliczą na pln przy braku salda w innej walucie

  • 3. Data: 2010-10-06 19:01:35
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W dniu 06.10.2010 12:28, Mich pisze:
> [...]
    > wpłata 2) kurs 3,20 => 32zł
    > wpłata 3) kurs 3,40 => 34zł
    > Od ww. kwot (30 + 32 + 34zł = 96zł) płacę pod. dochodowy.

    Zakładam że chodzi o działąlność gospodarczą, wtedy w dużym uproszczeniu
    masz rację, natomiast faktycznie (zaliczki na) podatek dochodowy płacisz
    na podstawie np. KPiR, do której przychód wpisujesz w momencie jego
    wystąpienia, niekoniecznie w momencie otrzymania środków na konto w
    PayPal - wtedy dopisujesz różnice kursowe.

> [...]
    > od których zapłaciłem podatek.
    >
    > Pytanie 1: Czy dodatkowe 9zł, muszę zaksięgować *na październik* jako

    Nie wiem czy to jest *na październik* :), ale ja bym wpisał do KPiR, z
    datą 10. października, dodatnie różnice kursowe w kwocie 9zł.

    > Pytanie 2: Czy z tego wynika, że dla kont w innej walucie trzeba pamiętać
    > ile się już opodatkowało, żeby móc obliczyć różnice kursowe?

    Trzeba pamiętać tyle ile wymaga tego art. 24c updof który zdaje się masz
    do przeczytania ;)

> [...]
    > 96zł-35zł=61zł i wypłacam to po kursie 3,50zł czyli na koncie dostanę
    > 20$*3,50 czyli 70zł. Czyli też 9zł różnic kursowych.

    Nie wnikam w obliczenia, ale podatek płacisz chyba na podstawie
    miesięcznych/kwartalnych podsumowań KPiR, zgadza się? Więc czemu uparcie
    piszesz o płaceniu podatku od poszczególnych zdarzeń?

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2010-10-07 10:50:47
    Od: Mich <n...@n...pl>

> [...]
    > wystąpienia, niekoniecznie w momencie otrzymania środków na konto w
    > PayPal - wtedy dopisujesz różnice kursowe.

    Tak, chodzi o DG (KPiR). Środki w Paypal otrzymuję w momencie wystąpienia
    przychodu i są to środki w dolarach, a konto w Paypal też mam w dolarach,
    więc tu nie występują żadne rożnice kursowe.

    Wystąpią dopiero jak mi przyjdzie do głowy przelać te dolary na konto
    złotówkowe, a to może nastąpić po dowolnym czasie.

    > Nie wiem czy to jest *na październik* :), ale ja bym wpisał do KPiR, z
    > datą 10. października, dodatnie różnice kursowe w kwocie 9zł.

    No, o to mi chodziło w pytaniu :)

    > Nie wnikam w obliczenia, ale podatek płacisz chyba na podstawie
    > miesięcznych/kwartalnych podsumowań KPiR, zgadza się? Więc czemu uparcie
    > piszesz o płaceniu podatku od poszczególnych zdarzeń?

    Nie, nie miałem tego na myśli. Podatek oczywiście płacę pod koniec
    miesiąca. Generalnie w całym wątku chodziło mi o to, żeby potwierdzić
    występowanie trudności, na którą się natknąłem, a która wynika z posiadania
    konta w obcej walucie.
    Owa trudność polegać ma na tym, że dla konta walutowego trzeba pamiętać na
    ile złotych zostało opodatkowane to co na nim jest. Jest to potrzebne, żeby
    później obliczyć rożnice kursowe, gdy przewalutowujemy na złotówki.
    Po prostu dodatkowa upierdliwość, z której początkowo nie zdawałem sobie
    sprawy.

    ps. coś mnie tknęło, wpisałem do Google nowe słowa kluczowe i chyba
    znalazłem potwierdzenie:
    http://ksiegowosc.infor.pl/rachunkowosc/ksiegi-rachu
    nkowe/63396,Jak-rozliczac-roznice-kursowe--posiadaja
    c-konto-dewizowe.html

  • 5. Data: 2010-10-07 10:52:29
    Od: Mich <n...@n...pl>

    Dnia Wed, 6 Oct 2010 17:35:59 +0200, zlotowinfo napisał(a):

    > usun saldo walutowe i zostaw pln
    > wydaje mi się że tak będzie prościej
    >
    > będziesz otrzymywał złotówki od paypala
    > oni w automacie przeliczą na pln przy braku salda w innej walucie

    Teraz tak zamierzam zrobić, ale jakiś czas miałem tak, jak opisałem i był z
    tym (mały) problem.

  • 6. Data: 2010-10-07 12:15:01
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W dniu 07.10.2010 12:50, Mich pisze:

> [...]
    > miesiąca. Generalnie w całym wątku chodziło mi o to, żeby potwierdzić
    > występowanie trudności, na którą się natknąłem, a która wynika z posiadania

    Aha, no to zgadza się - rachunek walutowy generuje dodatkową
    papierologię, zwłaszcza jeśli mieszasz na nim środki z różnych wpłat
    albo jeśli dostaniesz zaliczki czy działasz przez pośrednika który
    bierze prowizje czy jedno i drugie.

> [...]
    > później obliczyć rożnice kursowe, gdy przewalutowujemy na złotówki.
    > Po prostu dodatkowa upierdliwość, z której początkowo nie zdawałem sobie

    To nie tak. O tym kiedy powstają różnice kursowe mówi art. 24c updof:

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    Jest napisany w tzw. "kazuistyczny" sposób, ale da się z tego wyczytać
    ogólną metodę postępowania.

    Ogólnie rzecz biorąc, w danym momencie musisz "pamiętać" tylko ostatni
    kurs którym potraktowałeś dane środki. Zakładając że najpierw masz
    przychód w USD (A), potem wpływ na konto walutowe (B), potem
    przewalutowanie na PLN (C), powstają Ci dwie różnice kursowe, B-A oraz
    C-B. Z okazji różnicy C-B nie tykasz się już kwoty A - było minęło.

    Ciekawszy przykład: jeśli najpierw masz zaliczkę (X), potem przychód
    (Y), potem przewalutowanie (Z), to najpierw wystąpi różnica kursowa X-Y,
    a potem Z-X.

    Jeśli zmieszasz środki na koncie walutowym, to zastosowanie ma:

    art. 24c.8. Podatnicy wyznaczają kolejność wyceny środków lub wartości
    pieniężnych w walucie obcej, o której mowa w ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt
    3, według przyjętej metody stosowanej w rachunkowości, której nie mogą
    zmieniać w trakcie roku podatkowego.

    --
    Tomek

  • 7. Data: 2010-10-09 20:34:53
    Od: Mich <n...@n...pl>

> [...]
    > ogólną metodę postępowania.
    >
    > Ogólnie rzecz biorąc, w danym momencie musisz "pamiętać" tylko ostatni

    No tak, ale (wg. tego jak ja to rozumiem) dla każdej wpłaty trzeba pamiętać
    ten kurs osobno. Co prawda nie trzeba go naprawde pamiętać, bo będzie
    zapisany w KPiR, ale jednak trzeba wiedzięc które z wpisów w KPiR są tymi o
    które nam chodzi.

> [...]
    > przewalutowanie na PLN (C), powstają Ci dwie różnice kursowe, B-A oraz
    > C-B. Z okazji różnicy C-B nie tykasz się już kwoty A - było minęło.

    Czyli np. A jest w dniu wystawienia faktury, a B to dzień wpływu środków?
    Mimo to nie rozumiem po co jest ta pierwsza różnica kursowa, wg. mnie
    powinno wystarczyć rozliczenie C-A, zwłaszcza że (B-A)+(C-B)=C-A.
    Dobrze, że ustawa nie każe rozliczać różnic kursowych każdego dnia, jak
    środki w walucie leżą już na koncie czyli byłoby B1, B2, B3... i liczenie
    B2-B1, B3-B2 itd...uff

> [...]
    > pieniężnych w walucie obcej, o której mowa w ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt
    > 3, według przyjętej metody stosowanej w rachunkowości, której nie mogą

    Czytam art. 24c po raz któryś i ciągle do końca go nie rozumiem nawet w tym
    podstawowym fragmencie:
    2. Dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:

    1) przychodu należnego wyrażonego w walucie ob-
    cej po przeliczeniu na złote według kursu średnie-
    go ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest
    niższa od wartości tego przychodu w dniu jego
    otrzymania, przeliczonej według faktycznie zasto-
    sowanego kursu waluty z tego dnia;
    3) otrzymanych lub nabytych środków lub wartości
    pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu
    jest niższa od wartości tych środków lub wartości
    pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypły-
    wu tych środków lub wartości pieniężnych, we-
    dług faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych
    dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5;

    Czyli co: 1) dotyczy tego, że wystawiam FV w Euro i księguje przychód po
    kursie NBP, a po 2 dniach przychodzi przelew o innej wartości na moje konto
    złotówkowe? (złotówkowe, bo zastosowano jakiś kurs)

    a 2) tak samo, ale za tę fakurę zapłacono przelewem w Euro, i gdy sobie
    przeliczam (po jakim kursie - NBP? ale przecież i tak nie było
    przewalutowania) to wychodzi inna wartość niż ta zaksięgowana.

    Czy tak?

    Co do tego co piszesz o art 24c. 8, to niestety nie wiem o jakiej
    "kolejności wyceny środków" oni piszą.

    Z innej beczki - znalazłem w innym Twoim poscie informację, że prowizję
    Paypal księgujesz jako import usług ze stawką zw. Czy masz może informację
    czy Paypal ma w ogóle jakiś NIP? W regulaminie nie mogę go znaleźć, google
    też jakoś milczy. Czy ten import usług wykazujesz na VAT7 w punkcie 11a?

    btw. Wielkie dzięki za pomoc!

  • 8. Data: 2010-10-09 22:14:28
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W dniu 09.10.2010 22:34, Mich pisze:

> [...]
    > ten kurs osobno. Co prawda nie trzeba go naprawde pamiętać, bo będzie
    > zapisany w KPiR, ale jednak trzeba wiedzięc które z wpisów w KPiR są tymi o

    Gdy wystawiasz serię faktur zaliczkowych to też musisz pamiętać które to
    były te wcześniejsze, takie życie w tym Madrycie :)

    > Czyli np. A jest w dniu wystawienia faktury, a B to dzień wpływu środków?
    > Mimo to nie rozumiem po co jest ta pierwsza różnica kursowa, wg. mnie

    Dlatego że A może być w styczniu, B w lutym a C w marcu

    > powinno wystarczyć rozliczenie C-A, zwłaszcza że (B-A)+(C-B)=C-A.

    No i często to wystarcza, z tym że jeśli pominiesz B to masz obiektywnie
    nierzelną czy tam wadliwą księgę. Natomiast sytuację ratuje par. 11
    rozporządzenia do KPiR.
    To tak jak ze zbiorczym księgowaniem opłat bankowych - "wszyscy" tak
    robią ale to nie znaczy że jest to zgodne z przepisami.

    > Dobrze, że ustawa nie każe rozliczać różnic kursowych każdego dnia, jak
    > środki w walucie leżą już na koncie czyli byłoby B1, B2, B3... i liczenie
    > B2-B1, B3-B2 itd...uff

    :)

> [...]
    > go ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest
    > niższa od wartości tego przychodu w dniu jego
    > otrzymania, przeliczonej według faktycznie zasto-

    Czytaj: Faktura w np. USD, przeliczona odpowiednim kursem NBP, jest na
    mniejszą kwotę niż to co faktycznie za nią dostałeś (czyli kwota z
    faktury * kurs odpowiedni dla dnia otrzymania środków).
    I ponieważ dostałeś więcej niż zafakturowałeś, musisz w dacie otrzymania
    środków dopisać tą różnicę do kol. 8 kpir.
    To są różnice kursowe przychodowe

> [...]
    > pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypły-
    > wu tych środków lub wartości pieniężnych, we-
    > dług faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych

    A tutaj masz różnice kursowe od środków własnych.
    Te USD które otrzymałeś za fakturę przelewasz na inne konto, tudzież
    przewalutowujesz (ogólnie mówiąc - wypływają). Jeśli ich wartość w
    chwili wypływu jest wyższa niż wartość w chwili wpływu (czyli tutaj: w
    chwili otrzymania zapłaty za fakturę), to nadwyżkę dopisujesz do kol. 8
    KPiR.

    > Czyli co: 1) dotyczy tego, że wystawiam FV w Euro i księguje przychód po
    > kursie NBP, a po 2 dniach przychodzi przelew o innej wartości na moje konto
    > złotówkowe? (złotówkowe, bo zastosowano jakiś kurs)

    Jeśli dobrze rozumiem co napisałeś - tak

    > a 2) tak samo, ale za tę fakurę zapłacono przelewem w Euro, i gdy sobie
    > przeliczam (po jakim kursie - NBP? ale przecież i tak nie było
    > przewalutowania) to wychodzi inna wartość niż ta zaksięgowana.

    Chodzi o pkt 3? Jeśli w pkt 1 dostałeś od razu złotówki, to możesz to
    pkt 3 nie wystąpi. Gdybyś dostał przelew w EUR i przewalutował EUR za
    tydzień, to miałbyś różnice kursowe między kwotą po przewalutowania a
    wartością tych EUR z dnia wpływu.

    > Co do tego co piszesz o art 24c. 8, to niestety nie wiem o jakiej
    > "kolejności wyceny środków" oni piszą.

    FIFO, LIFO, nie wiem czy coś jeszcze. Ale jeśli nie zmieszasz walut z
    różnych transakcji to nie musisz się w to wgryzać.

> [...]
    > też jakoś milczy. Czy ten import usług wykazujesz na VAT7 w punkcie 11a?

    Nie znam NIPu PayPala, nie wpisuję go nigdzie. Kiedyś go szukałem, ale
    czynności sprawdzające łyknęły fakturę wewnętrzną bez NIP, więc nie będę
    drążyłem tematu.
    Zresztą, PayPal chyba nawet nie musi mieć VAT ID, bo usługi finansowe są
    zwolnione z VAT.

    Co do VAT7 - tak, *chyba* wpisuję to w wierszu 11a. Chyba, bo nie
    sprawdziłem rejestrów, ale na ostatniej deklaracji mam ten wiersz
    wypełniony i podatek należny jest 0, więc na 99% to PayPal.

    > btw. Wielkie dzięki za pomoc!

    Tylko pamiętaj że nie jestem doradcą podatkowym i to co piszę to nie
    porady. Temat jest dosyć grząski więc jak czegoś nie czujesz to lepiej
    zapłać za poradę na piśmie, lub wiążącą interpretację.

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2010-10-10 13:17:15
    Od: Tomek <t...@o...pl>

> [...]
    > czy Paypal ma w ogóle jakiś NIP? W regulaminie nie mogę go znaleźć, google

    Znalazłem - zobacz § 23.1.2 rozporządzenia "fakturowego" - nie trzeba
    podawać NIPu PayPal na fakturach wewnętrznych

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2010-10-10 20:18:24
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    czym jest paypal?

    tak się czasem zastanawiam czy paypal to konto czy nie
    w sumie są to jakby wirtualne środki,
    a prawdziwymi stają się dopiero po przesłaniu do prawdziwego banku

    idąc dalej, gdy się otrzyma tam środki, potem kupując nimi dalej
    czy można to nie traktować jako obrót gotówką?