    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Konto walutowe i PayPal
    Date: Sun, 10 Oct 2010 00:14:28 +0200

    W dniu 09.10.2010 22:34, Mich pisze:

    > No tak, ale (wg. tego jak ja to rozumiem) dla każdej wpłaty trzeba pamiętać
    > ten kurs osobno. Co prawda nie trzeba go naprawde pamiętać, bo będzie
    > zapisany w KPiR, ale jednak trzeba wiedzięc które z wpisów w KPiR są tymi o
    > które nam chodzi.

    Gdy wystawiasz serię faktur zaliczkowych to też musisz pamiętać które to
    były te wcześniejsze, takie życie w tym Madrycie :)

    > Czyli np. A jest w dniu wystawienia faktury, a B to dzień wpływu środków?
    > Mimo to nie rozumiem po co jest ta pierwsza różnica kursowa, wg. mnie

    Dlatego że A może być w styczniu, B w lutym a C w marcu

    > powinno wystarczyć rozliczenie C-A, zwłaszcza że (B-A)+(C-B)=C-A.

    No i często to wystarcza, z tym że jeśli pominiesz B to masz obiektywnie
    nierzelną czy tam wadliwą księgę. Natomiast sytuację ratuje par. 11
    rozporządzenia do KPiR.
    To tak jak ze zbiorczym księgowaniem opłat bankowych - "wszyscy" tak
    robią ale to nie znaczy że jest to zgodne z przepisami.

    > Dobrze, że ustawa nie każe rozliczać różnic kursowych każdego dnia, jak
    > środki w walucie leżą już na koncie czyli byłoby B1, B2, B3... i liczenie
    > B2-B1, B3-B2 itd...uff

    :)

    > Czytam art. 24c po raz któryś i ciągle do końca go nie rozumiem nawet w tym
    > podstawowym fragmencie:
    > 2. Dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:
    >
    > 1) przychodu należnego wyrażonego w walucie ob-
    > cej po przeliczeniu na złote według kursu średnie-
    > go ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest
    > niższa od wartości tego przychodu w dniu jego
    > otrzymania, przeliczonej według faktycznie zasto-
    > sowanego kursu waluty z tego dnia;

    Czytaj: Faktura w np. USD, przeliczona odpowiednim kursem NBP, jest na
    mniejszą kwotę niż to co faktycznie za nią dostałeś (czyli kwota z
    faktury * kurs odpowiedni dla dnia otrzymania środków).
    I ponieważ dostałeś więcej niż zafakturowałeś, musisz w dacie otrzymania
    środków dopisać tą różnicę do kol. 8 kpir.
    To są różnice kursowe przychodowe

    > 3) otrzymanych lub nabytych środków lub wartości
    > pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu
    > jest niższa od wartości tych środków lub wartości
    > pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypły-
    > wu tych środków lub wartości pieniężnych, we-
    > dług faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych
    > dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5;

    A tutaj masz różnice kursowe od środków własnych.
    Te USD które otrzymałeś za fakturę przelewasz na inne konto, tudzież
    przewalutowujesz (ogólnie mówiąc - wypływają). Jeśli ich wartość w
    chwili wypływu jest wyższa niż wartość w chwili wpływu (czyli tutaj: w
    chwili otrzymania zapłaty za fakturę), to nadwyżkę dopisujesz do kol. 8
    KPiR.

    > Czyli co: 1) dotyczy tego, że wystawiam FV w Euro i księguje przychód po
    > kursie NBP, a po 2 dniach przychodzi przelew o innej wartości na moje konto
    > złotówkowe? (złotówkowe, bo zastosowano jakiś kurs)

    Jeśli dobrze rozumiem co napisałeś - tak

    > a 2) tak samo, ale za tę fakurę zapłacono przelewem w Euro, i gdy sobie
    > przeliczam (po jakim kursie - NBP? ale przecież i tak nie było
    > przewalutowania) to wychodzi inna wartość niż ta zaksięgowana.

    Chodzi o pkt 3? Jeśli w pkt 1 dostałeś od razu złotówki, to możesz to
    pkt 3 nie wystąpi. Gdybyś dostał przelew w EUR i przewalutował EUR za
    tydzień, to miałbyś różnice kursowe między kwotą po przewalutowania a
    wartością tych EUR z dnia wpływu.

    > Co do tego co piszesz o art 24c. 8, to niestety nie wiem o jakiej
    > "kolejności wyceny środków" oni piszą.

    FIFO, LIFO, nie wiem czy coś jeszcze. Ale jeśli nie zmieszasz walut z
    różnych transakcji to nie musisz się w to wgryzać.

    > Z innej beczki - znalazłem w innym Twoim poscie informację, że prowizję
    > Paypal księgujesz jako import usług ze stawką zw. Czy masz może informację
    > czy Paypal ma w ogóle jakiś NIP? W regulaminie nie mogę go znaleźć, google
    > też jakoś milczy. Czy ten import usług wykazujesz na VAT7 w punkcie 11a?

    Nie znam NIPu PayPala, nie wpisuję go nigdzie. Kiedyś go szukałem, ale
    czynności sprawdzające łyknęły fakturę wewnętrzną bez NIP, więc nie będę
    drążyłem tematu.
    Zresztą, PayPal chyba nawet nie musi mieć VAT ID, bo usługi finansowe są
    zwolnione z VAT.

    Co do VAT7 - tak, *chyba* wpisuję to w wierszu 11a. Chyba, bo nie
    sprawdziłem rejestrów, ale na ostatniej deklaracji mam ten wiersz
    wypełniony i podatek należny jest 0, więc na 99% to PayPal.

    > btw. Wielkie dzięki za pomoc!

    Tylko pamiętaj że nie jestem doradcą podatkowym i to co piszę to nie
    porady. Temat jest dosyć grząski więc jak czegoś nie czujesz to lepiej
    zapłać za poradę na piśmie, lub wiążącą interpretację.

    --
    Tomek