    From: Mich <n...@n...pl>
    Subject: Re: Konto walutowe i PayPal
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 9 Oct 2010 22:34:53 +0200

    > To nie tak. O tym kiedy powstają różnice kursowe mówi art. 24c updof:
    >
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-d
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    > Jest napisany w tzw. "kazuistyczny" sposób, ale da się z tego wyczytać
    > ogólną metodę postępowania.
    >
    > Ogólnie rzecz biorąc, w danym momencie musisz "pamiętać" tylko ostatni
    > kurs którym potraktowałeś dane środki.

    No tak, ale (wg. tego jak ja to rozumiem) dla każdej wpłaty trzeba pamiętać
    ten kurs osobno. Co prawda nie trzeba go naprawde pamiętać, bo będzie
    zapisany w KPiR, ale jednak trzeba wiedzięc które z wpisów w KPiR są tymi o
    które nam chodzi.

    > Zakładając że najpierw masz
    > przychód w USD (A), potem wpływ na konto walutowe (B), potem
    > przewalutowanie na PLN (C), powstają Ci dwie różnice kursowe, B-A oraz
    > C-B. Z okazji różnicy C-B nie tykasz się już kwoty A - było minęło.

    Czyli np. A jest w dniu wystawienia faktury, a B to dzień wpływu środków?
    Mimo to nie rozumiem po co jest ta pierwsza różnica kursowa, wg. mnie
    powinno wystarczyć rozliczenie C-A, zwłaszcza że (B-A)+(C-B)=C-A.
    Dobrze, że ustawa nie każe rozliczać różnic kursowych każdego dnia, jak
    środki w walucie leżą już na koncie czyli byłoby B1, B2, B3... i liczenie
    B2-B1, B3-B2 itd...uff

    > Jeśli zmieszasz środki na koncie walutowym, to zastosowanie ma:
    >
    > art. 24c.8. Podatnicy wyznaczają kolejność wyceny środków lub wartości
    > pieniężnych w walucie obcej, o której mowa w ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt
    > 3, według przyjętej metody stosowanej w rachunkowości, której nie mogą
    > zmieniać w trakcie roku podatkowego.

    Czytam art. 24c po raz któryś i ciągle do końca go nie rozumiem nawet w tym
    podstawowym fragmencie:
    2. Dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:

    1) przychodu należnego wyrażonego w walucie ob-
    cej po przeliczeniu na złote według kursu średnie-
    go ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest
    niższa od wartości tego przychodu w dniu jego
    otrzymania, przeliczonej według faktycznie zasto-
    sowanego kursu waluty z tego dnia;
    3) otrzymanych lub nabytych środków lub wartości
    pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu
    jest niższa od wartości tych środków lub wartości
    pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypły-
    wu tych środków lub wartości pieniężnych, we-
    dług faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych
    dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5;

    Czyli co: 1) dotyczy tego, że wystawiam FV w Euro i księguje przychód po
    kursie NBP, a po 2 dniach przychodzi przelew o innej wartości na moje konto
    złotówkowe? (złotówkowe, bo zastosowano jakiś kurs)

    a 2) tak samo, ale za tę fakurę zapłacono przelewem w Euro, i gdy sobie
    przeliczam (po jakim kursie - NBP? ale przecież i tak nie było
    przewalutowania) to wychodzi inna wartość niż ta zaksięgowana.

    Czy tak?

    Co do tego co piszesz o art 24c. 8, to niestety nie wiem o jakiej
    "kolejności wyceny środków" oni piszą.

    Z innej beczki - znalazłem w innym Twoim poscie informację, że prowizję
    Paypal księgujesz jako import usług ze stawką zw. Czy masz może informację
    czy Paypal ma w ogóle jakiś NIP? W regulaminie nie mogę go znaleźć, google
    też jakoś milczy. Czy ten import usług wykazujesz na VAT7 w punkcie 11a?

    btw. Wielkie dzięki za pomoc!