  • 1. Data: 2007-07-09 11:12:50
    Temat: Czy os.fiz (nie prowadzaca DG) moze wystawiac faktury VAT / byc podatnikiem VATu?
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    Witajcie, pytanie mam nastepujace: czy os.fiz (nie prowadzaca DG) moze
    wystawiac faktury VAT / byc podatnikiem VATu?

    IMHO to jakas bzdura, zajrzalem do ustawy o VAT i tam definicja
    podatnikow jest taka:
    "Art. 15. 1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne
    niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące
    samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez
    względu na cel lub rezultat takiej działalności."

    (kwestia najmu - os.fiz. wynajmuje swoje mieszkanie i sie upiera ze
    bedzie mi faktury VAT wystawiac, co dziwi mnie bardzo...ale moze
    niesluszniie; sam juz nie wiem - zglupialem ;-)

    pozdr
    luck

  • 2. Data: 2007-07-09 11:28:56
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 09 Jul 2007 13:12:50 +0200, kauzyperda napisał(a):

    > Witajcie, pytanie mam nastepujace: czy os.fiz (nie prowadzaca DG) moze
    > wystawiac faktury VAT / byc podatnikiem VATu?

    Może być podatnikiem VAT i jeśli nim jest to może wystawiać faktury.

> [...]
    > samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez
    > względu na cel lub rezultat takiej działalności."

    Ustawa VAT-owska ma swoją własną definicję DG. Nie do końca pokrywającą
    się z definicjami w innych ustawach. i niektóre rzeczy są działalnością
    gospodarczą tylko do celów VAT-u.

    > (kwestia najmu - os.fiz. wynajmuje swoje mieszkanie i sie upiera ze
    > bedzie mi faktury VAT wystawiac, co dziwi mnie bardzo...ale moze
    > niesluszniie; sam juz nie wiem - zglupialem ;-)

    Jeśli jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, to ja njbardziej może ci
    wystawiać faktury.

  • 3. Data: 2007-07-09 11:37:10
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    jureq napisał(a):

> [...]
    >>

    > Ustawa VAT-owska ma swoją własną definicję DG. Nie do końca pokrywającą
    > się z definicjami w innych ustawach. i niektóre rzeczy są działalnością

    Dokladnie - przeczytalem ja uwaznie, zadne z tych kryteriow nie odpowiada

    > Jeśli jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, to ja njbardziej może ci
    > wystawiać faktury.

    Jeszcze to sprawdze, ale wydaje mi sie, ze jednak nie jest
    zarejestrowanym podatnikiem VAT (i stad caly problem)

    dzieki za odpowiedz!

    pozdr
    luck

  • 4. Data: 2007-07-09 11:47:52
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 09 Jul 2007 13:37:10 +0200, kauzyperda napisał(a):

    > Dokladnie - przeczytalem ja uwaznie, zadne z tych kryteriow nie
    > odpowiada

    Czemu nie odpowiada? Bo to zdanie jest niejasne. Tak ogólnie to wynajem
    nieruchomości jest DG według ustawy VAT-owskiej. W wypadku wynajmu na cele
    mieszkaniowe zwolnioną z VAT, na cele użytkowe w zasadzie nie zwolnioną.

    > Jeszcze to sprawdze, ale wydaje mi sie, ze jednak nie jest
    > zarejestrowanym podatnikiem VAT (i stad caly problem)

    A napewno on mówił o fakturze VAT, a nie o rachunku?

  • 5. Data: 2007-07-09 11:55:22
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    jureq napisał(a):

> [...]
    > mieszkaniowe zwolnioną z VAT, na cele użytkowe w zasadzie nie zwolnioną.

    Co do definicji racja - oczywiscie pospieszylem sie w swoich osadach ;-)
    Nawet taki artykul znalazlem
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Najem-prywatny-a-opo
    datkowanie-podatkiem-VAT-1472294.html

    Czyli co - ckazuje sie wiec ze mozliwe sa sytuacje zeby os.fiz.
    wystawila fakture w okreslonych (inna sprawa ze w tym wypadku bedzie
    podlegala zwolnieniu)

    > A napewno on mówił o fakturze VAT, a nie o rachunku?

    No wlasnie tak, dlatego mnie to dziwi - tak czy inaczej jeszcze dopytam

    Dzieki serdeczne za pomoc!

    pozdr
    luck

  • 6. Data: 2007-07-09 12:24:57
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    Przepraszam - a jeszcze mam pytanie z nieco innej beczki:
    (spółka wynajmuje mieszkanie od os.fiz. ktora nie prowadzi zadnej
    dzialalnosci) - czy zaplata czynszu najmu moze/powinna nastepowac na
    podstawie samej umowy czy moze na podstawie rachunku wystawionego przez
    wynajmujacego?

    /a jest na to jakas podstawa prawna - co musi albo co moze wystawic
    wynajmujacy/

    pozdr
    luck

  • 7. Data: 2007-07-09 12:40:32
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 09 Jul 2007 14:24:57 +0200, kauzyperda napisał(a):

> [...]
    > umowy czy moze na podstawie rachunku wystawionego przez wynajmujacego?
    >
    > /a jest na to jakas podstawa prawna - co musi albo co moze wystawic

    Umowa i rachunek pełnią różne funkcje. Umowa między innymi określa
    obowiązek zapłaty i w tym sensie zapłata następuje na podstawie umowy.
    Rachunek jest dokumentem księgowym ułatwiającym spółce zaksięgowanie
    wydatku na czynsz. Ale w umowie może być także zapisane, że np. istnieje
    obowiązek wystawiania rachunku i zapłata ma następować w terminie 14 od od
    otrzymania rachunku. Wtedy można powiedzieć, że w pewnym sensie zapłata
    następuje na podstawie rachunku.
    Zasadniczo nie istnieje w prawie obowiązek wystawiania rachunków przez
    wynajmującego będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności
    gospoodarczej, ale strony mogą zawrzeć taki obowiązek w umowie. Jeśli
    rachunku nie ma, to najemcy wystarczy do celów księgowo-podatkowych
    pisemna umowa plus dowód zapłaty.

  • 8. Data: 2007-07-09 14:34:28
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 09-07-2007 o 14:40:32 jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > gospoodarczej, ale strony mogą zawrzeć taki obowiązek w umowie. Jeśli
    > rachunku nie ma, to najemcy wystarczy do celów księgowo-podatkowych

    Wszytsko prawda, ja tylko dodam:

    W Ordynacji Podatkowej jest rozdział pt. "Rachunki", który
    pozwala wystawić rachunek praczktycznie każdemu, kto coś sprzedaje.
    Do tego jest rozporządzenie MF z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie
    naliczania
    odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej a także zakresu informacji,
    które muszą być zawarte w rachunkach - i jak nazwa wskazuje, są
    tam dane które musza się znaleźć na rachunku. Co ważne, samo słowo
    "rachunek" nie musi się nigdzie znaleźć, a co za tym idzie większość
    umów spełnia wymagania dla rachunków niejako "przy okazji" - i IMVHO
    to jest główna podstawa pozwalająca księgować takie umowy.
    Na koniec - jest jestszcze art. 160 Ordynacji, który można stosować w
    ostateczności
    - dowodem jest wszytsko co wskazuje na poniesienie kosztu a nie jest
    niezgodne z prawem
    - wszak zgodnie z orzecznictwem wadliwość dowodu księgowego nie przekreśla
    możliwości
    potrącenia kosztu, który ten dowód dokumentuje.

  • 9. Data: 2007-07-09 14:39:07
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 09-07-2007 o 13:55:22 kauzyperda <l...@n...pl>
    napisał(a):

> [...]
    >
    > Czyli co - ckazuje sie wiec ze mozliwe sa sytuacje zeby os.fiz.
    > wystawila fakture w okreslonych (inna sprawa ze w tym wypadku bedzie

    Zwolnieniu przedmiotowemu podlega najem na cele mieszkaniowe.
    Na cele gospodarczej nie ma zwolnienia przedmiotowego, ale można korzystać
    ze zwolnienia podmiotowego - i wystawiać fakturki albo faktury VAT
    "zwolnione"
    (dyrektywa WE pozwala na to)

    > No wlasnie tak, dlatego mnie to dziwi - tak czy inaczej jeszcze dopytam

    Kiedyś ludzi dziwiło czemu samoloty latają - i od tego zdziwienia nie
    zaczęły spadać ;)
    A zgrubsza mówiąc, fakturę może wystawiać każdy, kto złożył VAT-R - nawet
    jeśli wybrał
    zwolnienie. Definicji działalności gospodarczej jest ze 6 jak nie więcej,
    więc
    to co rejestrujesz w UM to nie jest to co opłacasz w ZUS, ne jest to to co
    opłacasz w PIT,
    i jest coś innego niż to z czego płacisz VAT - ale oczywiściue są spore
    części wspólne.
    Z tym że najem jest takim właśnie specyficznym przypadkiem, gdzie zwykły
    człowieczek
    może być VATowcem mimo że nigdy nie był w dziale rejestracji DG w UM.

  • 10. Data: 2007-07-11 08:10:13
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    t...@o...pl napisał(a):

    [ciach]

    Troche OT, ale chcialem jeszcze raz podziekowac za odpowiedzi i celne
    uwagi, poczytuje sobie czasami rozne grupy newsowe, ale p.s.p.p. stawiam
    merytorycznie zdecydowanie w czolowce :-)

    pozdr
    luck