  • 11. Data: 2007-07-11 20:02:43
    Temat: Re: Czy os.fiz (nie prowadzaca DG) moze wystawiac faktury VAT / byc podatnikiem VATu?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Jul 2007, jureq wrote:

    > Zasadniczo nie istnieje w prawie obowiązek wystawiania rachunków przez
    > wynajmującego będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności
    > gospoodarczej

    Zasadniczo, to przeoczyłeś że Ordynacja ma własną definicję DG i raczej
    jest ona zbliżona do definicji z VAT niż definicji z PDG (UoSDG),
    z czego wniosek jest taki, że jak coś może podpadać pod "DG w rozumieniu
    VAT" to ze znacznym prawdopodobieństwem mieści się w "DG w rozumieniu
    Ordynacji" - i tak jest w tym przypadku, bo:

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    "rozumie się przez to każdš działalnoœć zarobkowš [...] a także każdš
    innš działalnoœć zarobkowš wykonywanš we własnym imieniu i na własny
    lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczajš tej działalnoœci
    do działalnoœci gospodarczej lub osoby wykonujšcej takš działalnoœć - do
    przedsiębiorców;"

    Moim zdaniem wynajmujący łapie się aż nadto, i w sprawie próby odmowy
    wystawienia r-ku lepiej niech się nie wychyla :)

    Jedynie, jeśli przychód jest "uboczny" a nie wynika z zamiaru
    zarobku, czyli np. przy jednostkowej sprzedaży rzeczy posiadanych
    w celach osobistych, jenostkowym wynajmie (nie na długi okres, ale
    np. komuś-tam raz czy drugi "na wesele szwagra", dajmy na to
    jakiś samochód czy kamerę video - tylko znajdźcie takiego, co
    się przyzna i podatek zapłaci :>) itp. można rozważać czy to
    był "cel niezarobkowy".

    > rachunku nie ma, to najemcy wystarczy do celów księgowo-podatkowych
    > pisemna umowa plus dowód zapłaty.

    Ja tak zwyczajowo się przyczepię, że należy odwrócić proporcje: dowód
    zapłaty poparty umową. To dowód zapłaty dowodzi poniesienia kosztu,
    a nie zamiar ponoszenia z umowy, umowa jedynie służy wg art. 180
    wspomnianej Ordynacji do "wspierania" wyjaśnienia za co!
    :)

    pzdr, Gotfryd