  • 1. Data: 2011-08-15 09:06:48
    Temat: Fakturowanie złożonej usługi
    Od: "Marek" <brak@email_no_spam>

    Czasem mam do wykonania usługę np. montazu sieci komputerowej czy instalacji
    monitoringu. Jak wiadomo przy takich pracach wykorzystuje się mnóstwo
    materiałów dodatkowych, tzw drobnicy (kołki, taśmy izolacyjne, korytka,
    pianki uszczelniające, silikon, wkręty itp.).
    Spotykam się często z systuacją gdzie firmy wystawiają fakturę zbiorczą np.
    z jedną pozycją "Wykonanie i uruchomienie sieci informatycznej" bez
    wyszczególniania użytych materiałów. Jest to duże ułatwienie, ale czy US nie
    może się przyczepić do takiej faktury ? Może wystarczy dołączyć do tego
    papierową specyfikację uzytych materiałów ?
    Druga sprawa - często kupuję duże ilości kołków, wkrętów, cyny lutowniczej,
    które wykorzystuję do świadczenia usług. Czy moge sobie wpisywac taki towar
    w koszty, bez szczegółowego rozliczania, czy koniecznie wciągac ten towar na
    magazyn i przy usłudze liczyć ile wkretów, czy innych drobiazgów użyłem i
    przepuszczać to wszystko przez kasę fiskalną ?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2011-08-15 09:32:13
    Temat: Re: Fakturowanie złożonej usługi
    Od: "Edzio" <e...@w...pl>

    Użytkownik "Marek" <brak@email_no_spam> napisał w wiadomości
> [...]
    > koniecznie wciągac ten towar na magazyn i przy usłudze liczyć ile wkretów,
    > czy innych drobiazgów użyłem i przepuszczać to wszystko przez kasę

    Nie nie musisz nic doczepiać ja wykonuję transport drogowy, a na FV piszę
    USŁUGA TRANSPORTOWA cena jednostkowa x ilość kilometrów, cena netto, cena
    brutto i jest OK

  • 3. Data: 2011-08-15 22:15:36
    Od: <s...@a...pl>

    > Nie nie musisz nic doczepiać ja wykonuję transport drogowy, a na FV piszę
    > USŁUGA TRANSPORTOWA cena jednostkowa x ilość kilometrów, cena netto, cena
    > brutto i jest OK

    Ale masz świadomosć, że jak kontroler zapyta o szczegóły umowy do tej usługi
    to musisz mu podać? Piszę to w tym kontekście, że czasem warto dodatkową
    informację zapisać czy to w załączniku, czy na odwrocie f-ry, czy to w
    specyfikacji.

    To jest zupełenie tak, jak z paragonami. Kupujesz ogórki w sklepie
    osiedlowym, a na paragonie masz np. "warzywa" - oczywiście z prawidłową
    stawką VAT. Taki paragon jest niezgodny z rozporządzeniem, bo nie
    identyfikuje dokałdnie tego, co sprzedałeś. Paragonie musisz bowiem
    dokładnie to określać. A że życie sobie, a przepisy sobie? W 99,9%
    przypadków kontroler do tego się nie przyczepi, ale w 0,1% przypadków już
    tak. Podobnie z fakturami i ich treścią.

  • 4. Data: 2011-08-16 07:16:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Aug 2011, Marek wrote:

    > Spotykam się często z systuacją gdzie firmy wystawiają fakturę zbiorczą np.
    > z jedną pozycją "Wykonanie i uruchomienie sieci informatycznej" bez
    > wyszczególniania użytych materiałów.
    [...]

    > Druga sprawa - często kupuję duże ilości kołków, wkrętów, cyny lutowniczej,

    Takie pytanie: masz kwitek na tę cynę?
    A możesz podać, ile na tym kwitku wymieniono cyny, ołowiu i kalafonii?
    (pewnie jakieś inne materiały użyte do *produkcji* owej cyny by się
    znalazły).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-08-16 07:34:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Aug 2011, s...@a...pl wrote:

    > To jest zupełenie tak, jak z paragonami.

    Zupełnie się... nie zgadzam :)

    > Kupujesz ogórki w sklepie
    > osiedlowym, a na paragonie masz np. "warzywa" - oczywiście z prawidłową
    > stawką VAT. Taki paragon jest niezgodny z rozporządzeniem

    Zgadza się.

    Ale o ile sklep dokonuje własnej *PRODUKCJI* ogórków kiszonych,
    to w żadnym razie nie musi specyfikować ile kopru dodał do kilograma
    ogórków.
    I w żaden sposób paragon "1,04kG ogórków, 24g kopru, 7g czosnku,
    ..... 3,5 roboczominuty przy zatapianiu w beczce (przypadającej
    na kilogram ogórków)" nie będzie paragonem prawidłowym.
    1kG ogórków kiszonych - tak.
    Owszem, jestem przygotowany na konieczność wyjaśniania czym
    ów kilogram ogórków różni się od komputera o którym mowa niżej ;)

    > bo nie identyfikuje dokałdnie tego, co sprzedałeś.

    A w jaki sposób dokonują tej identyfikacji materiały składowe?
    Przytoczyć do rozważań piasek, cement, stal zbrojeniową i zacząć
    rozważania co do wywodu czy wyszło mieszkanie, szopa czy garaż? ;)

    > Podobnie z fakturami i ich treścią.

    Ale w żaden sposób co do tematu dyskusji.

    No chyba, że ktoś twardo twierdzi że dokonuje *wyłącznie sprzedaży*,
    podczas kiedy faktycznie dokonuje *produkcji*.

    Żeby nie było - oczywiście, zgadzam się że sprzedawca i klient mogą
    uzgodnić iż klient kupuje materiały do produkcji a następnie sprzedawca
    występuje w roli usługodawcy i mu z tego wykonuje produkt końcowy.
    Klient może również zażądać wykonania przedmiotu zakupu z określonych
    materiałów, w szczególności jeśli strony uważają iż przedmiot
    umowy nie spełnia "przeciętnej jakości" (zarówno w górę jak i w dół)
    jak chce Kodeks cywilny o ile nie wykonano specyfikacji.
    Przeszkód nie ma, faktura "płyta główna, obudowa, zasilacz, procesor,
    pamięci, dyski, karta grafiki plus poskładanie" to jest jedna
    f-ra na dwa rodzaje czynności (sprzedaż towarów plus sprzedaż usługi).
    W odróżnieniu od "komputer", przy którym *może* być specyfikacja,
    ale wcale nie musi ona być "częścią faktury" (podobnie jak gwarancja) :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2011-08-16 09:04:19
    Od: Elab <e...@p...onet.pl>

    Co do przykładu z komputerem to nie do końca masz rację, gdyż musisz
    rozróżnić konfekcjonowanie, od produkcji. Różnica (od strony przepisów)
    jest między innymi taka że na produkcję urządzeń podłączanych do sieci
    musisz mieć różne certyfikaty (CE,elektryczny,elektromagnetyczny itp itd
    ) . Dlatego małe sklepy sprzedają komputery w częściach, bo aby
    "wyprodukować" je musiały by dawać komputer z danej serii do ceryfikacji
    ( co więżę się między innymi z jego zniszczeniem) i pewnie dlatego aby
    uniknąć "produkcji" sprzedaje się niektóre rzeczy w częściach.

    --
    Elaboro Online System
    Przyjazne oprogramowanie dla firm, sklep i księgowość online.

  • 7. Data: 2011-08-16 10:03:53
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 16 Aug 2011 11:04:19 +0200, Elab napisał(a):

    > ) . Dlatego małe sklepy sprzedają komputery w częściach, bo aby
    > "wyprodukować" je musiały by dawać komputer z danej serii do ceryfikacji
    > ( co więżę się między innymi z jego zniszczeniem)

    To są mity.

  • 8. Data: 2011-08-16 12:54:11
    Od: "Marek" <brak@email_no_spam>

    Użytkownik <s...@a...pl> napisał
    > A że życie sobie, a przepisy sobie? W 99,9% przypadków kontroler do tego
    > się nie przyczepi, ale w 0,1% przypadków już tak. Podobnie z fakturami i
    > ich treścią.

    Czyli wygląda na to, ze aby być w zgodzie z prawem to muszę wyliczyć każdą
    śrubkę itp.

    Powtórzę jeszcze część druga mojego pytania:

  • 9. Data: 2011-08-16 13:02:57
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2011-08-16 14:54, Marek pisze:
> [...]
    > magazyn i przy usłudze liczyć ile wkretów, czy innych drobiazgów użyłem i
    > przepuszczać to wszystko przez kasę fiskalną ?
    Czy kupując mieszkanie dostajesz jakąkolwiek specyfikację w rodzaju ile
    zużyto pustaków, ile kilo cementu, ile tynku, ile przewodów położył
    elektryk, ile złączek zastosował itd? Pomijam już sprawę umieszczenia
    tego na dowodzie zakupu, ale czy na jakimkolwiek dokumencie dostajesz
    taką specyfikację? Owszem, dostawca powinien w razie kontroli potrafić
    wskazać na co poszły określone materiały, ale przy dużym obrocie
    zwyczajnie nie da się tego zrobić, biorąc zwłaszcza pod uwagę, że część
    idzie np. na straty.

    Maciek

  • 10. Data: 2011-08-16 13:37:57
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 16 Aug 2011 14:54:11 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > rozliczania, czy koniecznie wciągac ten towar na magazyn i przy usłudze
    > liczyć ile wkretów, czy innych drobiazgów użyłem i przepuszczać to

    Jeśli prowadzisz pełną księgowość, to masz obowiązek "prowadzić magazyn".
    Jeśli KPiR lub jesteś na jakimś ryczałcie nie masz takiego obowiązku. Co
    nie oznacza, ze przy kontroli nie padnie pytanie co się z danym zakupem
    stało. W wypadku kołków czy wkrętów wystarczy zazwyczaj np odpowiedź:
    "Przy instalacji sieci elektrycznej zużywam średnio 4 kołki na metr
    sieci, tu są kosztorysy wykonanych sieci a tu faktury za ich wykonanie"
    Ostrożność doradzam w wypadku elementów droższych. Np wykonując sieć
    komputerową warto byłoby móc udowodnić, że ten switch Cisco za 69.000 zł
    został w tej sieci użyty.