  • 1. Data: 2007-04-05 14:29:21
    Temat: Import Usług + VAT UE + prywatna karta + róznice kursowe
    Od: laik <...@i...net.sp.am>

    Witam!

    Temat importu usług się przewija bardzo często ale mam trochę bardziej
    skomplikowany przypadek czy moglibyście skomentować (nie piszę poradzić,
    aby się nikt nie obruszył, że nie jest doradcą podatkowym) totalnemu
    laikowi jak to rozliczyć ?

    1. Podatnik Polski VAT z VAT+UE, kpir
    dokonuje importu usług (kupuje usługę nie materialną) z Niemiec
    otrzymuje fakturę w cenach NETTO (uwzględnione posiadanie VAT+UE)
    firma Niemiecka też ma swój "VAT UE".

    2. Faktura wystawiona w dniu 15 marca na XX Euro

    3. Płatność prywatną e-kartą właściciela firmy
    ściągnięta dopiero 26.03 data operacji / data księgowania 29.03
    2 razy przeliczana najpierw na $, a później na PLN

    Jak to zaksięgować i rozliczyć?
    Czy najpierw wpisać do KPIR XX EURO * kurs średni NBP z danego dnia
    czy trzeba wystawić fakturę wewnętrzną czy w dniu sprzedaży czy jak była
    znana ostateczna kwota? Co z tymi różnicami kursowymi?
    Potwierdzenie drukowane ściągnięcia z ekarty warto dołączyć pewnie?
    I jak to na VAT 7 ma wyglądać ?

    Pozdrawiam
    Ps. Zycze wszystkiego najlepszego z okazji świąt i udanych biznesów.

  • 2. Data: 2007-04-07 15:06:15
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 05-04-2007 o 16:29:21 laik <...@i...net.sp.am> napisał(a):

> [...]
    > znana ostateczna kwota? Co z tymi różnicami kursowymi?
    > Potwierdzenie drukowane ściągnięcia z ekarty warto dołączyć pewnie?

    Ja bym wystawił fakturę wewnętrzną, przeliczył do VAT i PIT z tej faktury,
    na VAT-7 w import uług na podstawi rejestru VAT a do rejestru na podstwie
    wystawionej faktury wewnętrznej.
    Zasady i teminy wystawiana faktury wewnętrznej są w ustawie o vat o
    roprządzeniu
    do niej, chociaż jest to mętna woda i trzeba uważać żeby nie wtopić.
    Różnuice kursowe pojawią się w momencie płatności, przeliczane wg art 24c
    updof.

    pozdro

  • 3. Data: 2007-04-09 14:29:05
    Od: laik <...@i...net.sp.am>

    Witam!

    Dziękuję za odpowiedz, nie było mnie dlatego nie odpowiadałem.

    Czyli jak rozumiem:
    1. Wystawić fakturę wewnętrzną na dzień 15 marca wg. kursu średniego
    NBP - EUR z 15 marca.
    2. Co wyjdzie wpisać do KPIR (tu netto) i VAT 7 jako import usług
    netto + 22 % naszego vatu od obliczeń z punktu 1.
    3. Spiąć razem fakturę wewnętrzną, oryginalną i potwierdzenie płatności
    kartą płatniczą.
    4. Na dzień 29 marca (ostateczny dzień ściągnięcia kasy/księgowania)
    uwzględnić różnice kursowe. Które wynoszą licząc
    To co mi ściągnięto z karty w PLN - cena netto EUR * kurs z 15
    = 17 pln

    Co z tymi 17 PLN tylko wpisać do kpir (kolumna 14) czy też
    to rzutuje na wysokość VAT

  • 4. Data: 2007-04-09 14:32:17
    Od: laik <...@i...net.sp.am>

    Witam!

[...]

    to rzutuje na wysokość VAT czyli trzeba zrobić korektę do faktury
    wewnętrznej ?

  • 5. Data: 2007-04-09 16:09:19
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 09-04-2007 o 16:32:17 laik <...@i...net.sp.am> napisał(a):

> [...]
    >
    > Czyli jak rozumiem:
    > 1. Wystawić fakturę wewnętrzną na dzień 15 marca wg. kursu średniego

    Nie jestem pewien na który dzień - przecztaj ustawę o VAT, rozdziały
    o dacie powstaniu obowiązku podatkowego i wystawianiu faktur, doczytaj
    rozporządzenie - w którym też jest mowa o tym kiedy wystawiać faktury
    i znajdź swój przypadek.
    Możliwe że jest już po terminie prawidłowego wystawienia faktury,
    wtedy masz dwa wyjścia nie będę mówił jakie jest to drugie ;)

    > 2. Co wyjdzie wpisać do KPIR (tu netto) i VAT 7 jako import usług
    > netto + 22 % naszego vatu od obliczeń z punktu 1.

    Tak

    > 3. Spiąć razem fakturę wewnętrzną, oryginalną i potwierdzenie płatności
    > kartą płatniczą.

    Tak myślę(raz miałem import usługi i sam tak zrobiłem)

    > 4. Na dzień 29 marca (ostateczny dzień ściągnięcia kasy/księgowania)
    > uwzględnić różnice kursowe. Które wynoszą licząc
    > To co mi ściągnięto z karty w PLN - cena netto EUR * kurs z 15
    > = 17 pln

    Uważaj na kursy - do VAT z dnia wystawienia faktury chyba że jeszcze nie
    ogłoszono,
    do PITu kursy średnie bieżesz z dnia poprzedniego(doczytaj Art. 14 i 24c
    updof)

    > Co z tymi 17 PLN tylko wpisać do KPIR (kolumna 14) czy też
    > to rzutuje na wysokość VAT czyli trzeba zrobić korektę do faktury
    > wewnętrznej ?

    W VAT nie ma różnic kursowych(sam miałem ten problem zapętlenia kiedyś :)
    ),
    Do KPiR zaleznie od znaku różnicy. Róznica kosztowa:
    - dodatnia do 14
    - ujemna do 8
    Przychodowa odwrotnie. Szczegóły w Art. 24c updof. W razie wątpliwości
    pytaj.

  • 6. Data: 2007-04-09 19:56:31
    Od: laik <...@i...net.sp.am>

    Witam!

    > Uważaj na kursy - do VAT z dnia wystawienia faktury chyba że jeszcze nie
    > ogłoszono,
    > do PITu kursy średnie bieżesz z dnia poprzedniego(doczytaj Art. 14 i 24c
    > updof)

    Tu jest problem używam Małą Księgowość Rzepy (najnowsze updaty) i tu się
    zdaje, że nie ma takiej opcji. Dałem fakturę wewn. 15 marca kursy
    wprowadziłem do programu z
    14.03 = 3.9031
    15.03 = 3.8926
    I wziął z 14.03 niestety VAT tez. z 14 ale jest wyższy kurs to się chyba
    nikt nie doczepi?

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2007-04-09 20:13:18
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 09-04-2007 o 21:56:31 laik <...@i...net.sp.am> napisał(a):

> [...]
    > 14.03 = 3.9031
    > 15.03 = 3.8926
    > I wziął z 14.03 niestety VAT tez. z 14 ale jest wyższy kurs to się chyba

    Zależy czy zwiększyły się koszty czy przychód

  • 8. Data: 2007-04-09 20:14:37
    Od: laik <...@i...net.sp.am>

    Witam!

    doczytałem w http://www.rzeczpospolita.pl/mala_ks/mk_poprawki.htm
    dla wersji 9.02 że jednak jest
    "Podczas tworzenia dokumentu PZ na podstawie faktury wewnętrznej dodano
    możliwość zmiany kursu waluty, zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od
    osób fizycznych.(Kurs dla potrzeb VAT może być inny niż dla potrzeb
    podatku dochodowego).
    "

    Tylko po co mi do usługi PZ ? :/

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2007-04-09 20:20:11
    Od: laik <...@i...net.sp.am>

    Witam!

    > Zależy czy zwiększyły się koszty czy przychód

    NO jeśli to jest faktura kosztowa (płacę za usługę) i zostanie
    zastosowany wyższy kurs to będzie większy koszt, a później mniejsza
    różnica kursowa (bo ostatecznie zapłaciłem więcej, ze względu na 2
    krotne przeliczanie walut EUR ->$ -> PLN)

    Pozdrawiam.

  • 10. Data: 2007-04-09 21:06:04

    Dnia 09-04-2007 o 22:20:11 laik <...@i...net.sp.am> napisał(a):

> [...]
    > różnica kursowa (bo ostatecznie zapłaciłem więcej, ze względu na 2
    > krotne przeliczanie walut EUR ->$ -> PLN)

    Ano, jeśli w obrebie jednego miesiąca to będzie to luz, gorzej jak w jednym
    zmniejszysz koszty a w drugim dopiero się wyrówna. Chociaż przy
    niewielkich kwotach
    to raczej mały problem.